خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

وزیر ارشاد مطرح کرد؛

تجربه سالی بی‌نظیر برای سینما/ جایگاه سازمان سینمایی محفوظ بماند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است سینمای ایران در حال تجربه سال بی‌نظیری است که به لحاظ تعداد مخاطب، میزان فروش و کارهای زیرساختی، می‌توان این فضا را مشاهده کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و درباره برخی از مسایل و سوالات مطرح این روزهای سینما با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

وی درباره صحبت‌های اخیر خود مبنی بر افزایش و رونق مخاطبان سینمای ایران طی این سال‌ها، بیان کرد: خوشبختانه شاهد اتفاقات خوبی در عرصه سینما هستیم. به واقع می‌توان گفت که سینمای ایران در حال تجربه سال بی‌نظیری است. این فضا را می‌توان به لحاظ تعداد مخاطب، میزان فروش و کارهای زیرساختی که در حوزه سینما انجام گرفته به خوبی مشاهده کرد. سینمای ایران در آستانه رسیدن به عدد ۹۰۰ سالن سینما است که در این شرایط دشوار اقتصادی می‌تواند دربرگیرنده نکات مثبتی باشد. ضمن این‌که اکنون می‌توان گفت که در یکی دو سال اخیر بیش از ۳۰۰ سالن سینما به مجموعه سینمای کشور اضافه شده‌اند که به اعتقاد من مایه افتخار همه اهالی سینما است. نگاه ما نگاه توسعه‌ای است و با نگاه‌هایی که دنبال محدودسازی سینما و کار هنری هستند، حتما مخالف هستیم. در عین حال ما از اهالی سینما هم می‌خواهیم که از این وضعیت موجود حمایت کنند. به هر حال ما که در وضعیت کمال مطلوب نیستیم اما امیدوارم همه دلسوزان صنعت سینما کنار هم باشند و با خوش‌خلقی و انعطاف به تعالی سینما کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب سوال دیگری مبنی نحوه نظارت کیفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ورود هنرمندان به عرصه سینما، گفت: سازمان سینمایی بر موضوع ورود تهیه‌کنندگان و کارگردانان نظارت دارد و اگر مشکلی در این زمینه باشد همکاران من در این مجموعه باید پاسخگوی موارد مطرح شده باشند. ما سابقا نظام اعطای گواهینامه تهیه‌کنندگی را داشتیم که دچار اشکالاتی بود اما هم اکنون این اشکالات برطرف شده و می‌بایست اگر وضعیت نادرستی هم در این زمینه وجود دارد هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر راهکارهای جذب مخاطب در سینمای ایران با توجه به شکافی که بین مخاطبان شبکه نمایش خانگی و جریان اصلی سینمای ایران به وجود آمده است، تصریح کرد: البته من اعتقاد دارم که سینمای ایران در حوزه مخاطب دوره پر رونقی را می‌گذارند و من فکر می‌کنم که تعداد مخاطب سینما از عدد ۳۰ میلیون عبور خواهد کرد. اما باید در این چارچوب به ذایقه‌های نسل نو نیز توجه کرد و در عین حال به ذایقه‌سازی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ما نباید اسیر الگوهای وارداتی شویم چرا که فرهنگ ایرانی یک فرهنگ قوی و قدرتمند است که ما را تبدیل به ابرقدرت فرهنگی کرده است. این باید موجب ایجاد یک نظام متنوع تولیدی شود که پاسخ به پرسش مطرح شده توسط همین برنامه‌های پژوهشی می‌تواند ارایه شود.

وی در جواب سوال دیگری بر ماجرای اختلافاتی که بر سر نظارت شبکه نمایش خانگی وجود داشت و تازه‌ترین اقدامات انجام گرفته در این زمینه، توضیح داد: نظارت بر سریال‌های شبکه خانگی فعلا بر عهده سازمان صدا و سیما است و نظارت بر فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در رابطه با این بحث هم کارگروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که جناب میرباقری هم مسئولیت آن را به عهده گرفته است و کار تدوین آیین‌نامه‌ای در حال جریان است که بتوانیم حداکثر تعامل را بین بخش‌های مختلف داشته باشیم. این را بدانید که ما نظام پیشنهادی را ارایه دادیم و بر این باور هستیم که سازمان سینمایی متولی اصلی سینما در کشور است و حتما باید جایگاهش محفوظ باقی بماند چرا که نظام تنظیم‌گری سینما بر عهده سازمان سینمایی است.