خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

مروری بر بهترین فیلم‌های سعید آقاخانی

سعید آقاخانی، هنرمند کردستانی که از تئاتر به سینما و تلویزیون راه یافت، با ایفای نقش‌های متنوع و موفق، به یکی از چهره‌های ماندگار در عرصه هنر ایران تبدیل شده است. این گزارش به بهترین فیلمهای سعید آقاخانی می‌پردازد.

به گزارش آی‌تیکت نیوز؛ سعید آقاخانی، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینمای ایران، متولد 4 اسفند 1350 در شهر بیجار استان کردستان، یکی از چهره‌های شاخص هنر ایران است. او که فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد، از همان دوران دانشجویی در دانشگاه تهران به بازی در تئاترهای دانشجویی مشغول شد و اولین نقش جدی خود را در سال 1372 با مجموعه طنز “پرواز 57” به کارگردانی مهران مدیری ایفا کرد. از آن زمان تاکنون، آقاخانی در سینما و تلویزیون حضوری پررنگ داشته و در آثاری که در ادامه معرفی می‌شود، ایفای نقش کرده است.

اگر بخواهیم فیلمهای سینمایی سعید آقاخانی را مرور کنیم می‌توانیم به آثار زیر اشاره کنیم:

رحمان 1400، تمساح خونی ، خون شد ، زنبور کارگر ، قسم ، ماهی و برکه ، حمال طلا ، بنفشه آفریقایی ، کامیون، پیلوت، یک کیلو و بیست و یک گرم ، آباجان، اروند، خداحافظی طولانی ، من دیه گو مارادونا هستم ،  لامپ 100، ضد گلوله ، هرچی خدا بخواد ، پیتزا مخلوط، بعد از ظهر سگی سگی ، کلید ازدواج و….

سعید آقاخانی با هنرمندی و تسلط بر ایفای نقش‌های متنوع، از چهره‌های تاثیرگذار در سینمای ایران است. آثار او در سینما و تلویزیون، گواهی بر توانمندی‌های او در عرصه‌های مختلف هنری است و هر یک از فیلم‌ها و سریال‌هایش جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان و منتقدان دارند.

در ادامه مروری داریم بر بهترین فیلمهای سعید آقاخانی:

خداحافظی طولانی

کارگردان : فرزاد موتمن

تهیه کننده : فرزاد موتمن و علی حضرتی

سال ساخت : ۱۳۹۳

کاراکتر : یحیی

بازیگران : سعید آقاخانی / ساره بیات/میترا حجار/ نادر فلاح / امیر راشدی…

خلاصه داستان خداحافظی طولانی :

داستان مردی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده است ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاه میکنند .مرد که درگیر یک رابطهٔ عاطفی ست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند….

درباره ی فیلم :

کاگردان فیلم «شب‌های روشن» همان فضای عاشقانه‌ی خود را این بار با توجه به زندگی طبقه‌ی پایین جامعه و دو کارگر فقیر انتخاب کرده است.

دستاوردهای فیلم :

فیلم در سی و سومین جشنواره ی فیلم فجر در چند بخش کاندید و برنده ی سیمرغ بلورین شد :

کاندید بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای (فرزاد موتمن) و (علی حضرتی )، کاندید دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای( اصغر عبداللهی) ، کاندید بهترین تدوین برای( ژیلا ایپکچی) ، کاندید بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای( میترا حجار) ، برنده ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای( سعید آقاخانی ) و برنده ی سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای (جهانگیر میرزاجانی) را کسب کرد .

خون شد

کارگردان : مسعود کیمیایی

تهیه کننده : جواد نوروزبیگی

سال ساخت : ۱۳۹۹

کاراکتر : فضلی

بازیگران :

سعید آقاخانی /نسرین مقانلو/سیامک صفری/

لیلا زارع/هومن برق‌نورد/مریم عباس‌زاده/اکبر معززی/سیامک انصاری…

خلاصه داستان فیلم «خون شد » :

داستان این فیلم درباره همسر دوم و مادری است که مسئول مراقبت از دختر خود و فرزندان شوهرش است. او همچنان که اقتدار خود را حفظ کرده است برای خانواده اش فداکاری می کند. تفاوت سنی زیاد او با شوهرش علت نگرانی او درباره همسر و فرزندانش است ..

