خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

جشنواره فیلم کوتاه تهران چطور شروع کرد؟

جشنواره فیلم کوتاه تهران چهلمین دوره خود را شروع کرد، شروعی پرشور که با استقبال بالا سالن افتتاحیه را پر و سانس‌های نمایش را به سانس فوق‌العاده رساند.

جشنواره فیلم کوتاه تهران شاید جزو مهم‌ترین و البته معتبرترین جشنواره‌هایی باشد که در فضای سینمای ایران برگزار شده و هر سال علاقه‌مندان زیادی را به محل برگزاری‌اش می‌کشاند.

حتی سال گذشته هم که جشنواره با اتفاقات اجتماعی و سیاسی بسیاری همراه بود و عده‌ای تلاش می‌کردند تا از این رویداد فرهنگی و هنری سو استفاده کنند تا آرامش جامعه را به هم بزنند و شرایط آن را ناآرام نشان دهند هم مراجعه‌کنندگان علاقه‌مندان خودش را داشت.

به زبان دیگر باید گفت اهالی و جامعه فیلم کوتاه که اکثراً نسل جوان فیلمسازان ایرانی و به نوعی نسل آینده سینمای بدنه ایران را تشکیل می‌دهند پای علاقه‌شان به سینما و هنر ایستاده‌اند.

شروع باشکوه جشنواره فیلم کوتاه تهران

همه اینها من را مشتاق به اولین روز شروع دوره چهلم این جشنواره می‌کرد، دوره‌ای که زمان پختگی جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

در اولین روز برگزاری جشنواره خودم را به پردیس سینمایی ملت رساندم، محلی که همچنان هم به نظرم فضای مناسبی برای برگزاری این جشنواره نیست. چه به لحاظ موقعیت مکانی و چه از لحاظ امکانات خود مجموعه سینمایی ملت گزینه‌های بهتری هم برای انتخاب به‌عنوان میزبان این جشنواره وجود دارد.

از لحظه‌ای که تصمیم گرفتم به سمت پردیس سینمایی ملت حرکت کنم خودم را آماده تفاوت جمعیت با سال گذشته کرده بودم. امسال بلیت فروشی عمومی برای آثار حاضر در جشنواره وجود داشت و علاقه‌مندان بسیاری با خرید بلیت از سایت آی‌تیکت به محل برگزاری آمده بودند.

شلوغی و ازدحام جمعیت از لحظه ورود به سینما ملت و از محوطه باز جلوی درب سینما احساس می‌شد. فضاسازی مقابل درب سینما به وضوح بهتر از سال گذشته بود، المان‌های متفاوت، و ایجاد راهرویی با حال و هوای چهل سال جشنواره فیلم کوتاه تهران شور جشنواره را بیش از هرزمان دیگری نشان می‌داد.

افتتاحیه‌ای که خود نشان از شور جشنواره بود

از راهروهای تو در توی این مجموعه سینمایی خودم را به سالن شماره ۹ رساندم، جایی که محل برگزاری افتتاحیه جشنواره بود. در کمال تعجب با اینکه دیر هم نرسیده بودم با سالنی مواجه شدم که دیگر جایی برای نشستن نداشت.

کنار یکی از پله‌ها در راهرویی که محل عبور بود ایستادم تا افتتاحیه را پوشش دهم هر لحظه به جمعیت حاضر در سالن اضافه می‌شد تا جایی که دیگر تمامی معابر داخل سالن مسدود شد.

شلوغی سالن افتتاحیه تا لحظه پایان آن ادامه داشت. در میان تمام اتفاقات، سخنان و آیتم‌های افتتاحیه کلیپی به‌عنوان مرور ۳۹ دوره گذشته پخش شد که برای حضار بسیار جالب توجه بود.

کلیپ 40 سال همراه با سینمای کوتاه ایران و جهان

مهدی آذرپندار در طول افتتاحیه سخنی گفت که تایید افراد حاضر در سالن را به همراه داشت، وی جشنواره فیلم کوتاه تهران را موجود زنده‌ای دانست که نمی‌تواند نسبت به اتفاقات غزه و جنایات صهیونیست بی‌تفاوت باشد.

از موضوعات سال گذشته تا اتفاقات امسال در سینما!

بعد از پایان مراسم افتتاحیه به فودکورت سینما ملت رفتم، جایی که در زمان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران پاتوق مناسبی برای فیلمسازان و اهالی سینماست. بحث آرا مردمی هم همیشه نقل محافل این پاتوق می‌شود.