خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

روایت محمد خزاعی از دو اقدام مهم سینمایی دولت؛ ارجاع پیش‌نویس سند ملی سینما تا پایان سال

رییس سازمان سینمایی با اشاره به گام مهم دولت سیزدهم در برداشتن بارهای بر زمین مانده سینما از ارائه پیش‌نویس «سند ملی سینما» تا پایان سال به شورای هنر خبر داد.

بحث تدوین سندهای ملی در حوزه‌های مختلفی موضوعی است که وزیر فرهنگ و ارشاد شخصا پیگیر تدوین آنها است. امری که چندی قبل  محمدمهدی اسماعیلی از تدوین سند ملی موسیقی برای پایان دادن به موازی‌کاریها در حوزه موسیقی سخن گفته بود.

یکی از اقدمات مهم دولت سیزدهم احیای شورای عالی سینما بود که خیلی از مصوبات آن برمیگشت به زیر ساخت‌ها و نقصان جدی که در سینما وجود داشت.
حالا معاون وزیر در امور سینمایی روایتی دیگر از اهمیت سند ملی سینما برای وزارت فرهنگ ارائه می‌دهد و از تشکیل کارگروه تدوین سند ملی سینما به درخواست وزیر ارشاد سخن می‌گوید.

* دو اقدام مهم سینمایی دولت سیزدهم
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص احیای شورای عالی سینما و تدوین سند ملی سینما در دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از افتخارات ما در سازمان سینمایی این است که گام‌های اساسی در جهت اصلاح زیر ساخت سینما برداشتیم. یکی از آنها تدوین سند ملی سینما است که به جد در حال پیگیری هستیم تا پایان سال و با تدوین نهایی آن در شورای هنر مطرح و بررسی شود و در دولت سیزدهم به تصویب برسد تا برای اولین بار سینمای کشور دارای یک سند بالا دستی شود که برنامه‌ها و افق‌های آن نیز کامل مشخص شده باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاظرنشان کرد: مورد دوم که خیلی بسیار بسیار کمک حال سینمای کشور شد، احیای مجدد شورای عالی سینما بود که تعطیل شده بود. این دو موضوع در دولت‌های قبلی پیگیری شده بود اما به دلایل مختلف تعطیل شده بودند که امروز در دولت سیزدهم هر دو موضوع در سازمان سینمایی پیگیری شد که جلسات شورای عالی سینما منجر به خروجی‌های بسیار خوبی برای سینما شده و در مورد سند ملی سینما هم امیدوارم در کارگروه تخصصی آن بتوانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم.

* شکل گیری سند ملی سینما از کارگروه هنر و معماری
خزاعی همچنین با اشاره به تدوین سند ملی سینما ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات خوب وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی متعاقب احیای شورای عالی سینما، تدوین سند ملی سینما بوده است. سند ملی سینما در زمانی که من خودم در کارگروه هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم چندین سال بصورت متمرکز روی آن کار شد و بعد از اینکه کار گروه تعطیل شد تقریبا این سند بلاتکلیف ماند و در دولت‌های قبلی هم اهتمامی در خصوص اینکه این سند به نتیجه برسد وجود نداشت.
رئیس سازمان سینمایی همچنین با تاکید بر تشکیل کارگروه تدوین سند ملی سینما به درخواست وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: امروز براساس درخواست وزیر فرهنگ کارگروهی تشکیل شده است و سندهای مختلفی که در دوران مختلف مورد بررسی قرار گرفته در این کارگروه ارئه شده و اعضای شورا آنها را مطالعه و حال تهیه، تنظیم و اصلاح نهایی سند ملی سینما هستیم.

* سازمان سینمایی متولی کارگروه تدوین سند ملی سینما
خزاعی همچنین با اشاره به تشکیل جلسات سند ملی سینما در سازمان سینمایی به خبرنگار فارس گفت: جلسات مختلفی در سازمان سینمایی برای تنظیم این سند برگزار شده است که به حکم وزیر فرهنگ مسئولیت تنظیم این سند برعهده سازمان سینمایی است. سند ملی سینما براساس اسناد بالادستی شامل قانون اساسی، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سند مهندسی فرهنگ و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند برنامه توسعه هفتم و گام دوم انقلاب اسلامی تهیه و تنظیم شده است و در همین راستا در حال برنامه ریزی هستیم تا سند ملی سینما ضامن تعالی هنر سینما و ادای وظیفه در جهت استمرار فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد.
وی افزود: بخش‌های مختلفی این سند دارد که البته معمولا سندها به کلیات می‌پردازند و شامل جزئیات نمی‌شوند و برهمین اساس در حال برنامه‌ریزی جامع و کاملی هستیم تا کلیات سند ملی سینما هرچه زودتر شکل اجرایی به خود بگیرد و صنعت سینما دارای سند بشود و افق‌های آینده و پیش‌روی صنعت سینمای کشور ترسیم بشود.

* تدوین نهایی سند ملی سینما تا پایان سال
رئیس سازمان همچنین با وعده پایان تدوین و نگارش سند ملی سینما تا پایان سال به خبرنگار فارس گفت: با مراحل مراحل تدوین و تنظیم سند ملی سینما تا پایان سال این سند به شورای هنر ارجاع داده خواهد شد و پس از استماع نظر متخصصین شورای هنر و بازنویسی و اصلاح نهایی، متن سند ملی سینما در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد تا سینما بتواند بزودی سند ملی خودش را تدوین و عملیاتی کند.

* توجه سند ملی سینما به صنعتی شدن سینما
خزاعی همچنین با اشاره به اینکه سندهای ملی معمولا براساس کلیات به نگارش در می‌آیند در مورد مهمترین ویژگی‌های این سند برای سینمای ایران گفت: در سند ملی سینما توجه جدی به چشم‌اندازها، سیاست‌ها و در نهایت نحوه اجرا و نظارت بر سینما پیش بینی‌ شده است. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سند ملی سینما در حقیقت حوزه بین‌الملل، حوزه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری سینمای ایران، حوزه امنیت شغلی و گسترش اخلاق حرفه‌ای در سینمای ایران، بازارهای بین‌المللی و راهکار اینکه ما بتوانیم در بازارهای بین‌المللی چگونه حضور یابیم، نقش تبلیغات در سینما، سیاست‌گذاری آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های نظام عملیاتی سینما را بطور کلی شامل خواهد شد.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر سند ملی سینما
رئیس سازمان سینمایی در خاتمه گفت وگوی خود با فارس با اشاره به اینکه نظارت کلان بر سند ملی سینما برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود، اظهار داشت: ستاد و سازوکار اجرایی سند ملی سینما در سازمان سینمایی خواهد بود و ستاد اجرایی این سند در واقع خود سازمان سینمایی است که تصمیمات آن توسط شورای هنر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به عنوان نهاد بالادستی نظارت کلان بر نحوه اجرای سند ملی سینما را برعهده خواهد داشت.