خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ارمنستان با «آمریکاتسی» و یمن با «باردار» راهی اسکار شدند

ارمنستان با «آمریکاتسی» ساخته مایکل آ. گورجیان و یمن با «باردار» ساخته عمرو جمال راهی اسکار نود و ششم شدند.

به گزارش آی تیکت نیوز به نقل از ورایتی، ارمنستان درام کمدی «آمریکاتسی» را به عنوان نماینده رسمی خود در رقابت بین‌المللی اسکار معرفی کرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مایکل آ. گورجیان ساخته شده و خود وی از بازیگران فیلم هم است. این فیلم در ارمنستان فیلمبرداری شده و از ۸ سپتامبر در نیویورک و لس‌آنجلس به نمایش درآمده است.

گورجیان در «آمریکاتسی» نقش چارلی، مهاجر ارمنی به آمریکا را بازی می‌کند که سال ۱۹۴۸ به کشورش که تحت حاکمیت شوروی است، بازمی‌گردد و به زودی سر از زندان درمی‌آورد اما از سلولش می‌تواند خانه یک نگهبان زندان را ببیند.

در توضیح فیلم آمده است: از آنجا که زندگی او به طور غیرمنتظره‌ای با زندگی مرد نگهبان عجین می‌شود، او درمی‌یابد که روح واقعی وطنش در مردم پرشور آن زنده است.

هوویک کوچکریان بازیگر «سرقت پول»، نلی اوواروا، میخائیل تروخین، نارین گیرگوریان و ژان پیر نشانیان نیز در این فیلم بازی می‌کنند.

ارمنستان هرگز در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی موفق به کسب نامزدی نشده است.

یمن نیز «باردار» ساخته عمرو جمال را به اسکار معرفی کرد که درامی درباره سقط جنین است و در جشنواره فیلم برلین جایزه فیلم منتخب تماشاگران در بخش پانوراما و جایزه بشردوستی را دریافت کرد. این فیلم نخستین فیلم یمنی است که تاکنون به برلیناله راه یافته است.

«باردار» که برمبنای ماجرایی واقعی ساخته شده دومین فیلم جمال است که به اسکار می‌رود. کمدی رمانتیک او با عنوان «۱۰ روز قبل از عروسی» نیز سال ۲۰۱۸ نماینده یمن برای اسکار بود.

این فیلم درباره زوجی به نام‌های اسرا و احمد است که تمام تلاش خود را برای فراهم کردن یک زندگی عادی و آموزش ۳ فرزند خود به کار می‌گیرند و وقتی پای فرزند چهارم به میان می‌آید آنها باید همه جوانب را بسنجند.

تاکنون ۳۰ کشور نمایندگان خود را برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرده‌اند.