خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

بهترین فیلم‌های کمدی دهه نود | آثار متفاوت سینمای ایران

38

بهترین فیلم‌های کمدی دهه نود

بحران ریزش مخاطب که در سال‌های پایانی دهه هشتاد خود را به رخ سینمای ایران کشانده بود، در دهه نود نیز ادامه پیدا کرد. تولیدات این سال‌های سینمای ایران را ملودرام‌های اجتماعی و کمدی‌ها تشکیل می‌دادند که هر کدام به نوبه خود باری را از دوش روزهای کم‌مخاطبی سینمای ایران برداشته و چراغ گیشه را روشن نگه داشتند. فروش‌های رکوردشکن نیز مطابق معمول از آن سینمای کمدی بود که از میان آنها چند فیلم شاخص  بیرون آمده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اگر به فیلم‌های کمدی دهه هشتاد نیز علاقه‌مندید، مطلب دیگر ما را بخوانید.

بهترین فیلم‌های کمدی دهه نود

عنوان فیلمکارگردانخلاصه داستانویژگی‌های برجسته
طبقه حساسکمال تبریزیمردی پریشان‌حال پس از فوت همسرش، با خوابیدن جسد مردی در طبقه دیگر قبر، وارد بحران جدیدی می‌شود.شوخی‌های جذاب و بازی عالی رضا عطاران، داستانی با پیام اخلاقی پرمحتوا.
بی‌خود و بی‌جهتعبدالرضا کاهانیزوجی جوان که در مسیر چیدن وسایل خانه، با اتفاقات غیرمنتظره روبرو می‌شوند.فیلم با بازیگران اصلی، شوخی‌های بانمک و اجرای خوب رضا عطاران.
نهنگ عنبر ۱ و ۲سامان مقدمشوخی با دهه شصت و شخصیت‌های مختلف این دهه، از ارژنگ صنوبر تا فرناز، در دوران جنگ و مهاجرت.شوخی‌های جذاب، سکانس‌های عالی مثل چهارشنبه‌سوری و طراحی صحنه فوق‌العاده.
آینه بغلمنوچهر هادیمردی که در تصادف آینه بغل ماشین را شکسته و در مسیر برطرف کردن بدهی‌ها، با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود.شوخی‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی، اجرای خوب جواد عزتی و ترکیب بازیگران جذاب.
هزارپاابوالحسن داودیداستان دو دزد خرده‌پا که یکی از آنها به دلیل نقص مادرزادی در پی جلب توجه دختر جوانی است.تیم دونفره عزتی و عطاران، شوخی‌های بانمک و داستان فرعی جذاب.
جهان با من برقصسروش صحتداستان مردی که مدت زیادی به پایان عمرش نمانده و دوستانش در آخرین تولدش به او می‌پیوندند.فیلمی با تم تلخ مرگ، تیم بازیگران خوب و داستانک‌های جذاب در روابط شخصیت‌ها.

طبقه حساس

شوخی با عالم مردگان یکی از ایده‌های جذاب فیلمنامه‌نویسان برای خلق کمدی سیاه است که طبقه حساس یکی از شاخص‌ترین آنها به حساب می‌آید. کمال تبریزی که سابقه درخشانی در ساخت کمدی دارد، در اینجا براساس فیلمنامه پیمان قاسمخانی فیلمی ساخته که هنوز هم پس از گذشت بیش از یک دهه تازگی و جذابیت خود را از دست نداده است. قصه مرد پریشان‌حالی که همسرش را از دست داده اما بیش از آن نگران خوابیدن جسد مردی جوان در طبقه دیگر قبر سه طبقه خریداری شده است! شوخی‌های بامزه‌ای بر این اساس طراحی شده که به مرور کمالی را به مرز جنون می‌رساند. طبقه حساس فیلمی خوش‌‌ریتم با شوخی‌های فراوان است که چند تکه از آن از جمله خنده‌های کمالی در مراسم یادبود و تلاش او برای پوشاندن‌اش به یادماندنی است. ستاره این فیلم رضا عطاران است که نقش را عالی از کار درآورده و ستون اصلی شوخی‌های خلق شده توسط قاسمخانی و تبریزی است.

