سینمای کودک و نوجوان ایران، طی چند دهه، آثار ماندگاری به جا گذاشته است که نهتنها در جشنوارههای داخلی و بینالمللی جوایز متعددی کسب کردهاند، بلکه نسلهای مختلفی از کودکان ایرانی را تحت تأثیر قرار دادهاند. اگر میخواهید جدیدترین انیمیشنهای ایرانی را نیز ببینید، مطلب دیگر ما را از دست ندهید. در زیر به برخی از برترین این آثار اشاره میکنیم که هر یک از جنبهای خاص و منحصربهفرد، مخاطبان خود را مجذوب ساختهاند. در ادامه مروری داریم بر بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی:
مدرسه موشها (۱۳۶۴)
این فیلم که در دهه شصت ساخته شد، یک اثر کلاسیک در سینمای کودک ایران به حساب میآید. قصهی موشهای بازیگوش و مدرسهشان، نهتنها کودکان آن دوران را شیفته خود کرد، بلکه امروز نیز یادآور خاطرات دوران کودکی برای بسیاری از بزرگسالان است. این اثر به کارگردانی مرضیه برومند، پیامهایی از دوستی، همکاری، و رعایت قانون را به مخاطبان خود منتقل میکند.
این اثر کلاسیک به کارگردانی مرضیه برومند، با داستانی ساده از ماجراهای روزانه موشهای کوچک در مدرسه، پیامهایی از دوستی و احترام به قوانین را به زیبایی منتقل میکند. به تصویر کشیدن روابط کودکانه و استفاده از عروسکهای جذاب، باعث شد تا این فیلم همچنان محبوب بماند.

کلاهقرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)
کلاهقرمزی و پسرخاله یکی از مشهورترین شخصیتهای کودکانه ایران است. این فیلم به کارگردانی ایرج طهماسب و حمید جبلی، ماجراهای طنزآمیز و در عین حال آموزندهای را به تصویر میکشد. این اثر، با تکیه بر شخصیتهای ساده اما دوستداشتنی، توانسته است فضایی دلنشین و جذاب را برای تماشاچیان کوچک و بزرگ فراهم آورد.
این فیلم طنزآمیز، توانست محبوبیت گستردهای پیدا کند. شخصیتهای کلاهقرمزی و پسرخاله با خلاقیت و لحظات شاد خود، اثری ماندگار در سینمای کودک ایران خلق کردهاند. فیلم پیامهایی از همکاری و دوستی را در قالب کمدی به مخاطب ارائه میدهد.
ایرج طهماسب را زنده به گور نکنید یعنی تا وقتی یک هنرمند محبوب در قید حیات است، قدرش را بدانیم، آثارش را ببینیم و از او تقدیر کنیم، نه اینکه تنها پس از فقدانش به یادش بیفتیم. این جمله تلنگری است برای فرهنگ قدردانی بهموقع، مخصوصاً برای کسانی که نسلها را با هنر و خلاقیت خود شاد کردهاند. احترام و حمایت در زمان حیات، بهترین هدیه به هر هنرمند است.

بچههای آسمان (۱۳۷۵)
ساخته مجید مجیدی، فیلم بچههای آسمان، داستانی ساده و احساسی از زندگی یک پسر و خواهرش در دل تهران است. این فیلم که با ظرافتهای خاصی ساخته شده است، فراتر از مرزهای ایران مورد تحسین قرار گرفت و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شد. قصهی همدلی، عشق به خانواده و پشتکار کودکان از ویژگیهای منحصربهفرد این اثر است.
این اثر برجسته از مجید مجیدی، روایتگر داستان ساده و عمیقی از عشق و همدلی بین خواهر و برادر است. بچههای آسمان با واقعگرایی و احساسات صادقانهاش توانست در دل مخاطبان جای بگیرد و بهعنوان یکی از فیلمهای مهم سینمای کودک شناخته شود.

خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۶)
این فیلم به کارگردانی عباس کیارستمی، یکی از آثار فاخر سینمای کودک ایران به شمار میآید. قصهی پسر کوچکی که در پی بازگرداندن دفتر مشق دوستش است، در عین سادگی، مفاهیم عمیق انسانی از دوستی و احساس مسئولیت را به تصویر میکشد. این اثر همچنان بهعنوان یکی از ماندگارترین فیلمهای سینمای ایران شناخته میشود.
فیلم عباس کیارستمی، با روایت ماجراجویی ساده یک پسر در جستجوی خانه دوستش، تماشاگر را به تأمل درباره ارزشهای دوستی و مسئولیتپذیری دعوت میکند. این فیلم با تصویرسازی طبیعت بکر و روایت مینیمالیستی، تجربهای متفاوت و جذاب را برای کودکان و بزرگسالان فراهم کرده است.

