به گزارش آیتیکت نیوز؛ بخش بهترین فیلم بینالمللی در مراسم اسکار یکی از معتبرترین و پرافتخارترین بخشهای این جشنواره است که هر ساله به فیلمی از خارج از ایالات متحده و با زبان اصلی غیرانگلیسی اهدا میشود. این بخش که تا سال ۲۰۱۹ با عنوان بهترین فیلم خارجیزبان شناخته میشد، از سال ۱۹۵۶ به عنوان بخشی رسمی در اسکار معرفی شد. هدف از این جایزه، تجلیل از بهترین آثار سینمایی از سراسر جهان است که از مرزهای زبانی و فرهنگی فراتر رفته و به مخاطبان بینالمللی داستانهایی منحصر به فرد و غنی را ارائه میدهند.
این بخش فرصتی را فراهم میکند تا فیلمهای برجسته از کشورهای مختلف، با سبکها، فرهنگها و روایتهای متنوع خود، در رقابتی جهانی به نمایش گذاشته شوند. جوایز این بخش نه تنها به برتری هنری و خلاقیت سینماگران بینالمللی تأکید دارد، بلکه نقش مهمی در معرفی و شناخت سینمای غیرهالیوودی به مخاطبان جهانی ایفا میکند.
تا کنون ۳۶ کشور نمایندگان خود برای حضور در اسکار را مشخص کردند. در ادامه به معرفی این آثار میپردازیم. همچنین می توانید از مقاله ما با عنوان اسکار ۲۰۲۵ مطالب جذابی در خصوص فیلم های ارسالی و تاریخ برگزاری را مطالعه فرمایید.
گرجستان درام «آنتیک» یا «عتیقه» ساخته روسودان گلورجیدزه
یونان فیلم «زن قاتل» ساخته اوا ناتنا
اسلوونی فیلم «خانواده درمانی» سونیا پروسنچ
استونی با «۸ نما از دریاچه بیوا» ساخته مارکو راات
جمهوری چک «امواج» به نویسندگی و کارگردانی جیری مادل
مجارستان «سِمِلوایز»
روایت وبسایت imdb از فیلم مجارستانی:
In 1847 a mysterious epidemic is raging in a maternity clinic in Vienna, while the doctor Ignác Semmelweis tries to defeat puerperal fever by going against all traditional theories.
در سال ۱۸۴۷، یک اپیدمی مرموز در یک کلینیک زایمان در وین شیوع پیدا کرده است، در حالی که دکتر ایگناتس زملوایس تلاش میکند با مقابله با تمامی نظریههای سنتی، تب زایمان را شکست دهد.
مراکش فیلم «همه تودا را دوست دارند» ساخته نبیل آیوش
کره جنوبی «۱۲.۱۲: روز» به کارگردانی کیم سونگ سو
ارمنستان «یاشا و لئونید برژنف» ساخته ادوارد باگداساریان
کرواسی «بعد از ظهر زیبا، روز زیبا» ساخته ایوانکا یوکا
بلغارستان «پیروزی» ساخته کریستینا گروزوا و پیتر والچانوف
کاستاریکا «خاطرات یک بدن سوخته» درامی به نویسندگی و کارگردانی آنتونلا سوداسی فرنیس
پاناما: «بیدار شو مامان» ساخته آریانه بندتی
پرو: «یانا-وارا» ساخته اسکار اتاکورا و تیتو کاتاکورا
پرتغال: «گرند تور» ساخته میگوئل گومس
هلند: «خط حافظه» ساخته جیل د جونگ
رومانی: «سه کیلومتر به پایان دنیا» ساخته امانوئل پاروو
صربستان: «کنسول روسیه» ساخته میروسلاو لکیچ
کنیا: «ناوی» ساخته والنتین چلوگه، آپو مورین، کوین و توبی اشموتزلر
اکوادور: «پشت مه» ساخته سباستین کوردرو
اوکراین: «پالیسیادا» ساخته فیلیپ سوتنیچنکو
فلسطین: «از زمین صفر» ساخته ۲۲ کارگردان فلسطینی
عراق: «مسیِ بغداد» ساخته سهیم عمر خلیفه
ترکیه: «زندگی» ساخته زکی دمیرکوبوز
کامبوج: «ملاقات با پول پوت» ساخته ریتی پان
شیلی: «به جای او» ساخته مایت آلبردی
ژاپن: «ابر» ساخته کیوشی کوروساوا
کانادا: «زبان جهانی» ساخته متیو رنکین
اروگوئه: «در اینجاست» ساخته خوان پونس د لئون، فاکوندو پونس د لئون
آلمان: «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولف
قرقیزستان: «بهشت زیر پای مادر است» ساخته روسلان آکون
لیتوانی: «غرق شدن در خشکی» ساخته لوریناس باریشا
تایوان: «روباه پیر» ساخته هسیائو یا چوان
لتونی: انیمیشن «فلو» ساخه گینتس زیبالودیس
اتریش: «حمام شیطان» ساخته ورونکیا فرانتس و سورین فیالا
ایرلند: «نی کپ» ساخته ریچ پپیات
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر میشود و اسامی نامزدها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلمهای بلند بینالمللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.۱۲:۲۷
لیست فیلم های ارسالی به اسکار توسط کشورهای مختلف
| کشور | نام فیلم | کارگردان |
|---|---|---|
| گرجستان | آنتیک | روسودان گلورجیدزه |
| یونان | زن قاتل | اوا ناتنا |
| اسلوونی | خانواده درمانی | سونیا پروسنچ |
| استونی | ۸ نما از دریاچه بیوا | مارکو راات |
| جمهوری چک | امواج | جیری مادل |
| مجارستان | سِمِلوایز | نامشخص |
| مراکش | همه تودا را دوست دارند | نبیل آیوش |
| کره جنوبی | ۱۲.۱۲: روز | کیم سونگ سو |
| ارمنستان | یاشا و لئونید برژنف | ادوارد باگداساریان |
| کرواسی | بعد از ظهر زیبا، روز زیبا | ایوانکا یوکا |
| بلغارستان | پیروزی | کریستینا گروزوا و پیتر والچانوف |
| کاستاریکا | خاطرات یک بدن سوخته | آنتونلا سوداسی فرنیس |
| پاناما | بیدار شو مامان | آریانه بندتی |
| پرو | یانا-وارا | اسکار اتاکورا و تیتو کاتاکورا |
| پرتغال | گرند تور | میگوئل گومس |
| هلند | خط حافظه | جیل د جونگ |
| رومانی | سه کیلومتر به پایان دنیا | امانوئل پاروو |
| صربستان | کنسول روسیه | میروسلاو لکیچ |
| کنیا | ناوی | والنتین چلوگه، آپو مورین، کوین و توبی اشموتزلر |
| اکوادور | پشت مه | سباستین کوردرو |
| اوکراین | پالیسیادا | فیلیپ سوتنیچنکو |
| فلسطین | از زمین صفر | ۲۲ کارگردان فلسطینی |
| عراق | مسیِ بغداد | سهیم عمر خلیفه |
| ترکیه | زندگی | زکی دمیرکوبوز |
| کامبوج | ملاقات با پول پوت | ریتی پان |
| شیلی | به جای او | مایت آلبردی |
| ژاپن | ابر | کیوشی کوروساوا |
| کانادا | زبان جهانی | متیو رنکین |
| اروگوئه | در اینجاست | خوان پونس د لئون، فاکوندو پونس د لئون |
| آلمان | دانه انجیر معابد | محمد رسولف |
| قرقیزستان | بهشت زیر پای مادر است | روسلان آکون |
| لیتوانی | غرق شدن در خشکی | لوریناس باریشا |
| تایوان | روباه پیر | هسیائو یا چوان |
| لتونی | فلو | گینتس زیبالودیس |
| اتریش | حمام شیطان | ورونکیا فرانتس و سورین فیالا |
| ایرلند | نی کپ | ریچ پپیات |
بسیار جالب است که اسکار هر سال فرصت مناسبی برای کشورها فراهم میکند تا بهترین آثار سینمایی خود را معرفی کنند و در این رقابت جهانی حضور پیدا کنند. بخش بهترین فیلم بینالمللی، یکی از پرهیجانترین بخشهای اسکار است که هر سال سینماگران و فیلمسازان برجسته از سراسر جهان آثارشان را به این جشنواره ارسال میکنند. مثلاً امسال فیلمهایی از کشورهایی مثل گرجستان، یونان و کره جنوبی در این لیست حضور دارند که هر کدام نمایندههای خوبی از سینماهای کشورشان هستند. اینگونه رقابتها باعث میشود که سینمای جهانی از مرزهای خاص خود فراتر برود و مردم جهان با داستانها و فرهنگهای مختلف آشنا شوند. منتظر دیدن نتایج نهایی و معرفی فیلمهای برنده در اسکار ۲۰۲۵ هستیم!
