خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

چند خبر کوتاه سینمایی

نشست نقد مستند «خانواده خلج» و اکران فیلم «توچال» از چهارشنبه از جمله خبر‌های کوتاه حوزه سینماست.

فیلم مستند «خانواده خلج» در بیست و هشتمین کارگاه فیلم مستند انجمن سینمای جوان دفتر تهران، ۲۶ دی ماه در سینماتک موزه هنر‌های معاصر تهران بررسی می‌شود.

این کارگاه از سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های فیلم مستند در دفتر ویژه تهران انجمن سینمای جوان است که اختصاص به بررسی یک فیلم مستند و گپ و گفت با کارگردان آن دارد. کارگاه‌های فیلم مستند انجمن سینمای جوان تهران از ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲، هر هفته سه‌شنبه برگزار شده است و در محل دفتر این انجمن برگزار می‌شد که از ۲ هفته گذشته با نمایش فیلم‌های مستند «تکثیر در اسارت» و «قویدل» در سینماتک موزه هنر‌های معاصر تهران ادامه یافت.

روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۱۶، فیم مستند «خانواده خلج» با حضور مریم الهامیان و مصطفی حاجی قاسمی در این کارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان می‌توانند در این کارگاه حاضر شوند. اجرای این کارگاه‌ها نیز برعهده محمدصادق اسماعیلی مستندساز و مدرس سینما است.

نقد فیلم ستاره اسکندری 

نشست نقد و بررسی فیلم «خورشید آن ماه» به کارگردانی ستاره اسکندری برگزار می‌شود.

این نشست از سوی موسسه حقوق هنر، انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی روز دوشنبه، ۲۵ دی در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشان خیابان نجات الهی نبش ورشو برگزار می‌شود.

 نمایش رایگان فیلم از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ بوده و نشست بررسی فیلم از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۴۵ با سخنرانی ستاره اسکندری (کارگردان فیلم)، رضا صائمی (منتقد سینما)، ندا کردونی (پژوهشگر حقوق اقوام و اقلیت‌ها) برپا می‌شود. 

پژمان بازغی، مریم بوبانی، صادق سهرابی، روژین صدرزاده، بنفشه صمدی، نکیسا نوری و امیرحسین هاشمی بازیگران این فیلم هستند که در این مراسم حضور و سخنرانی خواهند داشت.

اکران فیلم «توچال»

فیلم «توچال» از ۲۷ دی‌ماه به سرگروهی پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود.

سی و چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش امروز، ۲۴ دی‌ماه در خانه سینما برگزار شد و بعد از بررسی درخواست‌ها قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «توچال» با پخش نسیم‌صبا به سرگروهی پردیس ملت ثبت شد.

این فیلم به کارگردانی محمد آهنگرانی و تهیه کنندگی سید محسن جاهد از چهارشنبه ۲۷ دی در سینما‌های سراسر کشور روی پرده خواهد رفت.

«توچال» محصول سال ۱۳۹۶ بوده و پس از چند سال قرار است به نمایش عمومی برسد.

در خلاصه داستان این فیلم درام آمده است: «عشق گاهی در یک ظهر داغ تابستان می‌آید و گاهی در عصر برفی یک روز زمستان. در انتهای روز آفتاب غروب و در گذر زمان برف‌ها آب خواهند شد، اما عشق، چون قله توچال استوار و با شکوه خواهد ماند.»

مستند «از مشروطیت تا سپنتا» در موزه سینما

مستند «از مشروطیت تا سپنتا» ساخته محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر تاریخ، منتقد و مستندساز معاصر در موزه سینما نمایش داده میشود.

در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند فیلم «از مشروطیت تا سپنتا» بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما می‌رود.

در چهارمین نشست شب‌های مستند که روز سه شنبه ۲۶ دی ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، مهرداد فراهانی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینمای مستند و تاریخ سینمای ایران درباره فیلم صحبت خواهد کرد.

این فیلم مستند بازگوکننده ورود «فیلم» به ایران و شکل‌گیری «سینما» از دوره مشروطیت تا فیلمسازی عبدالحسین سپنتا در هندوستان است.
ورود در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است.