خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

جانی دپ بازی را به مایکل داگلاس باخت

مایکل داگلاس به پاس یک عمر فعالیت در صنعت سینما جایزه افتخاری کن را از دستان کاترین دنو و اوما تورمن دریافت کرد.

مایکل داگلاس را بیشتر از فیلم «بازی» ساخته دیوید فینچر می‌شناسیم. او در این فیلم درگیر معماهای مرموزی می‌شود‌. معماهایی که زندگی او را دگرگون می‌کند. پایان فیلم «بازی» شاید آنچنان که باید و شاید درخور نبود. اما معمایی که سینما در زندگی هنری او راه انداخته بود، با این جایزه حل شد. او بالاخره بازی را برد. داگلاس در این سن پس از فراز و فرودهای قابل توجه -بردن اسکار و گلدن گلوب تا نفش مکمل در یک فیلم ابرقهرمانی- به نقطه‌ای شایسته رسیده است.

صحبت از فیلم ابرقهرمانی شد. جالب است بدانید نقل از حضور چنین فیلم‌هایی در جشنواره کن شده است. بعضی از نماینده‌های رسانه‌های حاضر در کن در کنفرانس خبری هیئت داوران جشنواره فیلم کن سعی کردن با سوال از «بری لارسون» به نوعی او را مجبور به پاسخ به سوال های حاشیه‌ای کنند.

در ابتدا از او درباره اینکه چرا جشنواره کن تا حالا اجازه اکران به فیلم های مارول در این جشنواره را نداده است سوال کردند که، لارسون جواب آنها می‌گوید: من تا الان سرپرستی جشنواره‌ای فیلمی نبوده‌ام که بدونم چرا به این فیلم‌ها اجازه داده نشده است.

 

سپس به سراغ ماجرای حضور جانی دپ رفتند و از او پرسیدند که آیا این کار درستی است که این فیلم را در جشنواره اکران شود یا خیر که لارسون در جواب می‌گوید: نمیدانم چرا این سوال رو از من می‌پرسید و اصلا متوجه ربط این موضوع به من نمی‌شوم، همه شما امشب متوجه می‌شوید که من فیلم را می‌بینم یا نه، ولی بودن یا نبودن این فیلم ربطی به من ندارد!

یکی دیگر از حواشی رخ داده در جشنواره فیلم کن به جانی دپ مربوط می‌شود، جانی دپ ستاره ۶۰ ساله هالیوود که مدت‌ها درگیر حواشی زندگی شخصی بود و ۳ سال در هیچ فیلمی بازی نکرد، با رونمایی از فیلم «ژان دو باری» به معتبرترین جشنواره فیلم دنیا پا گذاشت. جشنواره در حالی شروع شد که چند ماه پیش دادگاه او و همسر سابقش، در انگلیس به نفع امبر هرد و در آمریکا به نفع جانی دپ به پایان رسید.

دپ از ۲۰۱۹ از بازی در فیلم‌های بزرگ و اکران گسترده در سینمای آمریکا محروم بود و حالا امید دارد دوباره به سطح اول هالیوود برگردد. «ژان دو باری» فیلم تازه دپ، البته واجد نکات جذاب دیگری هم هست.

با گذار از همه این مسائل جشنواره کن و فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه و البته فیلم «مارتین اسکورسیزی» محور اصلی این رویداد هستند. فیلم‌هایی که نام کارگردان‌های بزرگی از جمله آکی کوریسماکی، تاکشی کیتانو و الخ را به دوش می‌کشند.

با این وجود، در افتتاحیه کن ۲۰۲۳، جایزه افتخاری مایکل داگلاس باعث شد تا او بازی را از جانی دپ و حواشی‌اش ببرد.