خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

تمرکز زدایی در سینما، مسیری برای عدالت فرهنگی

تعداد سینما‌ها در استان‌های مختلف به شکلی است که حدود 250 شهر حتی یک سینما هم برای استفاده مردمش ندارند،‌ حالا سازمان سینمایی تلاش دارد تا با تمرکز زدایی و ساخت سینما این مشکل را حل کند.

یکی از مظاهر گسترش عدالت فرهنگی در دسترس بودن آموزش و تولید در بخش‌های مختلف فرهنگی است و سینما به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی و هنری همیشه به عنوان معیاری برای بررسی و سنجش وضعیت عدالت فرهنگی در گوشه وکنار کشور مطرح بوده است.

 راهبرد سازمان سینمایی در گذشته به دلایل مختلف مبتنی برتمرکز و توقف منابع در تهران بوده است. در این دوره، عطف به سیاست‌های کلان دولت سیزدهم همه تصمیم گیری‌ها در سازمان سینمایی بر مبنای عدالت فرهنگی و در راستای توزیع منافع و منابع در سطح کلان ملی طراحی شده است.

بسط عدالت فرهنگی و سینمایی، تقویت و گسترش زیرساخت‌های سینمایی، شناسایی‌ها و مشکلات سینما، تکریم سینماگران، احیاء، تجهیز، نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام حتی تعطیل شده، رفع دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این عرصه، شناسایی و جذب منابع بالقوه و بالفعل موجود در استان‌ها برای هم افزایی و ارتقای نشاط عمومی از طریق سینما در قالب برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی و شب سینماگران هر استان، توجه به افزایش بودجه و منابع تولید آثار، تجهیز، توسعه و به روزرسانی امکانات سینمایی سفرهای استانی طراحی گردید که تاکنون ۲۰ سفر استانی انجام شده است. که باعث شده نگاه ملی و منطقه‌ای به موضوع سینما شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

سفرهای استانی رئیس سازمان سینمایی با هدف ارتقاء و تعالی هنر صنعت سینما و تصویر، حمایت از تولید و آموزش سینما در استان‌ها و شهرهای مستعد، حمایت از استعدادهای سینمایی و فیلم‌سازی استان، توسعه زیرساخت‌های سینمایی استان‌ها و … انجام می‌شود تاکنون، ۲۰ سفر استانی از سوی رییس سازمان سینمایی و هیات همراه به استان‌های مختلف صورت گرفته است. سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، همدان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، کردستان، چهارمحال بختیاری، اردبیل، آذربایجان شرقی، بوشهر، لرستان، زنجان، گرگان، قم، هرمزگان، سمنان و اصفهان از جمله استان‌هایی بوده‌اند که تاکنون رئیس سازمان سینمایی به آنها سفرکرده و از نزدیک در جریان مسایل مختلف هنرمندان فیلمساز این استان‌ها قرار گرفته است.

دیدار چهره به چهره با ۱۰۰۰ هنرمند فیلمساز در استان‌های مختلف، نشست تخصصی با استانداران ۲۰ استان کشور، نشست تخصصی با پیسکسوتان و سینماگران عرصه انقلاب، سینما داران، موسسات سینمایی، آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، بازدید از ۶۷ مرکز و پروژه سینمایی در استان‌های مختلف، دیدار با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان در راستای تبیین دستاوردهای سینمای ایران و همگرایی برای نهضت مخاطب یابی سینما، بازدید از دفاتر انجمن سینمای جوان استان جهت برنامه‌ریزی و تجهیز، برگزاری نشست با معاونان هنری و سینمایی و مسئول انجمن سینمای جوان استان و شهرستان و…برخی از اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

همچنین، در بخش انعقاد و اجرای تفاهم نامه‌های استانی ۳۲ تفاهم نامه استانی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها(۳۱ استان/ ۳۲ اداره کل) و اختصاص مبلغ تفاهم ۸۷۴۰۰ میلیون ریال/مبلغ تحقق ۵۵۸۶۳ میلیون ریال از دیگر اقدامات حوزه استانی سازمان سینمایی کشور است. مضافا اینکه۲۰ تفاهم نامه با استانداری‌های ۲۰ استان کشور مشتمل بر ۱۷۶ مصوبه به امضا رسیده است که بخش عمده‌ای از این تفاهمنامه‌ها در مراحل اجرایی قرار دارند.

 حمایت از تولید فیلم کوتاه و مستند، برگزاری کارگاه‌های آموزش فیلمسازی، تجهیز و بروزرسانی امکانات دفاتر انجمن سینمای جوان، حمایت از تولید حداقل 1 عنوان فیلم بلند سینمایی در صورت آمادگی استان، تجهیز و ارتقا سیستم صدا و نمایش سینماهای استان و حمایت از برگزاری رویدادهای سینمایی استان‌ها از محورهای مندرج در تفاهمنامه‌های امضا شده است.

سازمان سینمایی در ادامه سیاست‌های عدالت فرهنگی و به منظور تمرکززدایی از تهران راهبرد حمایت از رویدادهای سینمایی را سرلوحه کارهایش قرار داده است. حمایت از برگزاری همزمان جشنواره‌های فیلم فجر و نمایش آثار منتخب جشنواره در ۳۱ مرکز استان و شهر جیرفت(کرمان جنوبو نمایش آثار منتخب جشنواره در ۸۲ سالن سینما و ۱۴۰۰ سانس در مراکز استان و شهرهای اروند، بروجرد، جیرفت، کیش، نیشابور و سبزوار، کمک به برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در ۱۳ مرکز استان، کمک به برگزاری جشن مهر سینمای ایران در ۲۲ استان، برگزاری شب‌های سینما، برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای فیلم کوتاه (یزد و بوشهر) و برگزاری ۵۶ هفته فیلم و عکس در ۵۶ شهر کشور از جمله اقدامات حمایتی سازمان سینمایی در این بخش است.

بی تردید، گسترش و رشد فعالیت‌های سینمایی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور بیش از همیشه در این دولت محسوس و ملموس است. تازه‌ترین اقدام در این راستا، تجهیز دفاتر سینمای جوان تا سقف ۱۸۰ میلیارد تومان است که به زودی آغاز می‌شود.