بی‌خود و بی‌جهت

دومین فیلم عبدالرضا کاهانی که در امتداد اسب حیوان نجیبی است قرار داشته و مایه‌های ابزورد پررنگی هم دارد. فیلم درباره زوج جوانی است که می‌خواهند قبل از برگزاری مراسم عروسی وسایل خود را در خانه اجاره‌ای‌شان بچینند و در این مسیر با اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شوند. فیلم کلا در یک لوکیشن و با چهار بازیگر اصلی (رضا عطاران، پانته آ بهرام، نگار جواهریان و احمد مهران‌فر) می‌گذرد اما به هیچوجه خسته‌کننده نبوده و شوخی‌های بانمکی هم دارد که عطاران نقش مهمی در اجرای آن دارد.  ‎برای مثال هم می‌توان به با ریتم روی شکم خود زدن او اشاره کرد صدایی شبیه طبل می‌دهد!

نهنگ عنبر ۱ و ۲

شوخی با دهه شصت و مولفه‌های آن، دستمایه کمدی‌های زیادی در یک دهه اخیر قرار گرفته که فسیل به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یکی از آنها به حساب می‌آید. سامان مقدم هم در این دو فیلم پرفروش و محبوب خود سراغ همان سال‌ها رفته و شخصیت‌های خود از ارژنگ صنوبر و رویا تا فرناز را در دل آن چیده است. در بحبوحه جنگ و ارژنگی که از همان کودکی دل به رویا  بسته و حال او را در حال از دست دادن به واسطه مهاجرت خانواده‌اش می‌بیند. قسمت اول نهنگ عنبر از آن دسته کمدی‌هایی نیست که تماشاگر را به قهقهه انداخته و شاد و شنگول روانه درب خروجی سالن کند. بلکه غمی نوستالژیک به ویژه برای متولدین دهه چهل و پنجاه دارد.

در قسمت دوم برخلاف قسمت نخست و با وجود آن که بخش مهمی از آن همچنان در دهه شصت می‌گذرد، سرشار از شوخی‌های بانمک و جذاب است که خنده خوبی هم از تماشاگران خود می‌گیرد. مثل سکانس ورزش ارژنگ و دوستانش در پارک. همین طور سکانس مشهور چهارشنبه سوری که به لحاظ دکوپاژ و طراحی صحنه در مقیاس سینمای ایران عالی به نظر می‌رسد. سفر ارژنگ و رویا به نوشهر برای برگزاری مراسم عروسی، ایده خوبی برای فلاش‌بک‌ها و باز شدن گره‌های انداخته شده در قسمت اول است که در انتها به یک نقطه عطف درخشان می‌رسد. رضا عطاران بهترین گزینه برای ایفای نقش ارژنگ بوده که در اجرای شوخی‌ها در سطح استانداردهای بین المللی عمل می‌کند.

آینه بغل

گیر افتادن قهرمان در مخمصه‌ای که با پیشرفت قصه بزرگ‌تر هم می‌شود، نقطه آغاز خوبی برای یک کمدی است.کاری که سازندگان آینه بغل انجام داده و با یک قصه سرراست و نه چندان پرپیچ و خم کمدی شیرین و پرفروشی را ساخته‌اند. مرتضی کارگر گاراژ اتومبیل‌های گرانقیمت به مناسبت سالگرد نامزدی‌اش با مهناز اتومبیلی را به امانت برداشته اما در مسیر تصادف کرده و حال باید پول آینه بغل شکسته را فراهم کند آن هم در شرایطی که چیزی به مراسم ازدواج‌شان نمانده است. با ورود مرتضی به پنت‌هاوس شاهرخ، قصه با ریتمی پرشتاب به راه افتاده و شوخی‌های زیادی با تکیه بر فاصله طبقاتی دو خانواده شکل می‌گیرد. به ویژه بابت بدهی مرتضی به شاهرخ که هر ساعت بالا و بالاتر رفته و مرتضی را مستاصل‌تر می‌کند! بدون شک ستاره آینه بغل کسی جز جواد عزتی نیست که تسلط خوبی روی زمان‌بندی اجرای شوخی‌ها داشته و ستون موفقیت تجاری فیلم به حساب می‌آید.

