خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ماجرای «فسیل» از ۲٨ آبان ۹۹ تا بهار ۱۴۰۲

سازمان سینمایی برای پدیده چه می‌کند؟

سال‌ها پیش متولیان سینما، فیلم‌های رونق‌آفرین را مورد توجه خاص قرار می‌دادند و حالا شاید زمان توجه به چنین فیلمی باشد که همه‌جا، همگان پز رونق‌آفرینی آن را می‌دهند…

شاید تا قبل از اعلام چینش فیلم‌های اکران نوروز۱۴۰۲ کم‌تر کسی فکر می‌کرد فیلمی به نام فسیل (که در نوعی سکوت ساخته شده بود و کسی چیزی درباره آن نمی‌دانست) پتانسیلی داشته باشد که بتواند اوضاع گیشه امسال را جابه‌جا کند. اساسا در آن مقطع کم‌ترین کارشناسی به فروش فیلم‌های نوروزی، به دلیل فاصله بین مردم و سینما [که از شهریور ۱۴۰۱ شروع شد و در فجر۴۱ به اوج رسید] امیدوار بود و اوضاع به گونه‌ای بود که حتی صاحبان آثاری که احتمال موفقیت در اکران نوروزی داشتند، از ارائه فیلم خود و ثبت‌نام در فهرست تقاضا، سر باز زدند.
اما چه شد که «فسیل» بدل به یک پدیده شد؟ پدیده‌ای که کماکان در ماه چهارم، مثل روز اول می‌فروشد و دل از سینمادار برده است…
فسیل از معدود کمدی‌های این سال‌هاست که مردم و بسیاری از کارشناسان آن را تایید کرده‌اند. فیلمی که اتفاقا از نظر مضمون و محتوا، نمونه‌های متعددی داشت که در این سال‌ها دیده بودیم و از کنارشان گذشته بودیم. کارهایی که اتفاقا پرمخاطب هم بودند اما مخاطب این فیلم کجا و تماشاگران آن فیلم‌ها کجا؟راز تثبیت «فسیل» نه قصه است، نه صرفا تبلیغات، نه تعداد سالن است و نه ترکیب بازیگرانش، چرا که فیلم به هیچکدام از این فاکتورها وابسته نیست. در واقع همه این‌ها شاخصه هستند اما موفقیت «فسیل» به آنها بستگی مستقیم ندارد.
دلیل موفقیت «فسیل» را در دو نکته می‌شود جست‌وجو کرد؛ یک، تطابق [شاید تطابق تاریخی ناخودآگاه] با مسائل روز اجتماعی و روح جمعی جامعه، و دو، اهمیت‌ دادن به ساختار، نگاه و سلیقه سینمایی. در مورد دلیل اول باید این نکته را در نظر داشت که اتفاقا برخلاف چیزی که آن سینماگر بزرگ درباره رویکرد محتوایی فیلم مطرح می‌کند، این فیلم با چند مقطع تاریخی شوخی می‌کند و نه صرفا یک مقطع به‌خصوص. و همین شوخی‌هاست که می‌تواند روایت فیلمساز را به روایت مردم نزدیک کند.

پروانه ساخت فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان در ۲٨ آبان سال ۹۹ صادر شد اما حالا قرعه به نامش خورده تا در یک دولت دیگر [همچو جامپ‌های خود فیلم!] به منجی سالن‌های سینما بدل شود!
سال‌ها پیش متولیان سینما، فیلم‌های رونق‌آفرین را مورد توجه خاص قرار می‌دادند و حالا شاید زمان توجه به چنین فیلمی باشد که همه‌جا، همگان پز رونق‌آفرینی آن را می‌دهند…

به عبارتی بهتر، این فیلم بخشی از مشکلات سازمان سینمایی را حل کرد و باید دید سازمان سینمایی برای این پدیده و ادامه مسیر حرفه‌ای تهیه‌کننده و خالق معنوی‌اش به عنوان یک فیلمساز جوان و نوجو که از تکرار و کلیشه و درجازدن بیزار است، چه می‌کند؟

«فسیل» در آستانه رکورد ۲۰۰ میلیارد فروش و ۵ میلیون مخاطب قرار دارد. فیلمی است که شاید نتوان مشابه آن یا ساخت بخش‌های بعدی آن را انتظار کشید چرا که پدیدگی‌اش به ظهور یکباره آن است اما باید بتواند چشم‌انداز فعالیت‌های سینمایی آتی سازنده‌اش را که نشان داده اگر بگذارند، سینما را می‌شناسد، تغییر دهد.

رزرو فیلم فسیل – آی‌تیکت (iticket.ir)