به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر؛ فروش سینماهای کشور در شهریورماه ۱۴۰۳ به ۱۳۳ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که در این ماه به دلیل ایام سوگواری سینماها سه روز به صورت کامل تعطیل و ۴ روز به صورت نیمه تعطیل بود.همچنین اگر علاقمند بودید می توانید نگاهی به فروش فیلمها و سینماها در نیمه اول ۱۴۰۳ بیندازید.
فروش سینمای ایران شهریور ۱۴۰۳
پر مخاطبترین روز سینما در این ماه سهشنبه ۲۷ شهریور با ۲۱۹ هزار و ۸۶۶ بیننده و پرفروشترین روز، جمعه ۱۶ شهریور با ۸ میلیارد و ۴۹۳ میلیون تومان بود. سینماها در این ماه ۷۲ هزار و ۵۸۶ سانس نمایش فیلم داشتند که به جذب ۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۱۴ مخاطب رسید.
همچنین ۴۰ سینمای اول کشور از نظر تعداد مخاطب و فروش در شهریور ۱۴۰۳ هم اعلام شد. ۴۰ سینمای اول کشور حدود ۵۷ درصد از کل فروش سینماها را شامل میشدند و متوسط ضریب اشغال در این سینماها ۲۲ و نیم درصد بود.
بدین ترتیب پردیس کوروش در رتبه اول، پردیس ایران مال در رتبه دوم و پردیس هنرشهر آفتاب در رتبه سوم قرار گرفتند.
همچنین بخوانید

بالا رفتن فروش سینماهای ایران یه نشونه خیلی خوبیه، ولی چیزی که منو نگران میکنه اینه که چقدر از این مبلغ واقعاً به سینمادارها و عوامل تولید فیلم میرسه؟ چون معمولا یه بخش زیادی از این درآمد به هزینههای جانبی و سهم پلتفرمهای فروش بلیت میره. به نظرم اگر یه نظارت شفافتر روی نحوه تقسیم این سود انجام بشه، صنعت سینما میتونه بیشتر رشد کنه و ما هم شاهد فیلمهای بهتری باشیم. از طرفی، تخفیفهایی مثل سهشنبههای نیمبها خیلی به افزایش مخاطب کمک کرده، کاش همچین طرحهایی بیشتر بشه.
افزایش فروش سینماها قطعاً یه خبر خوب برای صنعت سینمای ایرانه، ولی همونطور که اشاره کردید، مهم اینه که چه مقدار از این درآمد واقعاً به سینمادارها و عوامل تولید فیلم میرسه. معمولاً درصدی از فروش بلیت به پلتفرمهای فروش، مالیات، هزینههای پخش و تبلیغات اختصاص پیدا میکنه و همین باعث میشه که سهم عوامل فیلم کمتر از چیزی باشه که تصور میشه. اجرای نظارت شفافتر روی این فرآیند، میتونه به رشد کیفی فیلمها و حمایت از سینمادارها کمک کنه. همچنین، طرحهایی مثل سهشنبههای نیمبها تأثیر مثبتی روی جذب مخاطب داشتن، و اگر این نوع تخفیفها گستردهتر بشن، احتمالاً تعداد تماشاگران سینما بیشتر از این هم خواهد شد.
آمار فروش سینمای ایران در شهریور ۱۴۰۳ واقعاً نشون میده که با وجود تعطیلیها، مردم هنوز هم به سینما علاقه دارن. چیزی که خیلی جالبه اینه که پردیسهای بزرگ مثل کوروش و ایران مال همچنان بیشترین فروش رو دارن، اما سوالی که دارم اینه که سینماهای کوچیکتر چطور میتونن مخاطب جذب کنن؟ شاید اگه تخفیفهای بیشتر یا رویدادهای خاصی برگزار بشه، بشه مخاطبها رو به سالنهای دیگه هم کشوند. شما چه پیشنهادی دارید برای این موضوع؟
خیلی خوبه که آمار پرفروشترین سینماهای کشور منتشر میشه چون باعث میشه بدونیم کدوم سینماها استقبال بیشتری دارن، ولی چیزی که ذهنمو درگیر کرده اینه که چقدر از این فروش مربوط به تبلیغات درست فیلمهاست؟ خیلی وقتا فیلمهای خوب به خاطر نداشتن تبلیغات کافی، دیده نمیشن و جای خودشونو به فیلمهای تجاری میدن. کاش یه آمار هم از میزان تبلیغات فیلمها و تأثیرشون روی فروش ارائه میشد. به نظرتون تبلیغات چقدر توی جذب مخاطب تاثیر داره؟
اینکه ۱۳۳ میلیارد فروش در یک ماه ثبت شده، نشون میده که سینمای ایران هنوز هم برای مردم جذابیت داره، ولی چیزی که برام سواله اینه که با این همه مخاطب، کیفیت خدمات توی سینماها چطوره؟ بعضی از سینماها هنوز مشکلاتی مثل کیفیت صدا، تصویر یا حتی صندلیهای نامناسب دارن که روی تجربه تماشاگر تاثیر میذاره. بهتر نیست بخشی از این درآمدها روی بهبود سالنهای نمایش هزینه بشه؟ شما توی کدوم سینماها تجربه بهتری داشتید؟