سینما در چند ماه گذشته فروش و مخاطب خوبی را تجربه کرده است، اما این فروش تنها با محوریت یک فیلم اتفاق افتاد تا تمام سیاستهای اکران و البته برنامهریزیهای صورت گرفته معطوف به رشد مخاطب همان فیلم باشد تا در نهایت ساخته کریم امینی آمار مخاطب سینماهای کشور را افزایش دهد.
این اتفاق در نهایت باعث شد تا از کل میزان فروش سینما تا پایان روز اکران کمدیها درصد بالایی به سینمایی «فسیل» اختصاص پیدا کند، به شکلی که از کل مخاطب حدود ۸ میلیون و ۴۲۸ هزار نفری سینما چیزی حدود ۶۲ درصد یعنی ۵ میلیون و ۱۸۵ هزار مخاطب تنها به این فیلم اختصاص پیدا کند.
مصطفی محمودی، فعال فرهنگی و منتقد حوزه سینما درباره آمار فروش سینماهای سراسر کشور و وضعیت استقبال مخاطبان از این عرصه فرهنگی گفت: «اگر نگاهی به فروش فیلمهای سینمایی داشته باشیم، میبینیم همچنان مالکیت سینمای ایران، در بحث فروش فیلمهای بدنه سینما است، لازم به ذکر است که بگویم به کیفیتکارها هیچ کاری ندارم، زیرا این موضوع بحث جدایی است، اما میخواهم بگویم سینمای بدنه همچنان فیلمهای کمدی تجاری را میفروشد و بیشترین تعداد سینماها را میتواند در اختیار بگیرد که این موضوع اصلا به نفع اکران نیست؛ به این دلیل که اگر ضائقه یک مخاطب به سمت و سویی حرکت کند، دیگر نمیتوان آن را تغییر داد. بالاخره حتی اگر این عدالت در اکران هم رعایت شود مخاطب هم مسائلی را رعایت میکند.»
بعد از تمامی این اتفاقات از ۲۹ تیرماه اکران آثار کمدی در سینمای ایران به دلیل فرارسیدن ایام عزادرای سیدالشهدا(ع) متوقف شد، در این شرایط شاید آمار فروش و مخاطبین سینمای ایران شرایط حقیقیتری داشته باشد.
سینمای ایران تا قبل از پایان اکران کمدیها و در بازه زمانی هفت روزه ۴۷۴ هزار مخاطب داشته است، از این میزان حدود ۳۵۵ هزار نفر تنها به دیدن دو ساخته کریم امینی یعنی «فسیل» و «شهر هرت» رفتهاند، یعنی نزدیک به ۷۵ درصد از مخاطبین سینما تماشای آثار طنز را انتخاب کردهاند.
با این تفاسیر با در نظر گرفتن مخاطب دیگر آثار کمدی یعنی «عروس مردم»، «آهنگ دونفره» و «معجزه عشق» که در مجموع نزدیک به ۵۱ هزار مخاطب داشتهاند آثار غیر کمدی سینما در این بازه زمانی تنها کمتر از ۷۰ هزار مخاطب را به سینما آوردهاند.
همین آمار از زمان توقف اکران آثار طنز تا امروز که تقریبا شامل ۸ روز اکران (به دلیل تعطیلی ۵ روزه سینماها) میشود نشان دهنده تنها ۸۸ هزار مخاطب است.
در این آمار بیش از ۳۳ هزار مخاطب مربوط به سینمایی «کت چرمی» است که به دلیل حضور بازیگرانی چون جواد عزتی و صابر ابر فروش قابل پیشبینی داشت؛ «سهکام حبس» و «شهرک» هم دیگر آثاری هستند که در مجموع با حدود ۲۳ هزار مخاطب در رتبههای بعدی قرار دارند.
این آمار و ارقام نشان دهنده کاهش مخاطب در نبود آثار کمدی است، اتفاقی که بهنظر نشان دهنده اقبال این ژانر از فیلمسازی در سینمای ایران و البته تغییر سلیقه مخاطب دارد.
محمد قنبری مدیر پردیس «مگامال» در گفتوگویی که اخیرا با یکی از رسانهها داشته گفته است: «از قبل از این تعطیلات و با توقف اکران فیلمهای کمدی از ابتدای ماه محرم، ما در گیشه با افت فروش ۷۰ الی ۷۵ درصدی مواجه شدیم. اصولاً هم البته مردم در این ایام کمتر به سینما میروند و ترجیح میدهند در مراسمهای عزاداری شرکت کنند. یعنی در این افت فروش، هم حذف فیلمهای کمدی دخیل بوده و هم پایبندی و ارادت عموم مردم ایران به آئینهای عاشورایی.»
این سینمادار گفت: «فیلمهایی که در این شرایط در حال اکران هستند هم فیلمهای تازهای محسوب نمیشوند. «سهکام حبس» از ماه خرداد روی پرده بود و «کت چرمی» هم بیش از یک ماه میشود که اکران خود را آغاز کرده است. دیگر فیلمهای اجتماعی روی پرده هم پتانسیل چندانی برای جذب مخاطب در این ایام نداشتهاند. امید داریم با بازگشت فیلمهای کمدی، گیشه سینماها در مردادماه و شهریورماه شرایط بهتری را تجربه کنند.»
از این میان جدیدترین آثار روی پرده از 14 تیرماه به سالنهای سینما رسیدهاند که شامل فیلمهای «پرونده باز است» و «شهرک» میشود که البته هر دوی این آثار مخاطب قابل قبولی نداشتهاند.
بیشتر فیلمهای حال حاضر سینما هم اکرانشان به نیمه خرداد برمیگردد؛ «مصلحت»، «کت چرمی»، «نگهبان شب» و «تصور» همه از این تاریخ وارد سینما شده و بهنظر اگر مخاطبی قصد تماشایشان را داشته تا امروز به سینما رفته است.
همه این گزارهها نشان میدهد سازمان سینمایی میتواند با وارد کردن آثار اجتماعی دیگر که ظرفیت مخاطب بیشتری دارند در زمان عدم حضور کمدیها در سینما به دیدن شدن این آثار و البته به اصلاح زیست بوم سینما کمک کند.