خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران:

بزرگداشت داریوش یاری کارگردان سینما

در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران بزرگداشت داریوش یاری کارگردان سینما با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی آذرپندار و محمد خزاعی برگزار شد.

یاری گفت: بزرگ شمایید که امروز من را به یاد داشتید. دم همه مدیران بامعرفتی که هر وقت پشت در اتاقشان نشستم من را دست خالی نگذاشتند و دم همه دوستانم گرم. غزه یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم است. نوار باریک غزه هیچوقت پاره نمی‌شود.

سپس محمدمهدی اسماعیلی در سخنانی بیان کرد: به همه حاضران، فیلمسازان جوان و پر آتیه کشورمان، به مهمانان خارجی، هیات‌های انتخاب‌ و داوری و همه کسانی که زحمت کشیدند تا امروز چهلمین جشنواره به اتمام برسد خوشامد می‌گویم و به همه این موفقیت را تبریک عرض می کنم. ایام خاصی را پشت سر می گذاریم، ایام اندوه باری است به واسطه جنایات صهیونیست‌ها. کودکان مظلوم و بی پناه توسط رژیمی که اساسش قتل و غارت بوده کشته می‌شوند. امیدوارم به زودی اضمحلال آنها را ببینیم.

وی ادامه داد: جشنواره به دوره چهلم رسیده است. چهل در ادبیات دینی ما یک عدد مقدس است، هر چیزی می‌خواهد به تکامل برسد از این عدد یاد می شود. وقتی موسی به کوه طور برای گفتگو با پرودگار می‌رود به عدد چهل ختم می‌شود، پیامبر نیز در چهل سالگی به بعثت مبعوث شد بنابراین امیدواریم چهلمین دوره جشنواره آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد. بسیار امیدوار شدیم با دیدن صف‌های طولانی، با دیدن ذوق و شوق بچه‌ها. امیدوارم ریل‌گذاری که شده به ثمرات دلنشینی منجر شود، ما رسالت های مختلفی در سینما داریم و امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و در آن صدای مظلومان شنیده شود. ما از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم و مطمئنیم این مسیر شکل می‌گیرد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: من افتخار داشتم در یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای در یاسوج بودم؛ در شهرستانی که از حداقل‌های زیر ساختی محروم است و حتی سینمای چندانی در این استان وجود ندارد ما البته چند پروژه سینمایی را در این استان افتتاح می‌کنیم اما پسران و دختران یاسوجی در عرصه سینما فعال بودند. از سیاست های خوب من توجه به دفاتر انجمن در شهرستان های مختلف است، ما تجهیزات همه دفاتر را نوسازی می‌کنیم برای اینکه این بودجه به دست دفاتر برسد به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: ما به سینمای امید بخش معناگرا توجه می‌کنیم. جا دارد از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسر گرامی او یاد کنم و علو درجات را برای آن ها خواهانم. امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری نسبت به گذشته برای آینده این سرزمین به یادگاری بگذارید.