درباره ی فیلم :

«خون شد»، فیلمی در ژانر خانوادگی-اجتماعی و درام به نویسندگی و کارگردانی «مسعود کیمیایی» و تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی» و محصول سال 1398 سینمای ایران است. در فیلم خون شد، کیمیایی حرف خودش را می‌زند و شخصیت‌های آشنایش را در جهانی که خود با شش گوشه‌اش آشناست می‌چیند.فیلم خون شد سندی از زمانه و محیط ماست، به روایت کارگردانی که بغض و اندوهش از همیشه سنگین‌تر است.

دستاوردهای فیلم :

این فیلم برای اولین بار در 38 امین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و توانست نامزد دریافت 2 جایزه «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» برای (لیلا زارع )و «بهترین چهره پردازی» برای (محمد رضا قومی )شود.

کامیون

کارگردان : کامبوزیا پرتوی

تهیه کننده : کامبوزیا پرتوی

سال ساخت :۱۳۹۶

کاراکتر : بهروز

بازیگران : سعید آقاخانی/نیکی کریمی/رامین راستاد/شایسته ایرانی/تروسکا جولا/نسرین مرادی/یعقوب پرسا …

خلاصه داستان فیلم «کامیون » :

قصه درباره زنی است یزدی که به دلیل حمله ‌داعشی‌ها حرکت می‌کند به سمت تهران تا بتواند به شوهرش در تهران بپیوندد. برای طی این مسیر با یک کامیون عبوری (بهروز) که بار به کردستان برده همراه می‌شود و در تهران آواره می‌شود.

درباره ی فیلم :

این اثر تازه‌ترین فیلم پرتوی درمقام کارگردان بعد از تجربه‎ی فیلم «کافه ترانزیت» است که دوازده سال قبل از آن ساخته شد. فیلم روایتی است از رابطه بین زن، راننده کامیون و بچه‌هایش.

فیلم (کامیون ) در سال 1396 در گونه درام تولید شده است. عموم مردم کامیون را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی می‌کنند .

دستاورد های فیلم :

فیلم کامیون در ۳۶ امین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 5 مورد نامزد کسب جایزه و برای 1 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بابک اسکندری نامزد جایزه بهترین چهره‌پردازی، مصطفی خرقه‌پوش نامزد جایزه بهترین تدوین، سعید آقاخانی نامزد جایزه نقش اول مرد، کامبوزیا پرتوی نامزد جایزه بهترین کارگردانی، نامزد جایزه بهترین فیلم و برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم کامیون شده‌اند.

لازم به ذکر است در بین این مجموعه فیلم‌ها نمی‌توان مجموعه تلویزیونی ماندگار نون خ را نادیده گرفت و به همین دلیل اشاره‌ای هم به این مجموعه تلویزیونی می‌کنیم.

نون خ (پنج فصل )

کارگردان : سعید آقاخانی

تهیه کننده : مهدی فرجی

سال ساخت : (۱۳۹۸-۱۴۰۳)

کاراکتر: نورالدین خانزاده

بازیگران : سعید آقاخانی/حمیدرضا آذرنگ/سیروس میمنت/کاظم نوربخش/ماشاالله وروایی/سیدعلی صالحی/پاشا جمالی/هدیه بازوند/ندا قاسمی…

درباره ی این مجموعه تلویزیونی:

نون خ نام مجموعه تلویزیونی طنزِ ایرانی است که در پنج فصل ۹۰ قسمتی به زبان فارسی کرمانشاهی ساخته شده است .عنوان نون خ سرواژه نام شخصیت اصلیِ داستان ، نورالدین خانزاده است . در فیلم از ترانه‌های کردی سورانی و ترکمنی و لباس مردم مناطق کردنشین استان کردستان و استان کرمانشاه استفاده شده است.

دستاوردهای سریال :

مجموعه سریالی ( نون خ ) در بخش رسانه فناوری و تلویزیون دیجیتال نامزد دریافت جایزه ی بهترین سریال تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰ و بهترین سریال تلویزیونی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ شد .

