خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

گزارش نشست «هوک» در پردیس سینمایی چهارباغ| سینمای رؤیاپرداز به نفع آینده کشور است

کارگردان فیلم هوک گفت: زمانی می‌توانیم آینده کشور را با ابزار سینما بسازیم که ساخت رویا و خیال‌پردازی از نوجوانی به فرزندان‌مان آموزش داده شود تا در بزرگسالی با جنگندگی به رویاهای خود برسند.

حسین ریگی شب دوشنبه هفدهم مهرماه در نشست پرسش‌وپاسخ فیلم «هوک» اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان سینما وجود ندارد و ما در فضایی فعالیت داشتیم که فیلم دیدن آرزو بود. کار برای کودکان و نوجوانان همیشه برای من اهمیت داشته؛ زیرا سینمای کودک بخصوص در سیستان و بلوچستان نیازمند فعالیت ویژه است.
او ادامه داد: زمانی می‌توانیم آینده کشور را با ابزار سینما بسازیم که ساخت رویا و خیال‌پردازی از نوجوانی به فرزندان‌مان آموزش داده شود تا در بزرگسالی با جنگندگی به رویاهای خود برسند. اگر این اتفاق نیفتد، به‌طورقطع یک حفره در نسل ایجاد می‌شود.
کارگردان فیلم «هوک» تصریح کرد: من به‌عنوان فیلمساز سیستانی، سعی کردم این اتفاق را در سیستان و بلوچستان شکل بدهم. خوشبختانه فیلم دو وجه موفق داشت. علاوه بر اینکه سیستانی‌ها خود را در سینما در زاویه دیگری دیدند و این زاویه بیشتر به واقعیت نزدیک بود، بچه‌ها اعتماد به نفس بیشتری هم کسب کردند و فضای خوبی به وجود آمد.
او افزود: در سال‌های اخیر زاویه دوربین سینما به سیستان و بلوچستان تغییر کرده است؛ اما مدیران باید مقداری جدی‌تر به ساخت سینما در سیستان و بلوچستان و تولیدات سینمایی در این استان توجه کنند.
ریگی با اشاره به موضوع داستان فیلم که به یک ورزشکار اشاره دارد، گفت: سوژه فیلم از بوکسوری در سیستان و بلوچستان نشات گرفته است که برای اولین‌بار مدال جهانی برای ایران کسب کرد و داستان این ورزشکار در کنار سایر ملی‌پوشان ایران، در فیلم «هوک» به فضای نوجوانان سیستان و بلوچستان آورده شد.
او اضافه کرد: آموزش در کنار روایت سینمایی به‌درستی شکل می‌گیرد و در فیلم فضایی ترسیم شد که اگر یک نوجوان دور از مرکز این فیلم را تماشا کند، به این نتیجه می‌رسد که امکان کسب موفقیت برای او وجود دارد.
این کارگردان با اشاره به یکی از اهداف ساخت فیلم «هوک» تأکید کرد: من با جنگ موافق نیستم؛ اما با جنگندگی برای رسیدن به اهداف و خسته نشدن در مسیر رسیدن به آرزوها و خیالات نوجوانی موافق هستم. باید برای رؤیای کودکی بجنگیم، من هم در استانی که سینما در آن وجود نداشت، برای رؤیای خود جنگیدم و ثابت کردم که می‌توان در این شرایط هم فیلمساز تربیت کرد.
او با اشاره به پیچیدگی‌های مخصوص شخصیت اصلی فیلم ادامه داد: همه ما پیچیدگی‌هایی داریم که در سینما این پیچیدگی‌ها باید پیدا شده و پررنگ‌تر شود. روی فیلمنامه کار زیادی انجام شده و سعی شده شخصیت‌ها تبدیل به شخصیت شوند. شخصیت‌ها از من الهام گرفته شده؛ زیرا هنوز شیطنت‌های کودکی و نوجوانی را دارم.
ریگی با اشاره به لزوم توجه ویژه مدیران و مسئولین برای تأمین منابع مالی فیلم‌های سینمای کودک گفت: فیلم کودک و نوجوان بیشتر از فیلم بزرگسال بودجه نیاز دارد؛ زیرا برخی صحنه‌های خاص و خیالی وجود دارد، فیلم ساختن در شهرستان هم نیاز به بودجه را دوبرابر می‌کند و در همه‌جای دنیا بودجه فیلم کودک و نوجوان دوبرابر فیلم‌های جریان اصلی هستند؛ اما در ایران به این نکته توجه نمی‌شود به همین دلیل تهیه‌کنندگان کمتر وارد این عرصه می‌شوند.
او در خصوص انتخاب بازیگران فیلم «هوک» افزود: انتخاب بازیگر، ترکیبی از تعامل تهیه‌کننده و کارگردان است و در این فیلم نگاه من و تهیه‌کننده، دیده‌شدن فیلم بود که به حضور چهره‌های حرفه‌ای سینما نیاز دارد. ازطرف دیگر حضور چهره‌های شاخص در سیستان و بلوچستان برای بچه‌های علاقه‌مند این حوزه و کسب تجربه از آن‌ها، در سیستان تأثیر فراتر از بحث دیده‌شدن دارد.
کارگردان فیلم «هوک» با اشاره به امکان جهانی‌شدن این فیلم تصریح کرد: وقتی فیلم جغرافیا نداشته باشد، امکان جهانی‌شدن را دارد. فیلم هوک فراتر از جغرافیا است و قصه‌ای را تعریف می‌کند که در هرجای دنیا می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد و درعین‌حال یک فیلم بومی هم دیده می‌شود.
او با اشاره به ساخت سینما در سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سینما خیلی تلاش کردیم و سینمای کوچکی با همکاری ارشاد و هلال‌احمر در زاهدان راه افتاده است اما ساخت سینما در این استان نیازمند یک عزم ملی و استانی از سرمایه‌گذاران و مدیران است.