خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

فروش فیلم‌ها و سینماها در نیمه اول ۱۴۰۳ | آمار و فیلم‌های پرفروش

بررسی آماری فروش فیلم‌ها و سینماهای کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از فروش ۹۱۲ میلیاردی خبر می‌دهد.

15

فروش فیلم‌ها و سینما‌های کشور

به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر؛ فروش فیلم‌ها و سینماها در نیمه اول ۱۴۰۳ به ۹۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید. ۱۶ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۷۵ نفر هم به دیدن فیلم‌های اکران شده در سینماها رفتند. دستیابی به این فروش حاصل رسیدن به ضریب اشغال ۱۳ درصدی در ۱۳۲ هزار و ۷۱ صندلی سینما است.

فیلم‌های پرفروش سینما در نیمه اول سال ۱۴۰۳ هم مشخص شدند. در بین فیلم‌های اکران شده تگزاس۳ با ۷۶ هزار و ۱۴۰ سانس و فروش بیش از ۲۳۴ میلیارد و ۹۲۱ میلیون تومان اول؛ تمساح خونی با ۵۵ هزار و ۸۷۰ سانس و فروش بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان دوم و مست عشق (مینی سریال مست عشق) با ۴۶ هزار و ۶۸۵ سانس و فروش بیش از ۱۲۰ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان سوم شد.

روایت کوتاه و جالب وبسایت imdb در مورد تمساح خونی:

I am a crocodile, a bloody crocodile. A wounded person who has lost his whole life and has nothing to lose – but still he wants to take big risks.

من یک تمساح هستم، یک تمساح خونین. یک زخمی که تمام زندگی‌اش را از دست داده و چیزی برای از دست دادن ندارد – اما هنوز هم می‌خواهد ریسک‌های بزرگ بکند.

سینماهای پر مخاطب کشور هم اعلام شد. پردیس سینمایی کوروش تهران با ۷۸۱ هزار و ۸۸۲ مخاطب و ۸۳ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان فروش اول، پردیس سینمایی ایران مال تهران با ۶۰۷ هزار و ۷۴۸ مخاطب و ۴۳ میلیارد تومان فروش دوم و پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز با ۴۳۶ هزار و ۴۳۵ مخاطب و ۲۷ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان فروش سومین سینمای کشور بود.

لازم به ذکر است ۴۰ سینمای برتر کشور ۵۵ و ۴ دهم درصد از کل مخاطبان سینما را شامل می‌شدند و از فروش کل سینما، ۵۵۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان به این سینماها اختصاص داشت؛ همچنین متوسط ضریب اشغال در این سینما‌ها به بیش از ۲۴ درصد رسید.

 

15 دیدگاه‌ها
  1. پریسا کرمانی می‌گوید

    خیلی خوبه که فروش سینماها توی نیمه اول سال این‌قدر بالا بوده. مخصوصاً حضور مست عشق توی رتبه سوم، با توجه به اینکه یه مینی‌سریاله، نشون می‌ده که مخاطب ایرانی همچنان به آثار تاریخی و عاشقانه علاقه‌منده. پردیس هنر شهر آفتاب شیراز هم با این تعداد مخاطب، ثابت کرد که سینما توی شهرهای بزرگ غیر از تهران هم جایگاه خودش رو داره.

    1. حمید پرویز می‌گوید

      رشد فروش سینماها در نیمه اول سال، نشون‌دهنده علاقه مخاطبان به فیلم‌های متنوعه و موفقیت مست عشق در بین آثار پرفروش، گواهی بر محبوبیت ژانر تاریخی و عاشقانه در بین تماشاگران ایرانیه. نکته‌ای که اشاره کردید هم درسته؛ پردیس‌های سینمایی در شهرهای بزرگ غیر از تهران، مثل هنر شهر آفتاب شیراز، ثابت کردن که سینما همچنان در سراسر کشور جایگاه خودش رو داره. به نظر شما این روند می‌تونه باعث افزایش تولید فیلم‌های متنوع‌تر بشه؟

      1. حمید پرویز می‌گوید

        تمساح خونی با داستان هیجان‌انگیزش یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های امسال بود و جایگاهش در لیست پرفروش‌ها کاملاً منطقیه. این‌که سینمای ایران به سمت روایت‌های تازه و جسورانه حرکت می‌کنه، قطعاً یک اتفاق مثبت برای مخاطبان سینماست. از طرفی، استقبال مردم از پردیس‌های مدرنی مثل ایران مال نشون می‌ده که کیفیت امکانات سینمایی هم در تصمیم‌گیری مخاطبان برای تماشای فیلم تأثیر زیادی داره. شما چه فیلم‌هایی رو در این سبک پیشنهاد می‌کنید که بتونن در آینده موفق بشن؟