هزارپا

یکی دیگر از فیلم‌هایی که قصه آن در دهه شصت و زمان جنگ می‌گذرد و از نشانه‌های آن ایام برای خلق شوخی‌ها بهره گرفته شده است. قصه دو دزد خرده‌پا که یکی از آنها برای به دست آوردن دل دختری جوان، نقص مادرزادی پای خود را به حضورش در جبهه گره زده و خود را به دختر نزدیک می‌کند.  ابوالحسن داودی در هزارپا فیلمنامه پروپیمانی داشته تا جایی که دو نسخه با مدت زمان متفاوت را روانه اکران کرده است. فیلم با تکیه بر شخصیت‌های اصلی خود (رضا و منصور) شکل گرفته و با این دو پیش می‌رود. در دل داستان اصلی یک داستان فرعی هم با محوریت منافقین شکل گرفته که به تنه قصه اصلی گره می‌خورد. تیم دونفره عزتی و عطاران برگ برنده هزارپا هستند که شوخی‌های بانمکی را خلق کرده و نقشی کلیدی در پرفروش شدن فیلم داشته‌اند.

در ادامه بخوانید خلاصه داستان این فلیم از نگاه وبسایت imdb:

Reza and his friend Mansoor are pickpockets. When Reza by his mother becomes aware that a rich girl has take an oath to marry a war injured person he decides to get close to her and find a way to marry her and inherit her fortune.

رضا و دوستش منصور جیب‌بر هستند. وقتی رضا از طریق مادرش متوجه می‌شود که یک دختر ثروتمند قسم خورده با یک جانباز جنگ ازدواج کند، تصمیم می‌گیرد به او نزدیک شود و راهی برای ازدواج با او و به دست آوردن ثروتش پیدا کند.

جهان با من برقص

نخستین سینمایی سروش صحت فیلمی با مختصات یک کمدی کلاسیک نیست بلکه فیلمی شیرین و دوست‌‌داشتنی و بهره‌مند از تم تلخ مرگ است! قصه آدمی که چیزی به پایان عمرش نمانده و دوستانش می‌خواهند در آخرین تولدش شرکت کنند. فیلمی با شخصیت‌های پرتعداد و کار شده که داستانک‌هایی در روابط میانشان شکل گرفته و به پیشبرد داستان کمک می‌کند. صحت تیم بازیگران خوبی را در این فیلم جمع کرده و به شخصیت‌های خلق شده به دست خود و ایمان صفایی جان بخشیده است. جهان با من برقص سرودی در ستایش زندگی، مرگ و مهمتر از آن رفاقت است. 

رژیم طلایی

«رژیم طلایی» یکی از نمونه‌های برجسته کمدی اجتماعی در سینمای ایران است که با موضوع مهریه و چالش‌های خانوادگی، طنزی شیرین و جذاب خلق می‌کند. رضا سبحانی کارگردانی این اثر را بر عهده دارد و فیلمنامه آن توسط خود او نوشته شده است. داستان فیلم حول زن و شوهری می‌چرخد که برای تعیین میزان مهریه با تغییر وزن خود دست به تلاش‌های بامزه‌ای می‌زنند؛ زن باید وزن خود را بالا ببرد و شوهرش وزنش را کاهش دهد تا مهریه کمتر شود.

