به گزارش آی تیکت نیوز؛ در سالهای اخیر، سینمای ایران شاهد رشد چشمگیر انیمیشنهای ایرانی بوده است. این آثار، نهتنها از لحاظ فنی پیشرفتهای محسوسی داشتهاند، بلکه در زمینه داستانگویی و مخاطبپسندی نیز به دستاوردهای مهمی رسیدهاند. در ادامه به برخی از این انیمیشنهای تازه اشاره میکنیم که طی سالهای گذشته تا به امروز در سینمای ایران به اکران درآمدهاند. البته انیمیشن تنها به اکران سینما محدود نشده و به عنوان سریال هم به پلتفورم وارد شدهاست. نمونه آن هم انیمیشن «ژولیت و شاه: خاطرات همایونی» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی آرمان رهگذر است. سریال «ژولیت و شاه: خاطرات همایونی» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی آرمان رهگذر، اقتباس جانبی از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» استودیو هورخش است. این سریال که قرار است بعد از اکران عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به نمایش دربیاید، در ۱۰ قسمت ۲۰ دقیقهای تولید میشود. نسخه سینمایی آن هم برای اکران آماده می شود.
همچنین نخستین تصاویر از انیمیشن سینمایی «یوز» به نویسندگی و کارگردانی رضا ارژنگی و تهیهکنندگی احسان کاوه جدیدترین محصول مرکز انیمیشن سوره منتشر شده است که چالشهای یک یوز را برای بازگشت به اصالت خود به تصویر میکشد؛ در فضای ماجراجویانه و کمدی با تکنیک سه بعدی ساخته میشود. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، این انیمیشن سینمایی در سال ۱۴۰۴ در سینماهای سراسر کشور اکران شود.
در ادامه مروری داریم به 10 انیمیشنی که سالهای اخیر توانستند به گیشه سینما بیایند و مخاطبان خود را پیدا کنند.
1. ببعی قهرمان | ۱۴۰۲ | حسین صفارزادگان و میثم حسینی
این انیمیشن تازهاکران، روایتگر داستان یک گوسفند شجاع است که برخلاف جریان طبیعی زندگی، تصمیم میگیرد تا به قهرمانی تبدیل شود. این اثر با رویکردی طنز و داستانی کودکانه، پیامهایی نظیر شجاعت، فداکاری، و باور به خود را به مخاطبانش منتقل میکند.
2. بچه زرنگ | ۱۴۰۲ | نکویی، محمدیان و جنتی
«بچه زرنگ» یکی دیگر از انیمیشنهای تازه به سینما رسیده است که با تمرکز بر ماجراجوییهای یک کودک شجاع، به ارائه مفاهیم مهم اخلاقی و انسانی در قالبی جذاب میپردازد. این اثر با طراحی بصری رنگارنگ و شخصیتپردازیهای دقیق، مخاطبان خود را به دنیای پرماجرای داستانهای کودکان میبرد.
3. لوپتو | ۱۴۰۱ | عباس عسگری
انیمیشن «لوپتو» با درونمایهای فانتزی و طنز، داستانی از تلاش و خلاقیت یک پسربچه برای غلبه بر مشکلات را روایت میکند. این اثر با هدف تأکید بر اهمیت همدلی و کار تیمی ساخته شده و مخاطبان خردسال و نوجوان خود را با دنیایی خیالی و مملو از چالشهای جذاب همراه میسازد.
4. پسر دلفینی | ۱۳۹۹ | محمد خیراندیش
«پسر دلفینی» داستانی الهامبخش درباره پسری است که بهطور شگفتانگیزی در میان دلفینها زندگی میکند و از دنیای انسانها فاصله دارد. این انیمیشن با تصاویری دلنشین و داستانی احساسی، به اهمیت دوستی و ارتباط با طبیعت میپردازد.
5. بنیامین | ۱۳۹۷ | محسن عنایتی
انیمیشن «بنیامین» با روایت یک داستان تاریخی و هیجانانگیز، به ماجراهای پسرکی پرداخته که در دوران باستان برای نجات دوستان خود از خطراتی بزرگ تلاش میکند. این اثر با پیامهایی نظیر وفاداری و فداکاری، توانست در میان خانوادهها جایگاه ویژهای پیدا کند.
6. فیلشاه | ۱۳۹۶ | هادی محمدیان
«فیلشاه» یکی از انیمیشنهای موفق سالهای اخیر است که داستان یک فیل کوچک اما شجاع را به تصویر میکشد. این اثر با فضاسازی پرجزییات و موسیقی متن متناسب، توانست در گیشه نیز به موفقیت قابلتوجهی دست یابد.
7. آخرین داستان | ۱۳۹۶ | اشکان رهگذر
این انیمیشن با اقتباس از شاهنامه، داستان ضحاک و قیام کاوه آهنگر را به تصویر کشیده است. «آخرین داستان» با بهرهگیری از تکنیکهای انیمیشن دوبعدی و صداپیشگی برجسته، توانست جوایز متعددی را در جشنوارههای داخلی و بینالمللی بهدست آورد.
8. فهرست مقدس | ۱۳۹۴ | محمدامین همدانی
این انیمیشن با داستانی حماسی و اسطورهای، مبارزات قهرمانان را در برابر دشمنان روایت میکند. «فهرست مقدس» با هدف احیای روایتهای اسطورهای ایرانی ساخته شده و جلوههای بصری و موسیقی حماسی آن، مخاطبان را بهخود جلب کرده است.
9. شاهزاده روم | ۱۳۹۳ | هادی محمدیان
«شاهزاده روم» با داستانی تاریخی و ریشهدار، به روایت زندگی مادر امام مهدی (عج) پرداخته است. این انیمیشن که با محوریت مضامین دینی و تاریخی ساخته شده، توانست در کشورهای مختلف نیز به نمایش درآید.
10. رستم و سهراب | ۱۳۹۲ | کیانوش دالوند
«رستم و سهراب» بهعنوان یکی از نخستین تلاشها برای اقتباس از شاهنامه، داستان معروف رویارویی رستم و پسرش سهراب را به تصویر کشیده است. این انیمیشن با بهرهگیری از تکنیکهای پیشرفته و توجه به جزییات داستان، جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به ادبیات کلاسیک ایرانی دارد.
این آثار نهتنها نشاندهنده پیشرفت تکنیکی و هنری سینمای انیمیشن ایران هستند، بلکه بیانگر توجه سینماگران ایرانی به ارزشهای فرهنگی و تاریخی کشور نیز میباشند.