خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

نگاهی به ترکیب اکران سینما در یک سالگی اکران «فسیل»

سینمای ایران چندی پیش روزهای شلوغی را تجربه کرد،‌ جشنواره فیلم فجر در این بازه زمانی باعث رونق نسبی سینماها شد و حالا سالن‌ها و پرده‌های نقره‌ای با آثار مختلف میزبان مخاطبین سینما هستند.

جشنواره فیلم فجر بازه زمانی مهمی برای سینمای ایران است،‌ این رویداد از طرفی فضای استراحت سینما برای اکران عمومی و از طرفی هم ایستگاهی برای ایجاد رونق در هنر هفتم است.حالا بعد از پایان این دوره از سینما آثار روی پرده می‌توانند به ادامه رونق سینما کمک کنند،‌ اضافه شدن چند فیلم به چرخه اکران هم به این موضوع کمک می‌کند.

«روشن»؛ آخرین جایزه رضا عطاران در فجر

فیلم سینمایی «روشن» ساخته روح‌الله حجازی است که در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر که در اوج کرونای سال ۹۹ و در میان ایام تعطیلی سینماها به نمایش درآمد.رضا عطاران سیمرغ بهترین بازیگر مرد و مرتضی نجفی سیمرغ بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم به دست آوردند.در این فیلم رضا عطاران، سیامک انصاری و سارا بهرامی، ایفای نقش کرده‌اند. «روشن» می‌تواند به دلیل حضور بازیگران شناخته شده و موضوعش در گیشه شرایط خوبی داشته باشد.

«رویای کاغذی»؛ فیلمی برای جشنواره‌ها

فیلم رویای کاغذی به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی او با سعید پاکستانی است.این فیلم تاکنون بیش از 90 حضور خارجی داشته و جوایز مهمی را از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی دریافت کرده است که از آن جمله می‌توان به کسب 4 جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم انگلیس، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم و هنر آتن، جایزه بهترین فیلم شانزدهمین دوره جشنواره «تولیدکنندگان مستقل ایندی» رومانی، بهترين فيلم بلند جشنواره کلاه سیاه در بوداپست مجارستان، دیپلم افتخار شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا، جایزه بهترین کارگردانی هفدهمين دوره جشنواره بریج فیلم فستیوال كانادا، جایزه بهترین فیلم بیست و نهمین دوره جشنواره جهانی کارنیوال سنگاپور (WFC)، جایزه بهترین فیلم جشنواره هالوسينيا فرانسه اشاره کرد.در خلاصه داستان فیلم آمده است: یاسی دختر جوانی که در یک کارگاه خیاطی کار می‌کند، با زال جوانی آشنا می‌شود. او پیجی در اینستاگرام برای زال راه‌اندازی می‌کند و در کوتاه زمانی، مخاطبین بسیاری پیج را فالو می‌کنند. یاسی که به درآمد زایی از پیج فکر می‌کند، پست و استوری هایی با موضوع کاندیداتوری زال در انتخابات ریاست جمهوری بارگذاری می‌کند. این در حالی‌ست که زال جوان علیرغم مخالفت با یاسی، عاشق او شده است.

«هاوایی»؛ پرفروش هفته اخیر

فیلم هاوایی به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است که ژانری کمدی دارد.امین حیایی، امیر جعفری و امیرحسین رستمی بازیگران این فیلم هستند.«هاوایی» در هفته اخیر رتبه اول فروش را داشته است،‌ حواشی پیش آمده برای این فیلم در زمان اکران و بیانیه سازمان سینمایی برای سانسور مجدد آن به فروشش نیز کمک کرده است.

«فسیل»،‌ «هتل» و «ویلای ساحلی»؛ ادامه اکران پرفروش‌ها

فیلم سینمایی «فسیل» اواسط اسفندماه سال گذشته به پرده سینما رسید و امروز فاصله‌ای تا یک‌سالگی اکران آن نداریم. این فیلم همچنان در سینماهای کشور با شرایط خوبی در حال اکران است، فسیل چهارمین فیلم پرفروش هفته گذشته به حساب می‌آید.«هتل» هم شرایط مشابهی دارد،‌ فیلم پرفروش گیشه که چند رکورد برای خود بجا گذاشته و اکرانش هم‌چنان ادامه دارد.فیلم هتل به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته با بازی پژمان جمشیدی، محسن کیایی است. ریما رامین‌فر، صدف اسپهبدی، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، مریم وحیدزاده، فرزانه قاسم‌زاده، جواد پولادی و سام نوری نیز سایر بازیگران هتل هستند.«ویلای ساحلی» هم در حال حاضر سومین فیلم پرفروش هفته اخیر است، ساخته کیانوش عیاری که در گیشه ناموفق نبوده است.تهیه‌کننده این فیلم رضا رخشان است. رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«بچه زرنگ» و «مسافری از گانورا» ؛ انیمیشن‌ها در بهترین دوران

انیمیشن بهترین دورانش در سینمای ایران است، «بچه زرنگ» مخاطب را جلب کرده و جزء پرفروش‌های گیشه است.اکران «مسافری از گانورا» هم در سینماها ادامه دارد تا این شرایط بهتر شود.حضور 4 پویانمایی در جشنواره فیلم فجر نشان از اهمیت بالای این گونه از سینما دارد.

پرطرفدارهای خاص سینما

فیلم سینمایی «ضد» هم هم‌چنان روی پرده سینما است و با استقبال خوبی هم مواجه شده است.سینمایی «جوجه تیغی» هم دیگر ساخته‌ای است که با ژانر کمدی روی پرده سینما است.