خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

بحرالعلومی: پرداختن به معضلات زنان برایم خیلی مهم است

مریم بحرالعلومی فیلمساز ایرانی گفت: طبیعتا وقتی سه فیلم می‌سازی که در هر سه آنها به معضلات زنان می‌پردازی مشخص است که معضلات زنان برای من مساله خیلی مهمی است.

مریم بحرالعلومی که با شهربانو در نخستین جشنواره فیلم حوا حضور دارد، اظهار داشت: چالش‌ها، دغدغه‌ها و مهمتر از هر چیزی مسائلی که امید را از زنان دور می‌کند، برای من در اولویت است و امیدوارم همچنان که در سینما فعال باشم به این موضوعات بها می‌دهم.

وی درباره حضور سینماگران زن در سینمای ایران و توجه به جایگاه زنان در سینما گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد توجهی که شایسته جایگاه زنان بوده چه در تولید آثار چه در حمایتی‌هایی که صورت گرفته و چه در جشنواره های داخلی نبودیم.

کارگردان شهربانو یادآوری کرد: شهربانو در سال ۹۹ در سی و نهمین جشنواره فجر با بی‌رحمی تمام کنار گذاشته شد چرا که کسی پشت فیلم بود و می‌شود گفت شاید یک زن آن را ساخته و درباره زنان ساخته شده بود.

وی افزود: این سومین حضور داخلی شهربانو است در حالی که در بیش از ۱۵ جشنواره بین‌المللی حضور رقابتی داشته و حدود ۹ یا ۱۰ جایزه بین‌المللی گرفته است.

کارگردان قطع فوری(۱۴۰۰) گفت: آن توجهی که لازم بوده به زنان سینماگر، سینمای زنان و زنانی که برای زنان در تلاش برای فرهنگ‌سازی هستند نداشتیم و خوشحالم که جشنواره‌ای با موضوع توجه به حضور زنان در سینما داریم و امیدوارم پرقدرت به کار ادامه دهند.

وی درباره موفقیت کارگردانان زنان در مقایسه با مردان در پرداخت به مسائل زنان هم گفت: قطعا موافقم که زنان موفق‌تر بودند. شاید همزادپنداری که زنان با هم و حمایت‌هایی که نسبت به هم دارند سرمنشا همین پاسخ باشد.

بحرالعلومی تاکید کرد: می‌توان گفت احساس برانگیز بودن آثاری که زنان درباره زنان می‌سازند عامل موفقیت آنهاست که بهتر است موضوعات زنان را به سینماگران زن محول کنیم.

مطمئنا باز هم راجع به زنان و برای زنان می‌سازم

کارگردان پاسیو (۱۳۹۶) درباره کار بعدی خود و این که آیا فیلم بعدی نیز درباره زنان خواهد بود گفت: مطمئنا باز هم راجع به زنان، برای زنان و در چالش با موضوعات زنان قدم برمی‌دارم.

وی افزود: در صددیم اگر بشود و بتوانیم و حمایت شویم با توجه به این که فیلمسازی سخت شده در تلاشیم که بتوانم فیلم بعدی‌ام را بسازم.

رزرو فیلم قطع فوری – آی‌تیکت (iticket.ir)