فیلم با موقعیت‌های طنزآمیز و موقعیت‌های کمدی موقعیتی، لحظات سرگرم‌کننده و خنده‌داری خلق می‌کند که تماشاگر را همراه خود می‌کند. بازی مریلا زارعی در نقش پروین و حضور مهدی هاشمی در نقش مهدی، ستون اصلی شوخی‌ها و طنزهای فیلم هستند و اجرای آن‌ها باعث شده که فیلم هنوز هم پس از سال‌ها برای مخاطب جذاب و دیدنی باشد.

«رژیم طلایی» فیلمی خوش‌ریتم است که شوخی‌های آن با مسائل خانوادگی و اجتماعی، به‌ویژه درباره مهریه، به یادماندنی و سرگرم‌کننده طراحی شده است و برای علاقه‌مندان به کمدی ایرانی تجربه‌ای دلنشین محسوب می‌شود.

برادرم خسرو

فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری، درام روان‌شناختی ایرانی محصول سال ۱۳۹۴ است که به بررسی پیچیدگی‌های روابط خانوادگی و تأثیر اختلالات روانی بر زندگی افراد می‌پردازد. داستان فیلم حول شخصیت خسرو (با بازی شهاب حسینی) می‌چرخد؛ مردی با اختلال دوقطبی که پس از مدتی زندگی با خواهرش، به خانه برادر بزرگ‌ترش، ناصر، می‌رود تا مدتی در کنار او و خانواده‌اش زندگی کند. حضور خسرو در خانه برادرش، با رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و تغییرات خلقی او، تنش‌ها و کشمکش‌های درونی و بیرونی بین اعضای خانواده را تشدید می‌کند و به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود.

بازیگران اصلی فیلم شامل شهاب حسینی در نقش خسرو، ناصر هاشمی در نقش ناصر، هنگامه قاضیانی در نقش همسر ناصر و بیتا فرهی در نقش خواهر خسرو هستند. فیلم با تمرکز بر واکنش‌های اعضای خانواده نسبت به رفتارهای خسرو، به بررسی تأثیر اختلال دوقطبی بر روابط انسانی می‌پردازد و تصویری واقع‌گرایانه از چالش‌های روان‌شناختی در زندگی خانوادگی ارائه می‌کند. کارگردانی دقیق احسان بیگلری و بازی‌های روان بازیگران، «برادرم خسرو» را به اثری قابل تأمل در سینمای ایران تبدیل کرده است.

اگر به فیلم‌های کمدی دهه هفتاد نیز علاقه‌مندید، مطلب دیگر ما را بخوانید.

38 دیدگاه‌ها
  1. حمیدرضا موسوی می‌گوید

    فیلم طبقه حساس یه نمونه عالی از کمدی سیاه تو سینمای ایرانه که هم یه داستان خاص داشت، هم یه پیام اخلاقی پرمحتوا. بازی رضا عطاران واقعاً بی‌نظیر بود و تونست یه شخصیت کاملاً عادی رو توی موقعیت‌های عجیب و غریب قرار بده و لحظات خنده‌داری خلق کنه. چیزی که تو این فیلم خیلی دوست داشتم، نوع پرداخت به حساسیت‌های اجتماعی و رفتارهای مردم بود که کاملاً ملموس بود. اما سوالم اینه که چرا کمدی‌های ایرانی کمتر به سمت این سبک از طنز هوشمندانه میرن و بیشتر سراغ کمدی‌های شلوغ و دیالوگ‌محور مثل دینامیت و آینه بغل میرن؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      طبقه حساس یکی از نمونه‌های موفق کمدی سیاه در سینمای ایران بود که هم پیام عمیقی داشت و هم توانست با استفاده از طنز هوشمندانه، موضوعی جدی را به تصویر بکشد. رضا عطاران در این فیلم یکی از ماندگارترین نقش‌های خود را ایفا کرد و نشان داد که کمدی فقط خنداندن نیست، بلکه می‌تواند بازتابی از مسائل اجتماعی هم باشد. اما چرا این سبک کمتر در سینمای ایران دیده می‌شود؟ شاید دلیلش این باشد که کمدی‌های دیالوگ‌محور و شلوغ، تضمین فروش بیشتری دارند و مخاطب عام راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. با این حال، فیلم‌هایی مثل طبقه حساس نشان می‌دهند که کمدی‌های هوشمندانه هم اگر درست ساخته شوند، می‌توانند هم مخاطب را سرگرم کنند و هم تأثیرگذار باشند.