شهر موشها ۲ (۱۳۹۳)
نسخهی جدید شهر موشها با عنوان “شهر موشها ۲” نیز توانست با موفقیت تماشاگران جدید را به سینما بکشاند. این اثر، با بهروز کردن شخصیتها و تکنیکهای سینمایی، توانست یک بار دیگر خاطرات دهه شصتیها را زنده کند و پیامهایی از دوستی و همبستگی را به نسل جدید انتقال دهد.

مریم و میتیل (۱۳۶۹)
این فیلم به کارگردانی فتحعلی اویسی، قصهای فانتزی درباره دو دختر به نامهای مریم و میتیل است. داستان پرماجرای این فیلم در دنیایی خیالی میگذرد و تلاشهای قهرمانان داستان برای نجات دوستانشان از چنگال نیروهای شر، جذابیت خاصی به آن بخشیده است. مریم و میتیل، به خوبی به ارزش دوستی و شجاعت پرداخته است.

پاتال و آرزوهای کوچک (۱۳۶۸)
به کارگردانی مسعود کرامتی، این فیلم داستان پسرکی است که با موجودی جادویی به نام پاتال آشنا میشود و آرزوهایش را تجربه میکند. فضای فانتزی و جذاب این فیلم، باعث شد تا مخاطبان زیادی جذب آن شوند. فیلم به کودکان یاد میدهد که تحقق آرزوها، گاه به مسئولیتهای زیادی نیاز دارد.

سفر جادویی (۱۳۶۹)
این فیلم به کارگردانی ابوالحسن داوودی، داستان کودک کنجکاوی را روایت میکند که به دنیای جادویی سفر میکند. ترکیب جلوههای ویژه و داستانی مهیج، “سفر جادویی” را به یکی از آثار خاطرهانگیز سینمای کودک تبدیل کرده است. این فیلم به کودکان یاد میدهد که باید همواره به کنجکاویهایشان پاسخ دهند و از آنها بیاموزند.

آهوی پیشونی سفید (۱۳۹۰)
این فیلم به کارگردانی سیدجواد هاشمی، داستان آهویی را روایت میکند که درگیر ماجراهای مختلفی در جنگل میشود. با فضاسازی شاد و شخصیتهای بامزه، فیلم مخاطبان زیادی را به سینما کشاند. این اثر با پیامهایی از دوستی، حفاظت از طبیعت و مبارزه با ظلم، جایگاه ویژهای در سینمای کودک ایران به دست آورده است.

گلنار (۱۳۶۷)
این فیلم به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، قصه دختری به نام گلنار را روایت میکند که با کمک حیوانات جنگل از دست دزدان فرار میکند. داستان پر از ماجراجویی و فضای بومی و شیرین آن، باعث شده که گلنار همچنان محبوب کودکان باشد. فیلم بر ارزش دوستی و همدلی تأکید دارد و احساسات کودکان را درگیر میکند.

دزد عروسکها (۱۳۶۸)
این فیلم به کارگردانی محمدرضا هنرمند، داستان دختر کوچکی را روایت میکند که عروسکهایش به دست دزدها افتادهاند و او با کمک دوستانش به دنبال بازگرداندن آنهاست. این اثر، با فضایی خیالی و صحنههای پرهیجان، مخاطب را به دنیای کودکانهای پر از دوستی و شجاعت میبرد.

الو الو من جوجوام (۱۳۷۳)
این فیلم به کارگردانی مرضیه برومند، با ترکیب دنیای تخیلی و شخصیتهای جذاب عروسکی، ماجرای کودکانهای را به تصویر میکشد. داستان درباره دختری است که با موجودات عجیبوغریبی درگیر میشود و از طریق ماجراهای مختلف با ارزشهایی همچون دوستی و همکاری آشنا میشود. الو الو من جوجوام از آثار پرطرفدار کودکان در دهه هفتاد است.