تمساح خونی

کارگردان : جواد عزتی

تهیه کننده : کامران حجازی

سال ساخت : ۱۴۰۲

کاراکتر : بیوک

بازیگران : جواد عزتی/عباس جمشیدی‌فر/الناز حبیبی/بهزاد خلج/شبنم قربانی /سعید آقاخانی…

خلاصه داستان فیلم « تمساح خونی » :

شخصیت اصلی، یک تمساح خونی (اصطلاحی در بازی پوکر)، به عنوان یک آدم زخمی به همراه رفیقش که چیزی برای از دست دادن ندارند ، معرفی می‌شوند و با ریسک‌های بزرگی از جمله قمار مواجه می شوند …

درباره ی فیلم :

فیلم در زمینه سرگرم کردن مخاطب و جذابیت تماشایی موفق عمل کرده است اما پیام خاصی برای مخاطب امروزی ندارد .تمساح خونی فیلم کمدی-اکشن ایرانی نخستین اثر جواد عزتی در مقام کارگردان است .در گیشه (۱۶۸٬۱۸۷٬۵۲۷٬۰۰۰ تومان ) فروش چشمگیری داشته و در اکران آنلاین نیز عملکرد خوبی را تجربه کرده است.

تمساح خونی نخستین بار در ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و پرمخاطب‌ترین فیلم این جشنواره بود.

دستاوردهای فیلم :

فیلم در چهل و دومین جشنواره ی فیلم فجر شرکت کرد و جواد عزتی پیروز جایزه ی  بهترین کارگردان اول ، همچنین نامزد دریافت بهترین بازیگر اول مرد و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

قسم

کارگردان : محسن تنابنده

تهیه کننده : الهام غفوری -جلیل شعبانی

سال ساخت : ۱۳۹۷

کاراکتر : خسرو

بازیگران : مهناز افشار/سعید آقاخانی/حسن پورشیرازی/مهران احمدی…

خلاصه داستان فیلم «قسم» :

داستان این فیلم از این قرار است که رضوان به قتل می رسد، حالا خواهر و اقوامش به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر او به دادگاه هستند.

درباره ی فیلم :

این اثر را می توان جزو آثاری دانست که قصد دارد هنجار های اجتماعی را با چاشنی طنز به مخاطب خود بفهماند.

فیلمی جاده‌ای که داستان آن در یک اتوبوس در حال حرکت و با حضور ده‌ها بازیگر و نابازیگر کنار هم اتفاق می‌افتد.

فیلم «قسم» به نوعی تلاش تنابنده برای دور شدن از فضای کمدی است.

دستاوردهای فیلم :

فیلم قسم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و در شش بخش نامزد دریافت بهترین فیلمنامه (محسن تنابنده ) ، بهترین بازیگر نقش اول زن ( مهناز افشار ) ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ( حسن پورشیرازی) ، بهترین تدوین ( خشایار موحدیان ) ، بهترین صدابرداری ( مهدی ابراهیم زاده ) ، بهترین جلوه های ویژه ی میدانی ( زنده یاد آرشا اقدسی ) شد. همچنین در ادامه در بیستمین دوره ی جشن حافظ نیز در پنج بخش نامزد دریافت بهترین فیلم (الهام غفوری-جلیل شعبانی ) ، بهترین کارگردانی (محسن تنابنده ) ، بهترین بازیگر زن ( مهناز افشار ) ، بهترین تدوین ( خشایار موحدیان ) ، بهترین فیلمبرداری ( تورج اصلانی ) را کسب کرد . از دیگر جوایز اهدایی میتوان به برنده تندیس بهترین فیلم از نگاه مخاطبان برای محسن تنابنده در مراسم اهدای جوایز نهمین جشنواره فیلم استرالیا (۱۳۹۹) و برنده تندیس بهترین کارگردانی برای محسن تنابنده در مراسم اهدای جوایز نهمین جشنواره فیلم استرالیا (۱۳۹۹) اشاره کرد .

بنفشه ی آفریقایی

کارگردان : مونا زندی حقیقی

تهیه کننده : علیرضا شجاع نوری

سال ساخت : ۱۳۹۶

کاراکتر : رضا

بازیگران :فاطمه معتمدآریا/سعید آقاخانی/رضا بابک/مبین کبیری/ندا جبرائیلی…

خلاصه داستان فیلم « بنفشه ی آفریقایی» :

داستان این فیلم از این قرار است که «شکوه» از همسر اولش «فریدون» سالها قبل جدا شده و با «رضا» همسر دومش زندگی می کند. شکوه که متوجه می شود فرزندانش فریدون را به خانه سالمندان سپرده اند تصمیم می گیرد او را به خانه خود بیاورد. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می زند.