  2. نیما شریفی می‌گوید

    “طبقه حساس” یکی از اون کمدی‌های خاص و متفاوتیه که هنوزم بعد از چند بار دیدنش، برام جذابیت داره! کمال تبریزی به کمک فیلمنامه فوق‌العاده پیمان قاسمخانی یه داستان ساده رو تبدیل به یه فیلم پر از موقعیت‌های طنز و دیالوگ‌های بامزه کرده. رضا عطاران هم که توی اجرای نقش‌های طنز استادِ، اینجا عالی از پس کاراکتر کمالی برمیاد و هر سکانسی رو با بازی خودش دیدنی‌تر می‌کنه. اون سکانس خنده‌های کنترل‌نشده‌اش توی مراسم ختم، یکی از بامزه‌ترین لحظه‌های فیلمه! کمدی سیاه توی سینمای ایران کم پیدا می‌شه، ولی “طبقه حساس” یکی از بهترین نمونه‌هاشه که تماشاش هنوزم می‌چسبه.

    1. حمید پرویز می‌گوید

      “طبقه حساس” یکی از اون کمدی‌های خاصیه که طنز و موقعیت‌های اجتماعی رو توی یه داستان عجیب و جالب ترکیب کرده. کمال تبریزی و پیمان قاسمخانی اینجا یه فیلمنامه پر از لحظات طنز موقعیتی نوشتن که توی سینمای ایران کمتر دیده شده بود. رضا عطاران هم که استاد بازی توی نقش‌های طنزه، شخصیت کمالی رو طوری بازی کرد که هم بامزه بود، هم باورپذیر. اون سکانس خنده‌های کنترل‌نشده‌اش توی مراسم ختم، بدون شک یکی از خاطره‌انگیزترین لحظه‌های فیلمه! به نظرت این فیلم توی سبک خودش هنوزم بی‌رقیبه یا نمونه‌های دیگه‌ای هم هست که همچین طنزی داشته باشن؟

  3. نازنین شاکری می‌گوید

    به نظرم “نهنگ عنبر” یکی از بهترین فیلم‌هایی بود که تونست نوستالژی دهه شصت و حال‌و‌هوای اون دوران رو با طنز تلفیق کنه. از موسیقی‌های قدیمی گرفته تا استایل و دیالوگ‌های کاراکترها، همه‌چیز کاملاً حس اون سال‌ها رو منتقل می‌کرد. رضا عطاران تو نقش ارژنگ صنوبر عالی بود و شخصیتش یه جورایی یادآور آدماییه که تو اون دوران دلشون پر از حسرت و عشق‌های نافرجام بود. قسمت دوم فیلم حتی از قسمت اول هم خنده‌دارتر بود، مخصوصاً سکانس‌های عروسی و چهارشنبه‌سوری که یه طنز موقعیتی درجه‌یک داشتن. بدون شک، “نهنگ عنبر” یکی از تاثیرگذارترین کمدی‌های دهه نود بود که تونست حس نوستالژی و طنز رو در کنار هم بیاره.

