رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد!
به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر؛ مراسم تکریم و معارفه رؤسای جدید و قدیم سازمان سینمایی امروز شنبه (۲۱ مهر) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد. در این مراسم از زحمات محمد خزاعی تقدیر و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد.
فریدزاده متولد سال ۱۳۵۷ و دانش آموخته رشته ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاههای تهران، وین و برلین است که پس از اخذ دکتری در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین و همکاری پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی آن دانشگاه، به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و پژوهش مشغول است.
وی از سال ۱۳۹۷ به عنوان دبیر شورای عالی بین الملل سازمان امور سینمایی و معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوست.
عضویت در کارگروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، شورای فرهنگی کمیته ملی المپیک، شورای سیاستگذاری جشنواره جهانی فیلم، کارگروه تخصصی اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگانی، شورای پژوهشی و شورای نشر دانشگاه شهید بهشتی، همچنین همکاری با جشنواره بینالمللی فیلم فجر و جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان به عنوان مدیر بین الملل، از دیگر سوابق اجرایی رئیس جدید سازمان سینمایی است.
اگر تمایل دارید می توانید فیلمهای بنیاد فارابی در جشنواره فجر را در مقاله ما در این رابطه مطالعه فرمایید.
اطلاعات رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی
| ردیف | عنوان اطلاعات | شرح |
|---|---|---|
| ۱ | نام و سمت جدید | رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی |
| ۲ | تاریخ انتصاب | ۲۱ مهر ۱۴۰۳ |
| ۳ | سوابق تحصیلی | – دکتری در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین – تحصیل در رشته ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاههای تهران، وین و برلین |
| ۴ | فعالیتهای علمی | – عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی – همکاری پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی دانشگاه فرای برلین |
| ۵ | سوابق اجرایی | – دبیر شورای عالی بینالملل سازمان امور سینمایی (از سال ۱۳۹۷) – معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی – مدیر بینالملل جشنواره بینالمللی فیلم فجر و جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان – عضویت در کارگروههای تخصصی و سیاستگذاری متعدد در حوزه سینما، فرهنگ و اقتصاد |
| ۶ | عضویتها و همکاریها | – شورای فرهنگی کمیته ملی المپیک – کارگروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر – شورای سیاستگذاری جشنواره جهانی فیلم – کارگروه تخصصی اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگانی – شورای پژوهشی و شورای نشر دانشگاه شهید بهشتی |
| ۷ | سن | متولد ۱۳۵۷ |
| ۸ | مراسم معارفه | برگزار شده با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدمهدی احمدی (مشاور عالی وزیر فرهنگ)، و مدیران سازمان سینمایی |
| ۹ | رئیس پیشین سازمان سینمایی | محمد خزاعی |
| ۱۰ | فعالیتهای مرتبط با سینما | – همکاری با جشنوارههای بینالمللی (فیلم فجر، کودک و نوجوان) – مشارکت در سیاستگذاری و توسعه سینمای ایران در عرصه بینالمللی |
رائد فریدزاده با توجه به سوابق گستردهای که در حوزه مدیریت فرهنگی و سینمایی داره، انتخاب مناسبی برای ریاست سازمان سینماییه. چیزی که از کارنامه ایشون پیداست، تمرکز ویژه روی بخش بینالملل سینماست و این میتونه به ارتقای جایگاه جهانی سینمای ایران کمک زیادی بکنه. به نظرم اگر برنامهریزی دقیقی برای همکاری با جشنوارههای خارجی و توسعه بازار سینمای ایران در دنیا داشته باشه، موفقیتهای خوبی حاصل میشه.
بیشک یکی از نقاط قوت رائد فریدزاده، تجربه گسترده او در حوزه بینالمللی سینماست و این میتواند در معرفی بهتر آثار ایرانی به جشنوارههای مهم جهانی نقش بسزایی داشته باشد. همانطور که اشاره کردید، اگر برنامهریزی دقیقی برای همکاریهای بینالمللی و حضور فعال در بازارهای خارجی صورت بگیرد، سینمای ایران میتواند به جایگاه بهتری در سطح جهانی دست پیدا کند. باید دید که سیاستهای جدید او چگونه به رشد صنعت سینما کمک خواهد کرد.
انتصاب رائد فریدزاده به عنوان رئیس سازمان سینمایی میتونه یه اتفاق مهم برای سینمای ایران باشه، مخصوصا با توجه به سوابق بینالمللیای که داره. سوالی که برای من پیش اومده اینه که آیا با این تغییر، مسیر اکران فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی بهتر میشه یا نه؟ چون طی این سالها سینمای ایران همیشه درگیر مسائلی مثل محدودیتهای پخش و ممیزی بوده. امیدوارم این انتصاب باعث پیشرفت تعاملات جهانی سینمای ما بشه.
با توجه به اینکه رائد فریدزاده تحصیلات آکادمیک و تجربه زیادی در حوزه سینما داره، انتظار میره که نگاه علمیتر و مدرنتری به مدیریت سینمای کشور داشته باشه. مهمترین چالش برای رئیس جدید اینه که بتونه از ظرفیتهای بینالمللی برای معرفی سینمای ایران استفاده کنه و فیلمهای مستقل و هنری ایران رو بیشتر به دنیا بشناسونه. به نظرتون این تغییر مدیریتی میتونه به بهتر شدن وضعیت جشنواره فیلم فجر هم کمک کنه؟
همیشه تغییرات در سازمان سینمایی باعث بحث و گمانهزنی درباره سیاستهای آینده سینما شده. چیزی که من کنجکاوم بدونم اینه که آیا فریدزاده برنامهای برای حمایت از فیلمسازهای جوان و مستقل داره یا خیر؟ سینمای ایران به کارگردانهای جدیدی نیاز داره که بدون ترس از ممیزی و مشکلات مالی بتونن ایدههاشون رو به تصویر بکشن. امیدوارم این تغییر مدیریتی در نهایت به نفع سینمای ایران باشه و مسیر تازهای رو برای فیلمسازها باز کنه.