سپاس از دیدگاه شما. بخش بهترین فیلم بینالمللی در اسکار، همانطور که اشاره کردید، فرصتی بینظیر برای نمایش تنوع فرهنگی و هنری سینمای جهان است. حضور فیلمهایی از گرجستان، یونان و کره جنوبی، نشاندهنده گستردگی و عمق داستانهایی است که از مرزهای جغرافیایی فراتر میروند. این رقابتها علاوه بر معرفی آثار برجسته، به گسترش تعامل بین فرهنگهای مختلف نیز کمک میکند. بیصبرانه منتظر نتایج نهایی این دوره هستیم.
جالب است که هر سال سینماگران از کشورهای مختلف با آثار خود به اسکار ارسال میکنند تا در بخش بهترین فیلم بینالمللی رقابت کنند. امسال، فیلمهایی مانند “آنتیک” از گرجستان و “زن قاتل” از یونان شانس رقابت دارند و قطعاً رقابت سختی در پیش دارند. این فیلمها نماینده سینمای کشورهایی هستند که هریک سبک خاص و روایتهای منحصر به فردی را در خود دارند. یکی از ویژگیهای جذاب اسکار، معرفی فیلمهایی است که با سبکهای متفاوت، فرهنگها و زبانهای مختلف به جهانیان شناخته میشوند. این بخش از اسکار فرصتی عالی برای تماشای فیلمهای جذاب و تاثیرگذار از سراسر دنیا است.
از اینکه نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید ممنونیم. بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار، دقیقاً به دلیل معرفی روایتها و سبکهای سینمایی متنوع از کشورهای مختلف، بسیار هیجانانگیز است. فیلمهایی مثل “آنتیک” از گرجستان و “زن قاتل” از یونان، نمایندگان برجستهای از سینماهای متفاوت هستند. همانطور که اشاره کردید، این بخش فرصتی عالی برای مخاطبان است تا با داستانهای تازه و فرهنگهای دیگر آشنا شوند.
اسکار همیشه فرصت خوبی برای معرفی سینماگران و فیلمهای برجسته از کشورهای مختلف است. بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار، بهویژه از زمانی که نام فیلمهای غیرانگلیسی را به خود اختصاص داده است، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بهعنوان مثال، فیلمهایی مثل “خاطرات یک بدن سوخته” از کاستاریکا و “پالیسیادا” از اوکراین جزو آثار مورد انتظار در این دوره هستند. این فیلمها نه تنها نگاههای تازهای به سینمای جهانی میاندازند، بلکه فرصتی برای آشنایی با فرهنگها و داستانهای متنوع به مخاطبان بینالمللی فراهم میکنند. اسکار ۲۰۲۵ قطعاً شاهد فیلمهایی خواهد بود که داستانهای عمیق و جهانی دارند.