    1. حمید پرویز می‌گوید

      “نهنگ عنبر” یه نمونه عالی از کمدی‌ایه که هم داستان جذاب داره و هم نوستالژی‌های دهه شصت و هفتاد رو زنده می‌کنه. رضا عطاران توی نقش ارژنگ صنوبر یکی از ماندگارترین شخصیت‌های کمدی رو خلق کرد. فیلم با اون موسیقی‌های خاطره‌انگیز، استایل خاص کاراکترها و فضای عشق‌های قدیمی، یه ترکیب بی‌نقص از طنز و حسرت‌های گذشته‌ست. قسمت دوم هم واقعاً غافلگیرکننده‌تر بود و شوخی‌های بامزه‌تری داشت، مخصوصاً سکانس‌های عروسی که واقعاً خنده‌دار بود. فکر می‌کنی اگه قرار باشه یه کمدی دیگه توی همین سبک ساخته بشه، چه المان‌هایی باید توش باشه که به اندازه “نهنگ عنبر” تأثیرگذار بشه؟

  4. کامران یزدان‌پور می‌گوید

    “هزارپا” بی‌شک یکی از پرفروش‌ترین و بامزه‌ترین فیلم‌های کمدی دهه نوده که ترکیب رضا عطاران و جواد عزتی توش معرکه از کار دراومده. فیلم پر از موقعیت‌های طنز و شوخی‌هاییه که به شدت بامزه اجرا شدن، مخصوصاً دیالوگ‌های بین رضا و منصور که آدمو از خنده روده‌بر می‌کنه! داستانی که بر پایه سوءاستفاده شخصیت اصلی از یه موقعیت ساخته شده، شاید کلیشه‌ای باشه ولی توی این فیلم به بهترین شکل ممکن پرداخت شده. ضمن اینکه شوخی با المان‌های دهه شصت و فضای اون دوران هم یه حس نوستالژی خاص به فیلم داده. اگه کسی دنبال یه فیلم خنده‌دار و سرشار از لحظات بامزه باشه، “هزارپا” یکی از بهترین گزینه‌هاست!

    1. حمید پرویز می‌گوید

      کاملاً موافقم! “هزارپا” یه کمدی شلوغ و پر از موقعیت‌های بامزه‌ست که هر بار ببینی، باز هم خنده‌داره. رضا عطاران و جواد عزتی تو این فیلم یه زوج کم‌نظیر ساختن و اون دیالوگ‌های کوتاه و بامزه‌شون باعث شده فیلم یه لحظه هم خسته‌کننده نشه. شوخی با حال‌و‌هوای دهه شصت هم یه نکته جذاب دیگه‌س که هم خنده‌داره و هم حس نوستالژی داره. اگر فیلمی توی دهه نود تونسته باشه ترکیب خنده و خاطره‌بازی رو این‌قدر قوی ارائه بده، قطعاً “هزارپا” یکی از اوناس. به نظرت توی این دهه فیلم دیگه‌ای بوده که بتونه این‌قدر بخندونه؟

  5. فرزانه می‌گوید

    واقعا خوندن لیست فیلم‌ها یه حس نوستالژیک برام داشت چون اون دوران خیلی کمدی دیدم و بعضی‌شون یادم بودن. فقط یه سوال: چرا فکر می‌کنی فیلم‌هایی مثل «طبقه حساس» یا «جهان با من برقص» هنوز بعد از سال‌ها هم جذابن؟ از دید تو چی درشون خاص بود؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      خوبه که اینو می‌پرسی چون واقعاً نکته‌اش همینه که اون فیلم‌ها یه چیز بیشتر از خندوندن داشتن—یه ترکیب از موقعیت‌های بامزه، شخصیت‌هایی که آدم می‌تونست باهاشون همراه بشه، و شعور اجتماعی نهفته. مثلاً «طبقه حساس» با اون تم عجیبش و بازی متفاوت، ترکیب طنز و خرد داشت. یا «جهان با من برقص» که کمی هم تلخ بود ولی رفاقت و زندگی رو به شکل شیرینی نشون می‌داد. وقتی فیلمی بتونه همزمان بخندونه و فکر کنه، همیشگی میشه.

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.