خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

افتتاح سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ و نوجوانان

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در اصفهان افتتاح شد.

آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دیشب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مدیران و مسئولان برگزاری جشنواره، هنرمندان و کودکان و نوجوانان در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت قرآن یک کار نمایشی ویژه افتتاحیه جشنواره روی صحنه رفت و در ادامه پس از پخش کلیپی با حضور عروسک‌های خاطره انگیز ایران و جهان، عروسک‌های تن‌پوش و شخصیت‌های عروسکی از ملل و اقوام گوناگون روی صحنه حاضر شدند که شور و شوق فراوانی را در مخاطبان کودک و نوجوان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه ایجاد کردند.

سپس دو هنرمند جوان نسخه‌ای سنتی با همراهی ساز‌های تار و آکاردئون از موسیقی ماندگار فیلم «خواهران غریب» (کیومرث پوراحمد) را اجرا کردند.

در ادامه مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره روی سن حاضر شد و طی سخنانی گفت: سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است. سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد. شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قلّه‌ها را دارند. اینک پس از چهار سال فترت، چراغ جشنواره فروغ دوباره گرفته و خانه جشنواره بار دیگر سرشار از شور و شوق کودکان و نوجوانان است. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان شده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان عنوان کرد: در جشنواره امسال بیش از ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور بودند که بهترین‌های آن‌ها به ۴ بخش رقابتی بلند و کوتاه در حوزه ملی و بین المللی راه یافتند و در داوری قرار گرفتند. درخواست ۲۰۰ فیلمساز از ۴۰ کشور جهان نشان داد فرهنگ و هنر ایران زمین و دیپلماسی فرهنگی ما در ضمیر هنرمندان آزاده دنیا احترام خاص خود را دارد.

زین‌العابدین گفت: جشنواره سی و پنجم فرصتی نو برای توجه به آثار و تولیدات سینمای کودک و نوجوان است تا تولید و اکران ویژه بچه‌ها، جلوه‌ای تازه بگیرد. برگزاری دوباره جشنواره در اصفهان مرهون تاکید و دستور ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی راهبردی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم مسوولان خدوم استان اصفهان، همدلی و همراهی اعضای محترم شورای شهر، شهردار فرهیخته اصفهان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیران شهری و از مهمتر خواست مردم و بچه‌های اصفهان بود که چراغ جشنواره دوباره فروزان شود. از همه عزیزانی که شرایط شایسته نام این جشنواره بین‌المللی متناسب با نام بلند ایران و شأن نیکوی مردم را فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

محمدمهدی اسماعیلی نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان: ۲۴ هزار شهید اصفهان را به پایتخت فرهنگ شهادت ایران‌زمین تبدیل کرده است. ستارگانی، چون شهید خرازی و شهید دیانی بزرگانی هستند که هر یک از آن‌ها برای یک جامعه رو به جلو، چون مشعلی فروزان، راه را نشان می‌دهند. علمای اصفهانی در طی قرون و اعصار این شهر را به شهری برای پیشرفت و تجلی فرهنگ شهادت تبدیل کرده‌اند. کودکان عزیز امروز وارث چنین سرمایه غرور آفرینی هستند. کودکان برای سرافرازی، استقلال و سربلندی، وارث افرادی هستند که جان‌های عزیز خود را هدیه کردند و امروز در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این شهر و این سالن بی‌نظیر حاضر هستیم.

وی ادامه داد: ما بنا را بر این قرار دادیم که حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد و پیشتاز باشد. دولت انقلابی تلاش دارد کشور بر ریل انقلاب و فرهنگ آن حرکت کند. کمبودهابی وجود دارد و باید مسیر‌ها و روش‌ها اصلاح شود. در حوزه کودک و نوجوان قصد سرمایه‌گذاری داریم چراکه پیشرفت‌ها از همین نقطه و با محوریت کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق این مهم، یک ضرورت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز همه مدیران و معاونان وزارتخانه همراه من هستند تا در چنین جایگاهی خدمت کودکان اعلام کنیم ما در حوزه فرهنگ و هنر تمرکزمان در آموزش این نسل غرور آفرین است، گفت: در شورای عالی سینما هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف حاصل شده و قصد داریم با اتحاد یکدیگر فضا را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. دولت انقلابی قصد دارد فرهنگ و هنر در جایگاه درست قرار گیرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد موضوع ارتقای هنر برای کودکان را دنبال می‌کنند و به زودی زنگ سینما در مدارس اتفاق می‌افتد. موضوع تولید فیلم‌های کودک و پویانمایی از اولویت‌های ما است. امسال هم یک فیلم پویانمایی سالن‌ها را شلوغ کرده است. بنا داریم این بال‌ها را توسعه دهیم و این مهم رخ می‌دهد.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه کتاب و نشریات و تئاتر و موسیقی و فیلم باید برنامه‌ریزی‌هایی برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی قرار گیرد و جشنواره اصفهان گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی است.

پس از اجرای موسیقی زنده انیمیشن‌های خاطره‌انگیز «پلنگ‌صورتی» و «فوتبالیست‌ها» مهدی سلوکی مجری این مراسم گفت: ویژگی جشنواره فیلم کودک این است که بچه‌ها داور این جشنواره هستند و در هر دوره نقش آن‌ها جدی‌تر می‌شود. در هر دوره تعدادی از کودکان و نوجوانان به عنوان داور شناخته می‌شوند و با کارشناسی‌های خود نتایج را تعیین می‌کنند. بیش از نهصد نفر از کودکان و نوجوانان داور این جشنواره هستند.