این روزها بحث درباره فروش فیلمهای ایرانی، فیلمسوزی، کمبود سالن و … داغ است. آنچه مسلم است تماشاگر ایرانی [مخاطب سینمارو و فیلمبین، فارغ از افزایش جمعیت و نسبتی که باید قاعدتا بالاتر باشد از سویی و تکثر رسانه و تنوع ابزار که به همین میزان میتواند کاهش دهنده مخاطب فیلم در سالن سینما باشد] کماکان و قاطعانه سینما را دوست دارد و به دیدن فیلم در سالن سینما علاقهمند است که این بهویژه در یکی دو سال اخیر پس از ماجرای کرونا و تعطیلی موقتی سینما و بازگشایی پس از آن و انواع و اقسام ماجراهای رخ داده، به اثبات رسیده است.
آمار زیر بر اساس سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران که از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در پژوهشهای مفصل و جداگانه در دسترس است و نیز آمار سالهای اخیر سمفا گردآوری شده است، از سویی میتواند بیانگر سلیقه غالب مردم (در جذب شدن درصد بالایی از آنها به سوی یک فیلم) باشد و از سویی به زمینهای برای تحقیق روی این موضوع تبدیل شود که طی چهار دهه اخیر، در کدام مقاطع رکوردداران گیشهها با چشماندازهای ترسیم شده توسط متولیان سینما نسبت داشتهاند و در کدام مقاطع صرفا «خواست و مطالبه مردم» را به نمایش گذاشتهاند…
در این فهرست تنها یک فیلم از هر سال را (که به عنوان «پرتماشاگرترین فیلم سال» معرفی شده) به انضمام اسامی صاحبان آثار (کارگردان و تهیه کننده یا تهیه کنندگان حقیقی یا حقوقی و میزان تماشاگر در «اکران۱» فیلم فقط در سالنهای سینما) از نظر میگذرانید؛ با این توضیح مهم که بخش عمدهای از این فیلمها توسط تهیه کننده بخش خصوصی تولید شده است؛
سال ۶۴: عقابها (ساموئل خاچیکیان/ علی مزینانی) / ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر
سال ۶۵: عقابها (ساموئل خاچیکیان/ علی مزینانی) / ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر
سال ۶۶: بگذار زندگی کنم (شاپور قریب/علی اکبر عرفانی) / ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر
سال ۶۷: کانی مانگا (سیف الله داد/عبدالله باکیده، هدایت فیلم)/ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
سال ۶۸: افق (رسول ملاقلیپور/ بنیاد فارابی) / ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر
سال ۶۹ : خواستگاری (مهدی فخیمزاده/ علی مزینانی) / ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر
سال ۷۰: عروس (بهروز افخمی/سیدضیا هاشمی)/ ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر
سال ۷۱: دیگه چه خبر؟ (تهمینه میلانی/ رضا بانکی) / ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر
سال ۷۲: افعی (محمدرضا اعلامی/مرتضی شایسته)/ ۴ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر
سال ۷۳: کلاه قرمزی و پسرخاله (ایرج طهماسب/محمدمهدی دادگو)/ ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
سال ۷۴: پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش/ سیدمحمدرضا عالی پیام و بنیاد فارابی)/ ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
سال ۷۵: خواهران غریب (کیومرث پوراحمد/ حوزه هنری)/ ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر
سال ۷۶: آدم برفی (داود میرباقری/حوزه هنری)/ ۴ میلیون و ۴۷۴ هزار نفر
سال ۷۷: مرد عوضی (محمدرضا هنرمند/حوزه هنری)/ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر
سال ۷۸: قرمز (فریدون جیرانی/غلامرضا موسوی)/ ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
سال ۷۹: شوکران (بهروز افخمی/سیدضیا هاشمی-حوزه هنری)/ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
سال ۸۰: مریم مقدس (شهریار بحرانی/محسن علی اکبری)/ ۱ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر
سال ۸۱: کلاه قرمزی و سروناز (ایرج طهماسب/حمید و مجید مدرسی)/ ۱ میلیون و ۵۶۲ هزار نفر
سال ۸۲: توکیو بدون توقف (سعید عالم زاده/ علی سرتیپی)/ ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر
سال ۸۳: کما (آرش معیریان/ عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش)/ ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر
سال ۸۴: شارلاتان (آرش معیریان/ عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش)/ ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر
سال ۸۵: آتش بس (تهمینه میلانی/ محمد نیک بین)/ ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
سال ۸۶: اخراجیها (مسعود ده نمکی/حبیب الله کاسه ساز)/ ۱ میلیون و ۸۷۷ هزار نفر
سال ۸۷: چارچنگولی (سعید سهیلی/ سعید سهیلی)/ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر
سال ۸۸: خروس جنگی (مسعود اطیابی/مسعود اطیابی)/ ۱ میلیون و ۳۶ هزار نفر
سال ۸۹: ملک سلیمان (شهریار بحرانی/مجتبی فرآورده و بنیاد فارابی)/ ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر
سال ۹۰: اخراجیها۳ (مسعود ده نمکی/ مسعود ده نمکی)/ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
سال ۹۱: کلاه قرمزی و بچه ننه (ایرج طهماسب/حمید مدرسی)/ ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر
سال ۹۲: رسوایی (مسعود ده نمکی/مسعود ده نمکی)/ ۹۶۴ هزار نفر
سال ۹۳: شهر موشها۲ (مرضیه برومند/ منیژه حکمت و علی سرتیپی)/ ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار نفر
سال ۹۴: محمد رسول الله (ص) (مجید مجیدی/ نور تابان)/ ۲ میلیون و ۴۶۴ هزار نفر
سال ۹۵: من سالوادور نیستم (منوچهر هادی/ سید امیر پروینحسینی و منصور سهرابپور)/ ۲ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر
سال ۹۶: نهنگ عنبر ۲ (سامان مقدم/ سامان مقدم)/ ۲ میلیون و ۶۷۷ هزار نفر
سال ۹۷: هزارپا (ابوالحسن داودی/ رضا رخشان)/ ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر
سال ۹۸: مطرب (مصطفی کیایی/ مصطفی کیایی)/ ۳ میلیون و ۲۹۸ هزار نفر
سال ۹۹: شنای پروانه (محمد کارت/ رسول صدرعاملی)/ بیش از ۲۰۰ هزار نفر [به دلیل شیوع کرونا اکران فیزیکی متوقف شد…]
سال ۱۴۰۰: دینامیت (سیدمسعود اطیابی/ سیدابراهیم عامریان) / ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار نفر
سال ۱۴۰۱: انفرادی (سیدمسعود اطیابی / سیدابراهیم عامریان)/ ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر
سال ۱۴۰۲ : فسیل (کریم امینی/ سیدابراهیم عامریان)/ ۴ میلیون و ۵۳ هزار نفر [اکران بدون افت میانگین تماشاگر روزانه ادامه دارد]