خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

نواخته شدن زنگ سینما در مدارس

دبیر جشنواره سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: با تعریف ساز و کار‌های لازم امسال زنگ سینما در مدارس نواخته می‌شود.

 مجید زین العابدین دبیر سی و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان افزود: افتتاحیه در ۱۴ ام مهر در اصفهان آغاز خواهد شد. اختتامیه هم ۲۰ مهر خواهد بود. از ۱۵ تا ۱۹ مهر زمان نمایش فیلم‌ها همزمان با هفته جهانی کودک انجام می‌شود. بچه‌ها به سمت قله، شعار جشنواره است. بچه‌ها هم یک روحیه آرمان گرایانه پیشرفت و انگیزه دادند به همین علت خودباوری و میل به پیشرفت را انتخاب کردیم. مجموع آثار شرکت کننده در جشنواره ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین الملل رشید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور بود. ۱۱۸ اثر پویانمایی هم به دبیرخانه ارسال شده است. خانه جشنواره پردیس سینمایی چهار باغ و ساحل انتخاب شده است. 

زین العابدین افزود: ۸۳۵ داور شرکت کرده اند که در بخش دختران و پسران به نسبت مساوی هستند. امسال همزمان با جشنواره ۷ امین المپیاد کودک و نوجوان هم اجرا خواهد شد. برای تاثیرگذاری بیشتری این المپیاد بر خلاف سنوات قبل همزمان با جشنواره پایان نمی‌گیرد و ۲ الی ۳ ماه طول خواهد کشید تا بچه‌ها آموزش‌های لازم را خواهند دید. قصد داریم از ثمره این المپیاد در جشنواره سال آینده هم استفاده کنیم. حوزه طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه ۲ محور اصلی المپیاد است. در حین برگزاری جشنواره تعدادی کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید ایرانی و خارجی داریم.

وی گفت: شورای عالی سینما ۲ هفته پیش تشکیل جلسه داد و موضوع زنگ سینما که از دغدغه‌های سینماگران وزارت ارشاد و بچه‌ها است مصوب شد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی و نواخته می‌شود. اما آموزش و پرورش ملاحظاتی داشتند که قرار سد در شورای عالی آموزش و پرورش ساز و کار‌های این اتفاق تعریف شود. امیدواریم فیلم‌های خارجی و ایرانی متناسب با سینمای کودک به نمایش در خواهد آمد. امیدواریم این اتفاق منجر به افزایش تولید شود.

زین العابدین افزود: از مجموع ۴۰ کشوری که درخواست حضور در جشنواره داشتند  ۱۲ کشور در بخش فیلم‌های بلند داستانی حضور دارند. در بخش کوتاه داستانی آثاری از ۱۱ کشور به نمایش در خواهد آمد. در بخش ملی از میان ۳۵۹ اثر ۱۴ اثر به بخش بلند ملی راه یافتند. در در بخش مرور آثار بین الملل آثاری از روسیه و سینمای چین داریم. تعدادی از کودکان خارجی هم در بخش داوری با جشنواره همراهی می‌کنند.
اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش رقابتی به شرح زیر است:  استعداد من، ایلیا جستجوی قهرمان، آلفا و ربات نابودگر، خیابان ملک، در آغوش درخت، سفر به تاریکی، سیارک، سینگو، قهرمان من، کاپیتان، مسافری از گانورا، ملکه آلیشون، هوک و یک تکه ابر

در بخش پویانمایی کوتاه اسامی پویانمایی بخش رقابتی ب بال پروانه، بزرگترین ماجرای گلی، بلوک، بالاتر از نور،   جایگزین، دستگاه کپی ساز، دوستی، ده سالگی، کاسه برنجی، گنجینه ارجان، گیل گمش، موچه یک ۱۲ اثر بخش پویانمایی هستند.

در بخش فیلم‌های کوتاه، ایار، پارادوپینگ، خونه ما هم دزد اومده، سوپ خروس، شماره ۷، عروسک ماهرخ،   کاغذ روی شیشه، لئو، من آق بانو و لیست آرزوهام،   نجان، نفس‌های تو، هشترخان ۱۲ فیلم کوتاه شرکت کننده هستند.

وی گفت: با شهرداری اصفهان تفاهم خوبی داشتیم. بخشی از هزینه‌ها را متقبل شدند. هزینه برگزاری جشنواره از تولید یک فیلم کمتر است. تلاش کردیم در هزینه‌ها صرفه جویی کرده ایم. فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند. تعداد تولید ما عدد قابل اعتنایی نیست. سالهاست در این بخش دچار کسری و اخلال شده ایم. این اشکال در دوره بعد از کرونا بیشتر است. مسئله اکران هم وجود دارد. ما با نقطه آرمانی فاصله داریم، ولی در شرایط ناامیدی هم نیستیم. از طرف سازمان سینمایی ماموریت داریم تا از سینمای کودک و نوجوان در حوزه اکران و تولید حمایت خواهیم کرد. این به معنای انجام اقدامات هیجانی نیست. نگاه ما به سینمای کودک و نوجوان کیفی است.