خواهران غریب (۱۳۷۴)
این فیلم به کارگردانی کیومرث پوراحمد، داستان دو خواهر دوقلو را روایت میکند که بهطور اتفاقی یکدیگر را پیدا میکنند و سعی میکنند والدینشان را دوباره به هم برگردانند. این فیلم بر اساس داستانی خارجی ساخته شده اما با فضاسازی ایرانی، اثری دلنشین و ماندگار شده است که ارزشهای خانوادگی را به زیبایی به نمایش میگذارد.
این آثار، با توجه به تنوع و خلاقیت در داستانها و پیامهای آموزنده، همچنان جایگاه ویژهای در تاریخ سینمای کودک و نوجوان ایران دارند و بسیاری از آنها هنوز در قلب کودکان و بزرگسالان زندهاند.
سوالات متداول
فاواپرس رسانه فناوری اطلاعات و ارتباطات
دکتر علیرضا امیدوند؛ فناوری، زندگی و فراتر از آن
جدول بهترین فیلمهای کودک و نوجوان ایرانی
| عنوان فیلم | سال تولید | کارگردان | ژانر/موضوع | ویژگیها و پیامها |
|---|---|---|---|---|
| مدرسه موشها | ۱۳۶۴ | مرضیه برومند | داستانی، عروسکی | پیامهایی از دوستی، همکاری و رعایت قانون با استفاده از شخصیتهای عروسکی جذاب. |
| کلاهقرمزی و پسرخاله | ۱۳۷۳ | ایرج طهماسب، حمید جبلی | طنز، داستانی | فضایی طنزآمیز و آموزنده با پیامهایی از همکاری و دوستی؛ شخصیتهای ساده و دوستداشتنی. |
| بچههای آسمان | ۱۳۷۵ | مجید مجیدی | درام، احساسی | داستانی از همدلی، عشق به خانواده و پشتکار، نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی. |
| خانه دوست کجاست؟ | ۱۳۶۶ | عباس کیارستمی | درام مینیمالیستی | داستانی ساده و تأملبرانگیز درباره دوستی و مسئولیتپذیری، تصویری شاعرانه از طبیعت و زندگی. |
| شهر موشها ۲ | ۱۳۹۳ | مرضیه برومند | داستانی، عروسکی | پیامهایی از دوستی و همبستگی برای نسل جدید، بازسازی خاطرات دهه شصت با تکنیکهای بهروز. |
| مریم و میتیل | ۱۳۶۹ | فتحعلی اویسی | فانتزی | داستانی خیالی درباره دوستی و شجاعت، در دنیایی پرماجرا. |
| پاتال و آرزوهای کوچک | ۱۳۶۸ | مسعود کرامتی | فانتزی، کودکانه | ماجراجویی با موجودی جادویی، یادآوری مسئولیتپذیری در برابر تحقق آرزوها. |
| سفر جادویی | ۱۳۶۹ | ابوالحسن داوودی | فانتزی، ماجراجویی | داستانی پرماجرا درباره کنجکاوی کودکانه و اهمیت یادگیری از تجربهها. |
| آهوی پیشونی سفید | ۱۳۹۰ | سیدجواد هاشمی | فانتزی، کودکانه | پیامهایی از دوستی، حفاظت از طبیعت و مبارزه با ظلم، فضاسازی شاد و رنگارنگ. |
| گلنار | ۱۳۶۷ | کامبوزیا پرتوی | داستانی، ماجراجویی | روایت دختری که با کمک حیوانات جنگل از دزدان فرار میکند؛ تأکید بر ارزش دوستی و همدلی. |
| دزد عروسکها | ۱۳۶۸ | محمدرضا هنرمند | فانتزی، ماجراجویی | ماجرای دختری که عروسکهایش را از دزدها بازمیگیرد؛ پیام دوستی و شجاعت در دنیای کودکانه. |
| الو الو من جوجوام | ۱۳۷۳ | مرضیه برومند | داستانی، تخیلی | ماجراهای دختری با موجودات عجیب، تأکید بر دوستی و همکاری. |
| خواهران غریب | ۱۳۷۴ | کیومرث پوراحمد | درام خانوادگی | داستان دو خواهر دوقلو که والدینشان را به هم نزدیک میکنند؛ تأکید بر ارزشهای خانوادگی. |

