خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

نشست خبری جشنواره ایثار با یک خبر ویژه | سریال نواب صفوی ساخته می‌شود

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار برگزار شد.

نشست رسانه ای نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با حضور سید محمد صادق هاشمی رئیس شورای سیاستگذاری، حجت الاسلام و المسلمین مهدی حسن زاده مدیرکل بنیاد شهید خراسان، فرهاد مختاری دبیر جشنواره و ناصر باکیده دبیر اجرایی جشنواره در مجتمع فرهنگی اداری جانباز شهید رسول زاده امروز ۱۸ اردیبهشت برگزار شد.

در ابتدای جلسه هاشمی در سخنانی اظهار کرد: یکی از وظایف بنیاد شهید ترویج فرهنگ شهادت و ایثار است. این وظیفه از طرف امامین انقلاب به بنیاد شهید محول شده است. برای اشاعه فرهنگ شهادت یکی از بهترین ابزارها بهره بردن از هنر به ویژه فیلم و سریال است. کشورهای غربی در این عرصه از سود سود برده اند تا قهرمانان دروغین خود را معرفی کنند در صورتی که شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم قهرمانان واقعی هستند و ما در این رابطه کم کاریم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی شهدا باید الگوی فیلمسازی قرار گیرد گفت: تصمیم داریم سبک زندگی شهدا را نه تنها در داخل معرفی کنیم بلکه بتوانیم آن را برای جهانیان نیز آشکار کنیم برای همین امسال شاهد برگزاری اولین دوره جشنواره به صورت بین المللی هستیم.

وی اهداف جشنواره را چنین بر شمرد: ایجاد فرصت عادلانه برای هنرمندان، ترغیب هنرمندان برای کار در این حوزه، حمایت از هنرمندان و همچنین ایجاد فرصت برای ساخته شدن کار هایی با محوریت شهدا از جمله اهداف این جشنواره است. در ضمن درصددیم با تبادل اطلاعاتی که در این رویداد سینمایی بین سینماگران صورت خواهد گرفت به ارتقاء کیفی آثار کمک کنیم.

وی درباره بخش فیلمنامه جشنواره نیز گفت: یکی از معضلات فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و شهدا نداشتن فیلمنامه های خوب است برای همین با برگزاری بخش فیلمنامه در جشنواره تلاش می کنیم قدمی در جهت ارتقاء کیفیت متون سینمایی برداریم. لازم به ذکر است بنیادشهید وظیفه خود میداند تا سوژه و موضوع به سینماگران معرفی کند برای همین جلساتی به صورت ماهانه برگزار می‌شود که در آن سینماگران، فیلمنامه‌نویسان و مدیران بنیاد شهید حضور دارند.

وی درباره جوایز بیان کرد: ۳۶ اثر برگزیده در جشنواره امسال خواهیم داشت البته یک جایزه ویژه ۵ میلیارد تومانی هم وجود دارد که به کار منتخب اهدا خواهد شد.

وی درباره پروژه‌های در دست ساخت بنیاد شهید گفت: آقای قاضی زاده همیشه دغدغه ساخت فیلم در رابطه با شهدا را داشتند. برای همین تاکید ویژه‌ای روی این امر داریم در همین رابطه سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» با بنیاد شهید ساخته شد. همچنین مجموعه مستند داستانی «بچه زرنگ» با حمایت بنیاد شهید اخیراً روی آنتن سیما رفته است.

وی ادامه داد: ساخت سریال خواهر طاهره، فیلم سینمایی شهید ابراهیم هادی، فیلم سینمایی شهید اصغر وصالی، فیلم سینمایی شهید نادر مهدوی و همچنین سریالی درباره نقش بانوان در جنگ از جمله پروژه‌هایی است که می‌خواهیم در آن به عنوان حامی حضور داشته باشیم. در خاتمه اعلام می کنم سریال شهید نواب صفوی به زودی با حمایت بنیاد شهید کلید خواهد خورد.

در ادامه جلسه مختاری دبیر جشنواره نیز گفت: برگزاری جشنواره‌های سینمایی بستری است برای تولید کارهای بیشتر، بنابراین به صرف مشابه بودن موضوع جشنواره با رویدادی دیگر نباید آن را غیر ضروری دانست. جشنواره سه بخش ویژه دارد. بخش عفاف و حجاب، تولید فیلم توسط فرزندان شاهد و تولیدات فیلم هابیت با محوریت امام رضا بخش ویژه این دوره جشنواره را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: ۱۳۶۷ از سر در تمامی بخش ها به جشنواره ارسال شده است. این رویداد از ۲۹ اردیبهشت الی سوم خرداد در مشهد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده نیز تصریح کرد: تمام معصومین فعالیت فرهنگی داشتند اما امام رضا چون بستر بیشتر برایش فراهم بود نمود فعالیت‌های فرهنگی‌اش نیز بیشتر به چشم می آمد. این جشنواره نیز با هدف ترویج فرهنگ شهادت برگزار می‌شود البته برگزاری آن در مشهد باعث خواهد شد تا به لطف امام رضا تاثیرگذاری آن نیز بیشتر شود.

وی اعلام کرد: دشمن امروز با رسانه‌های مختلف می‌خواهد مردم را از انقلاب ناامید کند اما جشنواره‌های نظیر ایثار این تلاش آنها را خنثی خواهد کرد. حضور ۲۷ کشور در جشنواره این دوره گواه بارز این ادعا است

در انتهای مراسم فرزند شهید مدافع حرم جعفر زاده از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی کرد.