  2. امیرحسین نادری می‌گوید

    این آمار نشون می‌ده که سینمای ایران توی نیمه اول ۱۴۰۳ عملکرد قابل قبولی داشته، ولی به نظرم همچنان جا برای پیشرفت زیاده. فروش تگزاس ۳ که به ۲۳۴ میلیارد رسیده، نشون می‌ده که مردم بیشتر به سمت فیلم‌های کمدی جذب می‌شن، در حالی که فیلم‌هایی مثل تمساح خونی با ژانر متفاوت هم تونستن فروش خوبی داشته باشن. به نظرتون چرا فیلم‌های جدی‌تر مثل درام‌ها معمولاً فروش کمتری دارن؟ آیا تبلیغات تأثیرگذاره یا سلیقه تماشاگرها عوض شده؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      آمار فروش نشون می‌ده که فیلم‌های کمدی همچنان پرفروش‌ترین ژانر سینمای ایران هستن، مثل تگزاس ۳ که به ۲۳۴ میلیارد رسیده. اما نکته جالب اینه که فیلم‌هایی مثل تمساح خونی هم تونستن فروش خوبی داشته باشن، که نشون می‌ده ذائقه مخاطبان در حال تغییر و متنوع‌تر شدنه. در مورد این که چرا فیلم‌های درام و جدی معمولاً فروش کمتری دارن، یکی از دلایل می‌تونه کمبود تبلیغات مؤثر و تغییر سلیقه مخاطبان باشه. خیلی از مردم برای تفریح و سرگرمی به سینما می‌رن و فیلم‌های کمدی بیشتر این نیاز رو برطرف می‌کنن. اما اگر فیلم‌های جدی‌تر، تبلیغات قوی‌تری داشته باشن و روی جذب تماشاگر از طریق کمپین‌های خلاقانه کار بشه، شاید بتونن سهم بیشتری از بازار بگیرن.

  3. فاطمه رضایی می‌گوید

    فروش ۹۱۲ میلیاردی سینماها توی شش ماه اول سال عدد بزرگیه، ولی چیزی که برام جالبه، اختلاف زیاد بین سینماهای پرمخاطب تهرانه با بقیه شهرها. مثلاً پردیس سینمایی کوروش به تنهایی ۸۳ میلیارد فروش داشته، ولی سینماهای دیگه خیلی پایین‌تر هستن. به نظرم اگه توی شهرستان‌ها امکانات و پردیس‌های مجهزتری ساخته بشه، استقبال خیلی بیشتر می‌شه. شماها هم این مشکل رو حس کردین که تو بعضی شهرها اصلاً فیلم‌های جدید دیر اکران می‌شن یا کیفیت پخش پایینه؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      ۹۱۲ میلیارد فروش نیمه اول سال عدد قابل توجهیه، اما نکته‌ای که گفتید کاملاً درسته؛ اختلاف شدید بین سینماهای تهران و بقیه شهرها کاملاً مشهوده. پردیس کوروش به تنهایی ۸۳ میلیارد فروش داشته، در حالی که سینماهای کوچیک‌تر و شهرستانی حتی به این ارقام نزدیک هم نیستن. یکی از مشکلات اصلی، کمبود پردیس‌های مدرن در شهرهای دیگه و تأخیر در اکران فیلم‌های جدید در بعضی مناطق کشوره. این موضوع باعث شده که کیفیت پخش و استقبال در شهرستان‌ها پایین‌تر بیاد. اگر پردیس‌های مجهزتری در شهرهای مختلف ساخته بشه، بدون شک سینما رفتن در این مناطق هم رونق بیشتری پیدا می‌کنه.

  4. ساسان کیانی می‌گوید

    این که ۴۰ تا از بهترین سینماهای کشور بیش از ۵۵ درصد فروش رو به خودشون اختصاص دادن، نشون می‌ده که توزیع سالن‌های باکیفیت خیلی نامتعادله. اکثر مردم فقط به چند تا پردیس معروف می‌رن و سینماهای کوچیک‌تر یا مستقل، کمتر دیده می‌شن. شاید اگه این سالن‌ها توی بازسازی، تبلیغات و امکاناتشون سرمایه‌گذاری کنن، این اختلاف کمتر بشه. به نظرم یکی از دلایلش هم اینه که تجربه‌ی سینما رفتن توی یه پردیس مثل ایران مال خیلی متفاوته با یه سالن قدیمی که سیستم صدا و تصویرش ضعیفه. شما بیشتر کجاها فیلم می‌بینین؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      این که ۴۰ سینمای برتر بیش از نیمی از فروش سینمای کشور رو به خودشون اختصاص دادن، نشون‌دهنده تمرکز مخاطبان روی چند پردیس سینمایی بزرگ مثل ایران مال، کوروش و هویزه مشهده. همون‌طور که اشاره کردید، تجربه‌ی تماشای فیلم در پردیس‌های مجهز، با سینماهای کوچک‌تر که ممکنه کیفیت صدا و تصویر ضعیف‌تری داشته باشن، کاملاً متفاوته. اگر سینماهای کوچک روی به‌روزرسانی تجهیزات و تبلیغات مناسب سرمایه‌گذاری کنن، ممکنه این اختلاف کمتر بشه. خیلی از مخاطبان هم ترجیح می‌دن فیلم رو در سالن‌های باکیفیت ببینن، حتی اگر مجبور بشن مسیر طولانی‌تری برای رسیدن به اون سینما طی کنن. شما معمولاً برای تماشای فیلم، پردیس‌های بزرگ رو انتخاب می‌کنید یا سینماهای کوچک‌تر؟

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.