خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران:

جوایز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شد

در بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران جوایز بخش بین الملل این دوره اهدا شد.

در این بخش پس از قرائت بیانیه هیات داوران، جایزه حقیقت جویان به سمیح ساغمان‌ برای «گلاب گل» از افغانستان اهدا شد.

در بیانیه هیات داوران برای جایزه دیگری با عنوان راه ابریشم آمده بود: امسال جشنواره ۲ جایزه حقیقت جویان و راه ابریشم را به جوایز اضافه کرده است. جایزه حقیقت جویان به کسانی اهدا می‌شود که برای یافتن حقیقت تلاش کردند و با سختی فیلم ساختند. جایزه بزرگ راه ابریشم به فیلمسازانی تعلق می‌گیرد که تلاش می‌کنند ظرفیت‌های پنهان راه ابریشم را نشان بدهند.

جایزه راه ابریشم تعلق می‌گیرد به فیلمی که داستان مستندگونه دارد و پیام انسانی را می‌رساند؛ به «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی.

نسیم سهیلی هم بعد دریافت جایزه اش گفت: این جایزه خیلی برای من ارزشمند است چون تازه اول کار هستم. شادی این جایزه را به تمام کودکان جنگ به ویژه کودکان غزه تقدیم می‌کنم و آرزوی صلح دارم.

جایزه بهترین فیلم تجربی هم به یه یوان برای فیلم «اکنون» از چین تعلق گرفت.

در ادامه نقی نعمتی از داوران بخش بین‌الملل هم بیان کرد: دوست دارم یادی از داریوش مهرجویی نازنین داشته باشیم. وقتی این خبر را شنیدم یکی از بدترین روزهای زندگی من بود، یادی کنیم از فیلم‌های او، وقتی «مهمان مامان» را می‌بینید، متوجه می‌شوید چقدر یک فیلمساز می‌تواند سفره ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. با دیدن «نارنجی پوش» متوجه می‌شوید چقدر یک فیلمساز می‌تواند مسأله محیط زیست را به‌خوبی نشان بدهد.

وی افزود: من فستیوال‌های زیادی رفته‌ام و دیده‌ام و به نظرم فیلم‌های حاضر در این رویداد هر کدام می‌توانستند تک‌تک جوایزی بگیرند.