خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

زهرا داوودنژاد در گفت‌وگو با صبا:

«عروسی مردم» با یک تیم درجه یک ساخته شد

زهرا داوودنژاد با اشاره به دلایل حضورش در فیلم سینمایی «عروسی مردم» گفت: امیدوارم ورق برگردد و یک عدالت در به‌کارگیری بازیگران در پروژه‌های مختلف به وجود بیاید.

«زهرا داوودنژاد» از یک خانواده کاملا هنری وارد عرصه فعالیت‌های بازیگری شده است و از سنین کم در حوزه بازیگری و سایر بخش‌های سینما فعالیت می‌کند. داوودنژاد در دهه هشتاد هم با بازی در سریال‌های پر مخاطبی نظیر باغچه مینو برای مخاطب عام هم محبوب شد. در سینما شاید مهم ترین نقش کارنامه کاریش نقش سهیلا در فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» بود که به خوبی ابعاد شخصیتی دختری را که تلاش می‌کند تا زمانش نگذشته ازدواج کند، در بازی خود نشان داد. او علاوه بر بازیگری در کسوت منشی صحنه و دستیار کارگردان هم در پروژه‌های سینمایی حضور پیدا کرد و از دهه هشتاد با بازی در «بچه‌های بد» به تناوب در حوزه بازیگری، ایفای نقش کرده و به واسطه چهره شیرین و مهربانش ایفاگر نقش‌های متفاوتی مثل سوری سریال «من یک مستاجرم» و یا نقش خودش در فیلم «کلاس هنرپیشگی» جلوی دوربین حاضر شده است. هیات مدیره، باغچه مینو، ملاقات با طوطی، دست‌های خالی، نیلوفر، دختری در قفس و هوو از جمله کارهای مهم کارنامه کاری داوودنژاد هستند. با او به بهانه حضورش در فیلم «عروسی مردم» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

***در کارنامه بازیگری شما وقفه‌هایی دیده می‌شود. بازیگری چقدر به عنوان یک دغدغه جدی برای شما مطرح است؟
-همیشه بازیگری برایم جدی و مهم بوده است. مدتی از بازیگری دور بودم و الان هم فرصت‌هایی پیش آمده که در بازیگری بیشتر حضور داشته باشم.

 

***با چالش‌ گزیده‌کاری و اینکه ممکن است از چشم کارگردان‌ها دور بمانید چگونه برخورد دارید؟
-بحث گزیده‌کاری مطرح نیست، بحث مهم نبود نقش‌های مناسب برای من در این یکی دو ساله اخیر (به واسطه شیوع کرونا و حوادث اجتماعی سال قبل) است. بعد از دو دهه بازیگری، مناسب نمی‌دانم که بروم هر نقشی را بازی کنم.

 

***حضور موفق شما در سریال‌هایی مثل باغچه مینو نشان داد در حوزه بازیگری و بازی کمدی توانایی‌ دارید. فضای شاد و کمدی «عروسی مردم» چقدر باعث شد در این فیلم بازی کنید؟
-راستش هنوز فیلم را در سینما ندیده‌ام و نمی‌توانم در باره کیفیتش اظهارنظر قطعی داشته باشم. فیلم چهار سال پیش ساخته شده و به نظرم یک فیلم اجتماعی با فضای شیرین است و کار کمدی محسوب نمی‌شود.

 

***چه عواملی باعث شد که در فیلم «عروسی مردم» بازی کنید؟
-فیلم قبلی «مجید توکلی» را دیده بودم و درکنارش یک تیم حرفه‌ای و درجه یک در تولید «عروسی مردم» حضور داشت که مرا ترغیب کرد تا در این فیلم بازی کنم.

 

***چقدر دیدن فیلم‌هایی با فضای شاد و شیرین مثل همین «عروسی مردم» می‌تواند حال مردم را خوب کند؟
-هر پدیده فرهنگی که بتواند در مردم آرامش، شادی و خوشی ایجاد کند، ارزشمند است. امیدوارم بعد از چهار سال گذشت زمان از ساخت فیلم، اکرانش برای مردم جذاب باشد.

 

***شما در دو فیلم و سریال «من یک مستاجرم» و فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» نقش دخترانی که منتظر ازدواج هستند در قالب شخصیت‌های سوری و  سهیلا  ایفا کرده بودید. نقش‌هایی که به واسطه موقعیت و وضعیت کاراکتر ایفایش برای بازیگران جذاب است…
دختران زیادی داریم که در سنین ازدواج قرار دارند و دوست دارند همسری داشته باشند و تشکیل خانواده بدهند. ازدواج مقوله بسیار گسترده و پیچیده‌ای است که به شرایط زیادی وابسته است و معتقدم ازدواج امری ضروری و واجب برای آدم‌ها است. البته رسیدن به بلوغ ذهنی، شرطی مهم برای ازدواج است. در سال‌های قبل‌تر شاید سن و سال در تصمیم شخص برای تشکیل خانواده نقش مهمی داشت. حتی در این زمینه تعصباتی وجود داشت. در شرایط فعلی، سن وسال نقش کلیدی ندارد و البته در این موضوع تابوشکنی‌های زیادی داریم. در نهایت من عقیده دارم برای داشتن دنیای بهتر، مناسب است که رابطه‌های سالم‌تر و محکمی داشته باشیم.

 

***خیلی از بازیگران هم نسل شما از عدم دعوت به کار در فیلم‌های سینمایی گلایه‌مند هستند. به نظر شما دلیل این مسئله چیست؟
-اگر دلیلش را می‌دانستم می‌توانستم فیلم‌های بیشتری بازی کنم! (باخنده). در سال‌های اخیر نوسان‌های زیادی داشته‌ایم و امیدوارم ورق برگردد و یک عدالت در به‌کارگیری بازیگران در پروژه‌های مختلف به وجود بیاید. من البته در چند فیلم بازی کرده‌ام که مشتاق هستم در آینده نزدیک و یا در جشنواره فیلم فجر آنها را ببینم.

 

***«مصائب شیرین ۲» در چه مرحله‌ای است؟
-نامشخص است و به نظرم می‌تواند در صورت اکران، مورد توجه و استقبال مخاطب قرار بگیرد.