۵ فیلم دوره سوم گروه سینمایی فرهنگ
به گزارش روابط عمومی موسسه سینما شهر، گروه سینمایی فرهنگ کار خود را از اواسط تیر ماه آغاز کرد و تا کنون از ۱۰ فیلم با تعریف آثار سینمایی فرهنگی حمایت کردهاست که حاصل این حمایت اضافه شدن ۱۵۰۷ سانس، در دوره اول و ۱۳۷۰ سانس در دوره دوم برای این فیلمها بودهاست.
حال با اتمام دوره اول و دوم اکران، ۵ فیلم در آغوش درخت، فیلم قلب رقه، روزی روزگاری آبادان، سفر پر ماجرا و یادگار جنوب به عنوان فیلمهای مورد حمایت گروه سینمایی فرهنگ در دوره سوم اعلام شدند.
روایت مختصر وبسایت filimo از موضوع فیلم روزی روزگاری آبادان به شرح ذیل است :
حضور عراق در همسایگی ایران که در گذشته به جنگی ۸ ساله منجر شده، در سالهای بعد نیز به اتفاقهای ریز و درشتی منتهی شده که یکی از آنها حمله نیروی نظامی آمریکا به عراق در ابتدای دهه ۸۰ است. اتفاقی که مردم خوزستان را به یاد روزهای اولیه جنگ انداخته و موجی از نگرانی را برایشان به وجود آورد. آن هم در واپسین روزهای اسفند ۱۳۸۱ و روزهای آغاز سال ۱۳۸۲. موضوع جذابی که میتوانست دستمایه تولید فیلمی سینمایی شود. کاری که حمیدرضا آذرنگ در نخستین ساخته سینمایی خویش انجام داده است.
گروه سینمایی فرهنگ با هدف حمایت از آثار سینمایی فرهنگی که امکان باقی ماندن بر پرده سینما را به صورت طولانی مدت ندارند و ممانعت از تسخیر گیشه توسط فیلمهای تجاری و مهجور ماندن دیگر فیلمها تشکیل شدهاست.
لازم به ذکر است فیلمهای جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند. بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی فرهنگ جان تازهای به آنها داده میشود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.
جزییات ۵ فیلم دوره سوم گروه سینمایی فرهنگ
| موضوع | شرح |
|---|---|
| آغاز فعالیت گروه | اواسط تیرماه |
| هدف اصلی گروه | – حمایت از آثار سینمایی فرهنگی – ممانعت از مهجور ماندن فیلمهای غیرتجاری – فراهم کردن امکان اکران طولانیتر برای فیلمهای فاقد سرگروه |
| دورههای اکران قبلی | – دوره اول: ۱۵۰۷ سانس – دوره دوم: ۱۳۷۰ سانس |
| فیلمهای دوره سوم | – در آغوش درخت – قلب رقه – روزی روزگاری آبادان – سفر پرماجرا – یادگار جنوب |
| شیوه اکران در دوره سوم | – اکران به مدت ۵ هفته – روزانه ۵ سانس برای هر فیلم |
| جامعه هدف | – فیلمهای از کف فروش افتاده – آثاری که دیگر سرگروه ندارند |
| دلیل تشکیل گروه | – حمایت از فیلمهای فرهنگی که امکان رقابت با فیلمهای تجاری را ندارند – جلوگیری از تسلط فیلمهای تجاری بر گیشه |
| تعداد سانسها در دوره سوم | ۱۵۰۷ (دوره اول) و ۱۳۷۰ (دوره دوم) |
اینکه فیلمهایی که دیگه سرگروه ندارن بتونن یه فرصت مجدد برای اکران پیدا کنن، یه ایده فوقالعادهست. خیلی از فیلمهای مستقل و هنری بعد از یه مدت کوتاه اکران، از پرده سینماها حذف میشن و حتی مخاطبان هدفشون هم فرصت دیدنشون رو پیدا نمیکنن. فیلم یادگار جنوب که توی این لیست هست، موضوعش خیلی برام جذابه و دوست دارم بدونم چطور تونسته توجه گروه سینمایی فرهنگ رو جلب کنه. به نظرم اگر چنین فیلمهایی بتونن به شبکههای آنلاین هم راه پیدا کنن، شانس دیده شدن بیشتری خواهند داشت.
اینکه گروه سینمایی فرهنگ فرصت دوبارهای به فیلمهایی میده که سرگروه ندارن، واقعاً اتفاق مثبتیه. معمولاً فیلمهای مستقل به دلیل عدم حمایت گسترده، بعد از مدت کوتاهی از پرده پایین میان و همین باعث میشه خیلی از مخاطبان علاقهمند اصلاً از وجودشون خبردار نشن. یادگار جنوب احتمالاً به خاطر داستان یا سبک روایتی خاص خودش تونسته توجه این گروه رو جلب کنه. پیشنهاد خوبی هم مطرح کردید؛ انتشار این آثار در شبکههای آنلاین میتونه باعث بشه که مخاطبان بیشتری از این فیلمها بهرهمند بشن و تأثیرگذاری اونها افزایش پیدا کنه.
به نظرم ایجاد گروه سینمایی فرهنگ یکی از بهترین اتفاقات برای فیلمهای فرهنگی و مستقل تو سینمای ایران بوده. خیلی وقتا فیلمهای غیرتجاری با وجود کیفیت بالا، شانس دیده شدن ندارن و سریع از روی پرده کنار میرن. این طرح حداقل یه فرصت دوباره میده که مخاطبهایی که دنبال این سبک فیلمها هستن بتونن ببیننشون. من شخصاً مشتاق دیدن روزی روزگاری آبادان هستم، کسی این فیلم رو دیده؟ ارزش دیدن داره؟
به نظرم فیلمهای فرهنگی همیشه مهجور میمونن چون تبلیغات و سانسهای کافی ندارن و اغلب در رقابت با فیلمهای تجاری شکست میخورن. اینکه گروه سینمایی فرهنگ داره این فیلمها رو حمایت میکنه، خیلی حرکت مثبتیه. در آغوش درخت و یادگار جنوب از فیلمهایی هستن که بهشدت منتظر بودم بتونم روی پرده ببینم. امیدوارم که این روند ادامه داشته باشه و فیلمهای باکیفیتتر هم این فرصت رو پیدا کنن.
قلب رقه از اون فیلمهایی بود که به نظرم خیلی جای کار داشت ولی متأسفانه به خاطر شرایط اکران خوب دیده نشد. سیاستهای گروه سینمایی فرهنگ اگه درست اجرا بشه، میتونه واقعاً تأثیر مثبتی روی فیلمهای مستقل و فرهنگی بذاره. اما یه سوال، آیا این حمایتها فقط برای این چند فیلم خاصه یا فیلمهای دیگهای هم ممکنه تو آینده شامل این طرح بشن؟ چون فیلمهای زیادی هستن که تو گیشه نادیده گرفته شدن ولی ارزش دیدن دارن.