درباره ی فیلم :

این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم «بنفشه آفریقایی» درباره زنی میانسال و مستقل است که در محیطی سنتی میان شوهر سابق و شوهر کنونی‌اش به معنای واقعی کلمه «گیر» افتاده است.«بنفشه ی آفریقایی» دومین فیلم بلند مونا زندی حقیقی بعد از تجربه موفق «عصر جمعه» در دهه هشتاد است.

دستاوردهای فیلم :

فیلم « بنفشه ی آفریقایی » در سی و هفتمین دوره ی جشنواره ی فیلم فجر شرکت کرد و در دو بخش موفق به نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن (فاطمه معتمد آریا) ، و نامزد دریافت بهترین موسیقی متن (پیمان یزدانیان )  شد .

آباجان

کارگردان : هاتف علیمردانی

تهیه کننده : هاتف علیمردانی

سال ساخت : ۱۳۹۵

کاراکتر : هاشم

بازیگران : فاطمه معتمدآریا/سعید آقاخانی /حمیدرضا آذرنگ/شبنم مقدمی/محمود نظرعلیان…

خلاصه داستان فیلم «آباجان» :

آباجان زن جا افتاده ای است که در سال های جنگ در شهر زنجان زندگی می کند. پسرش خلیل در جبهه مفقود الاثر شده اما او امیدوار است که خلیل بازگردد.

درباره ی فیلم :

فیلم آباجان روایت هایی از زندگی اجتماعی مردم ایران در دوران جنگ است ‌.

این فیلم زندگی خانواده ای در دهه 60 در شهر زنجان را روایت میکند که فضای جنگ تاثیر زیادی بر آنها داشته و خانواده را تا مرز فروپاشی میبرد…

این فیلم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

دستاوردهای فیلم :

فیلم «آباجان» در سی و پنجمین دوره ی جشنواره ی فیلم فجر شرکت کرد و در سه بخش موفق به نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شبنم مقدمی ) و بهترین جلوه های ویژه ی بصری (محمد لطفعلی ) شد و همچنین برنده ی لوح تقدیر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای (هاتف علیمردانی ) اهدا شد .

یک کیلو و بیست و یک گرم

کارگردان : رحیم طوفان

تهیه کننده : وحید نیکخواه آزاد

سال ساخت : ۱۳۹۵

کاراکتر : بابک

بازیگران : سعید آقاخانی/لیلا زارع/فرشته صدرعرفایی/روشنک گرامی/بابک انصاری/

مریم کاویانی…

خلاصه داستان فیلم :

درباره ی بابک تعمیرکاری است که بطور ناخواسته دریک درگیری باعث کور شدن مردی به نام سامان می شود. پس از این اتفاق سامان به دنبال دریافت دیه است و….

درباره ی فیلم :

یک کیلو و بیست و یک گرم، یک اثر اجتماعی است و سه قشر از طبقه فرهنگی را کارشناسی و روایت می کند. این فیلم در تاریخ ۸ خرداد ۹۸ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

 

ضد گلوله

کارگردان: مصطفی کیایی

تهیه کننده: رضا رخشان

سال ساخت: ۱۳۹۰

کاراکتر: نظر

بازیگران: مهدی هاشمی/مسعود کرامتی/سعید آقاخانی/ژاله صامتی/محسن کیایی…

خلاصه داستان فیلم « ضد گلوله» :

قصه مردی میانسال است که مشغول قاچاق نوارهای لس آنجلسی و فیلم های ویدئویی بوده و در اثر اتفاقی میفهمد که توموری در سر دارد و تا دو ماه دیگر بیشتر زنده نخواهد ماند بنابراین ….

درباره ی فیلم :

داستان فیلم کمدی ضد گلوله با بازی مهدی هاشمی مربوط به اواسط دهه ۶۰ دوران جنگ ایران و عراق است .

دستاوردهای فیلم :

میتوان به دیپلم افتخار بهترین فیلم (رضا رخشان) در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر و

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (مصطفی کیایی) در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره کرد .