دیدگاه شما بسیار ارزشمند است. اسکار بهویژه در بخش بهترین فیلم بینالمللی، از طریق آثاری مثل “خاطرات یک بدن سوخته” از کاستاریکا و “پالیسیادا” از اوکراین، فرصتی منحصر بهفرد برای معرفی فرهنگها و روایتهای متنوع ایجاد میکند. این بخش نه تنها نشاندهنده تکامل سینمای جهانی است، بلکه بستری برای ارتباط بینالمللی و درک داستانهای جهانی فراهم میآورد. بدون شک، اسکار ۲۰۲۵ نیز مملو از آثار تأثیرگذار خواهد بود.
اسکار همیشه یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی بوده و رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی خیلی جدیه. چیزی که برام جالبه اینه که کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن و آلمان معمولاً با فیلمهایی متفاوت از همدیگه تو این بخش حضور دارن، ولی امسال فیلم “دانه انجیر معابد” از آلمان حسابی سر و صدا کرده. آیا این فیلم هم مثل آثار قبلی محمد رسولف فضای سیاسی داره یا اینبار رویکردش فرق کرده؟
آلمان یکی از کشورهایی است که همیشه با فیلمهای قدرتمند در رقابت اسکار حضور دارد و فیلم “دانه انجیر معابد” امسال توجه زیادی جلب کرده است. با توجه به اینکه محمد رسولف در آثار قبلیاش فضای سیاسی پررنگی داشته، این سؤال مطرح میشود که آیا فیلم جدید او نیز چنین رویکردی دارد یا خیر. با توجه به پیشینهی او و واکنشهای اولیه منتقدان، احتمال میرود که این فیلم نیز حاوی مضامین اجتماعی و سیاسی باشد، اما اینکه چقدر توانسته یک روایت سینمایی تأثیرگذار ارائه کند و شانسش برای موفقیت در اسکار چقدر است، بستگی به استقبال منتقدان و جشنوارههای بینالمللی دارد. معمولاً فیلمهایی که هم روایت قوی و هم مضمون تأثیرگذار دارند، شانس بیشتری برای موفقیت در اسکار دارند.
خیلی جالبه که فیلمهای ارسالی به اسکار توی سبکها و ژانرهای مختلف هستن. مثلاً “ملاقات با پول پوت” از کامبوج قطعاً یه اثر تاریخی و سنگین محسوب میشه، ولی در عین حال، فیلمی مثل “زن قاتل” از یونان احتمالاً یه درام جنایی هیجانانگیزه. همیشه دوست داشتم بدونم اسکار بیشتر به چه نوع فیلمهایی جایزه میده؟ آیا فیلمهای درام اجتماعی و سیاسی شانس بیشتری دارن یا ژانرهای دیگه هم میتونن موفق بشن؟
همانطور که اشاره کردید، فیلمهای ارسالشده به اسکار ژانرهای متنوعی دارند، از درامهای تاریخی و اجتماعی گرفته تا فیلمهای جنایی و روانشناختی. اما تجربه نشان داده که آکادمی اسکار معمولاً به فیلمهای درام اجتماعی، تاریخی و سیاسی توجه ویژهای دارد. فیلمهایی که به مسائل انسانی، نابرابری، جنگ، یا مسائل فرهنگی عمیق میپردازند، معمولاً در این رقابت موفقترند. البته، فیلمهایی از ژانرهای دیگر مانند وحشت و علمیتخیلی هم گاهی در لیست نهایی حضور دارند، اما کمتر پیش آمده که برنده شوند. بنابراین، فیلمهایی مثل “ملاقات با پول پوت” که یک روایت تاریخی سنگین دارد، ممکن است شانس بیشتری نسبت به یک درام جنایی داشته باشد، مگر اینکه فیلم دوم ساختار سینمایی منحصربهفرد و خلاقانهای ارائه دهد.