خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

در برنامه «سینماگرام» مطرح شد؛

راهکار پلیس فتا برای مقابله با «فیک‌نیوزها» در سینما/ شکایت کنید

سرگرد جواد مختار رضایی نماینده پلیس فتا در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «سینماگرام» به ارایه توضیحاتی درباره برخورد با جریان‌های غیراخلاقی خبری در فضای مجازی پرداخت.

هجدهمین قسمت از برنامه رادیویی «سینماگرام» به موضوع فیک‌نیوزها و جریان خبری غیراخلاقی در سینما اختصاص یافت. این برنامه شامگاه جمعه ۳ آذر با اجرا و سردبیری میثم کریمی از رادیو نمایش پخش شد.

در قسمتی از این برنامه سرگرد جواد مختار رضایی نماینده پلیس فتا روی خط آمد و گفت: نشر اکاذیب چه از طریق نهادهای حقوقی یا اشخاص حقیقی تنها از طریق ثبت شکایت قابل پیگیری است. باید این موارد مستندسازی و از طریق نهادهای قضایی ابتدا در دادسراها بررسی شود و وقتی از سوی مقام قضایی جرم شناخته شد به پلیس فتا نیز ارجاع داده خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که شما شروع‌کننده این اقدام باشید تا ما وظیفه خود را در قبال شما هنرمندان انجام دهیم. بهترین اقدام ثبت شکایت از طریق دفاتر قضایی است. این جنس اقدامات در بالا بردن سواد رسانه‌ای و سواد بهره‌گیری از فضای مجازی برای مسئولان و مردم هم موثر است. انتشار یک بیانیه می‌تواند به نوعی این سواد رسانه‌ای و مقابله با نشر اکاذیب در این کانال‌ها را به دنبال داشته باشد. هر کلمه از آن مطلب جعلی منتشرشده از سوی مقام قضایی می‌تواند پیگیری شود و ما به‌عنوان پلیس صد در صد این موارد را پیگیری خواهیم کرد.

کریمی مجری برنامه نیز از سرگرد مختار رضایی خواست تا پیگیر مطالبات اهالی رسانه برای مقابله با فیک نیوزها باشد و مقرر شد تا اهالی رسانه در بیانیه‌ای مجزا خواستار برخورد با افرادی باشند که بدون هویت به نشر اخبار جعلی یا مطالبی در راستای تخریب اشخاص و حمله به حریم خصوصی آنها می‌پردازند.

کریمی توضیح داد: گرچه این جنس اقدامات همیشه بوده است در دوران برخی مدیریت‌ها بیشتر شاهد فعالیت این کانال‌های تلگرامی جعلی هستیم. ما واقعاً از مدیران ارشد سازمان سینمایی می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند. انشالله بعد از انتشار بیانیه اهالی رسانه این انتظار می‌رود که مدیران سینما پای کار بیایند و در حمایت از مقابله با این افراد باشند.

برنامه رادیویی «سینماگرام» جمعه شب‌ها از ساعت ۲۱ تا ۲۳ از رادیونمایش به طور زنده پخش می‌شود.