سلام، شهر موشها رو تو لیست دیدم. فرق نسخههای قدیمی و جدیدش از نظر ریتم و حال و هوا چیه و اگر بخوام یکی رو برای تماشای خانوادگی انتخاب کنم کدوم بهتر مینشیند
قدیمیها صمیمیتر و جمعوجورترن و تکیهشان روی شوخیهای کلامی و بازی عروسکیه. نسخههای جدید رنگ و نور و جلوه بیشتری دارن و ریتم شلوغتری دارن تا بچههای امروز حوصلهشون سر نره. اگر دنبال حس نوستالژی و آرامش بیشتری هستی قدیمی انتخاب خوبیه. اگر میخوای جمع خانواده با تصویر پرزرق و برقتر و آهنگهای شادتر سرگرم شن، جدیدها انتخاب امنتریان. هر دو گروه تمیز و خانوادگیاند و قصه از دردسر به دردسر میپرد تا ریتم نخوابه
من وقتی لیست بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی رو دیدم یک دفعه همه خاطرات بچگی برام زنده شد. مخصوصا مدرسه موش ها و کلاه قرمزی و پسرخاله که تقریبا باهاشون بزرگ شدیم. چیزی که برام جالبه اینه که بیشتر این فیلم ها هم سرگرم کننده هستن هم یه جور درس زندگی توشون هست. الان که خودم بچه دارم همیشه این سوال رو دارم که آیا هنوز هم این فیلم ها برای بچه های امروز جذاب هستن یا بیشتر برای نسل ما نوستالژی حساب می شن. به نظرتون برای شروع تماشا با بچه ام از کدوم یکی از این فیلم ها شروع کنم که هم براش قابل درک باشه هم حوصله اش سر نره.
کاملا درسته که این فیلم ها هم سرگرمی دارن هم درس زندگی. برای بچه های امروز معمولا یه جور حس نوستالژی برای والدین میسازن و برای خود بچه ها تجربه تازه هستن. اگه بخواین از همین فهرست شروع کنین معمولا کلاه قرمزی و پسرخاله و شهر موش ها انتخابهای مطمئنتریان چون فضای شاد و ریتم سرزنده دارن و بچه راحتتر باهاشون ارتباط میگیره. بعدش میتونین سراغ بچه های آسمان و خواهران غریب برین که کمی عمیقترن و برای سن بالاتر مناسبترن.
من همیشه بچه های آسمان رو به عنوان یک فیلم جدی تر تو ذهنم داشتم و راستش فکر نمی کردم تو فهرست بهترین فیلم های کودک و نوجوان کنار بقیه آثار عروسکی و شاد قرار بگیره. اما وقتی توضیحی که در موردش نوشته بودین رو خوندم متوجه شدم چقدر برای بچه ها می تونه تاثیرگذار باشه. قصه ساده است اما عمقش در مورد همدلی و سختی های زندگی خیلی زیاد است. به نظرم دیدن این فیلم برای نوجوان ها می تونه نگاهشون به خانواده و مسئولیت رو عوض کنه. فقط موندم از چه سنی این فیلم رو پیشنهاد می کنین که برای بچه سنگین نباشه.
درسته که بچه های آسمان حال و هوای جدیتری داره، ولی همون نکات احساسی و خانوادگی باعث شده بین فیلمهای کودک و نوجوان جا باز کنه. معمولا دیدنش رو برای بچههای حدود ده سال به بالا پیشنهاد میکنن چون این سن بهتر با دغدغههای قصه کنار میاد. برای سن پایینتر بهتره اول برین سراغ گلنار یا دزد عروسک ها که سبکتر و خیالانگیزترن.
برای من خانه دوست کجاست همیشه یک فیلم آرام اما عمیق بوده. وقتی تو مطلب نوشتین که این فیلم با یک قصه خیلی ساده یعنی پیدا کردن خانه دوست، مفهوم مسئولیت پذیری و دوستی را نشان می دهد حس کردم دقیقا همان چیزی است که سال ها پیش موقع تماشا در ذهنم مانده بود. حالا سوالی که برای من پیش آمده این است که آیا بچه های نسل امروز که عادت به ریتم تند و رنگ های شلوغ در کارتون ها دارند با این نوع روایت آرام و تصویرهای ساده ارتباط می گیرند یا باید اول آن ها را به این نوع سینما عادت بدیم.
این فیلم با همون ریتم آرومش تاثیرشو میذاره و شاید اولش برای بچههای عادتکرده به ریتم تند عجیب باشه، ولی اگه کنار خانواده و با یه توضیح کوچیک درباره قصه بشینن نگاه کنن، کم کم با شخصیت و هدفش همراه میشن. این مدل فیلمها کمک میکنن بچهها کمی صبر و دقت پیدا کنن و از فضای شلوغ فاصله بگیرن.
جالب بود که تو فهرست هم فیلم های کاملا فانتزی مثل پاتال و آرزوهای کوچک و مریم و میتیل را داشتین هم کارهای خانوادگی تر مثل خواهران غریب. به نظرم این تنوع باعث می شه هر خانواده با توجه به سلیقه خودش یک گزینه مناسب پیدا کند. خود من همیشه عاشق فضاهای تخیلی و موجودات عجیب تو فیلم های کودکانه بودم و الان هم دوست دارم بچه ام این مدل قصه ها را تجربه کند. دوست داشتم کمی بیشتر درباره این بگین که این فیلم های فانتزی چه پیام تربیتی مشخصی می توانند برای بچه ها داشته باشند و فقط روی سرگرمی نایستند.
در ظاهر شاید این فیلمها فقط پر از جادو و ماجرا باشن، ولی تقریبا همشون یه پیام روشن دارن. مثلا پاتال و آرزوهای کوچک درباره اینه که هر آرزو یه مسئولیت داره و نباید بدون فکر دنبال خواستهها رفت. مریم و میتیل هم بیشتر روی شجاعت، دوستی و کمک کردن تاکید داره. سعی کردیم تو معرفی هر فیلم این پیامها رو ساده و روشن بگیم تا خانوادهها بدونن قرار چه مفهومی به بچه منتقل بشه.