خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

انتخاب افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۳

«روزهای عالی» ویم وندرس و «گودزیلا منهای یک» برای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۳ انتخاب شدند.

به گزارش آی تیکت نیوز به نقل از ورایتی، «روزهای عالی» فیلم تحسین شده ویم وندرس فیلم افتتاحیه و آغازگر جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در ماه اکتبر خواهد بود. این جشنواره کارش را با فیلم «گودزیلا منهای یک» که جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های توهو است، در یکم نوامبر به پایان می‌برد.

«روزهای عالی» درباره برخوردهای معمولی و تصادفی فردی است که کارش شستشوی دستشویی‌ فرنگی‌های عمومی در توکیو است. این فیلم که پس از نمایش تحسین‌برانگیزش در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر نقش اول را برای یاکوشو کوجی دریافت کرد، به نظر می‌رسد انتخابی منطقی برای جشنواره ژاپن باشد. منتقد ورایتی این فیلم را بهترین فیلم روایی وندرس در چند دهه نامید.

اما وندرس که قرار است رییس هیات داوران جشنواره توکیو باشد، می‌گوید این انتخاب معنای عمیق‌تری دارد و می‌افزاید: من از بازگشت به جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو هیجان‌زده هستم آن هم ۶۰ سال پس از مرگ و در نتیجه ۱۲۰ سال پس از تولد اوزو، که این مناسبت را برای من بسیار خاص می‌کند.

یاسوجیرو اوزو از مشهورترین فیلمسازان ژاپنی تمام دوران است و امسال ۲ سالگرد وی برگزار می‌شود؛ اوزو ۱۲ دسامبر ۱۹۰۳ به دنیا آمد و در شصتمین سالگرد تولدش سال ۱۹۶۳ درگذشت و این ۲ سالگرد از سوی جشنواره‌های سینمایی، موزه‌ها و مجموعه‌ها در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

در عین حال «گودزیلا» (یا گوجیرا) از معدود مدعیان داشتن جایگاهی بزرگتر در سینمای ژاپن، که اولین بار در فیلمی از هوندا ایشیرو در سال ۱۹۵۴ دیده شد و تاکنون در ۳۳ فیلم ژاپنی از کمپانی توهو و ۵ فیلم آمریکایی ظاهر شده، با جدیدترین فیلمش در جشنواره دیده می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از جنگ، ژاپن به صفر رسیده و گودزیلا ظاهر می‌شود و کشور را در وضعیتی منفی فرو می‌برد. در برابر ناامیدکننده‌ترین وضعیت تاریخ ژاپن، ژاپن چگونه – و با چه کسی – در مقابل آن ایستادگی خواهد کرد؟

یامازاکی تاکاشی کارگردان فیلم گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو جایی بود که «گودزیلا» برای اولین بار در آن حضور پیدا کرد و حالا فرصت نمایش انحصاری جدیدترین فیلم قبل از اکران رسمی در چنین جشنواره فیلم معتبری کار سرنوشت است و واقعاً یک افتخار بزرگ … .

ایچیاما شوزو مدیر برنامه‌های جشنواره توکیو هم از «گودزیلا منهای یک» به عنوان فیلم قابل توجهی یاد کرد که چالش‌های بزرگ کارگردانی را به نمایش می‌گذارد.

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از ۲۳ اکتبر تا یکم نوامبر (یک تا ۱۰ آبان) برگزار می‌شود.