به گزارش آیتیکت نیوز؛ فیلمهای سینمایی با موضوع قتلهای سریالی از جمله زیرشاخههای جذاب و هیجانانگیز سینما هستند که به طور مداوم توجه تماشاگران را جلب کردهاند. این دسته از فیلمها به بررسی عمق تاریک روانشناسی انسان و پیچیدگیهای رفتارهای جنایی میپردازند، و به بینندگان این امکان را میدهند که در دنیای مخوف و پر از تعلیق جنایتکاران سریالی غوطهور شوند. ما همچنین مقاله ای بسیار جالب داریم که به ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰ به صورت کامل پرداخته است و اگر علاقمند بودید می توانیدبه سراغ آن بروید.
این فیلمها معمولاً با نگاهی تحلیلی به انگیزهها، روشها و شخصیتهای قاتلان سریالی پرداخته و تلاش میکنند تا درک بهتری از علل و عواقب چنین رفتارهای افراطی را ارائه دهند. از طریق روایت داستانهای واقعی یا تخیلی، این فیلمها به بررسی زمینههای اجتماعی، روانی و فرهنگی که میتواند منجر به بروز چنین رفتارهایی شود، میپردازند.
عناصر متداول در این فیلمها شامل تلاشهای پلیس برای شناسایی و دستگیری قاتل، کشف و تحلیل نشانههای جرم، و همچنین عواقب روانی و اجتماعی بر روی قربانیان و جامعه است. از سوی دیگر، شخصیتهای اصلی معمولاً در جستجوی حقیقت و درگیری با مشکلات شخصی خود هستند، که به ایجاد تنش و جذابیت بیشتر در داستان کمک میکند.
جدول ۱۰ فیلم برتر با موضوع قتلهای سریالی
| نام فیلم | کارگردان | سال تولید | خلاصه داستان |
|---|---|---|---|
| روانی (Psycho) | آلفرد هیچکاک | ۱۹۶۰ | داستان منشیای که به هتلی دورافتاده پناه میبرد و با نورمن بیتس، صاحب مرموز و روانپریش آن مواجه میشود. |
| هالووین (Halloween) | جان کارپنتر | ۱۹۷۸ | مایکل مایرز، قاتلی روانی، در شب هالووین از زندان فرار کرده و به دنبال قتل قهرمان داستان میرود. |
| جیغ (Scream) | وس کریون | ۱۹۹۶ | قاتل نقابداری نوجوانان دبیرستانی را یکی یکی به قتل میرساند و سیدنی پرسکات را هدف اصلی قرار میدهد. |
| اره (Saw) | جیمز وان | ۲۰۰۴ | دو مرد در یک اتاق محبوس هستند و باید در برابر تلههای مرگبار قاتل سریالی «جیگسا» برای زنده ماندن تلاش کنند. |
| زودیاک (Zodiac) | دیوید فینچر | ۲۰۰۷ | داستان قاتل واقعی «زودیاک» در کالیفرنیا که با نامههای رمزآلود خود جامعه و پلیس را به چالش میکشد. |
| آدمکش (The Killer) | دیوید فینچر | ۲۰۲۳ | قاتلی حرفهای پس از شکست در یکی از مأموریتهایش، وارد تعقیب و گریز جهانی میشود. |
| زمینهای لمیزرع | ترنس مالیک | ۱۹۷۳ | داستان زوجی جوان که پس از قتل پدر دختر به سفری جنونآمیز برای فرار از قانون میروند. |
| هفت (Se7en) | دیوید فینچر | ۱۹۹۵ | دو کارآگاه در جستجوی قاتلی که قتلهایش را بر اساس هفت گناه کبیره طراحی کرده است. |
| گشتزن (Cruising) | ویلیام فریدکین | ۱۹۸۰ | افسر پلیسی بهطور مخفیانه در جامعه همجنسگرایان نیویورک برای دستگیری یک قاتل سریالی فعالیت میکند. |
| شکارچی انسان | مایکل مان | ۱۹۸۶ | یک کارآگاه برای حل پرونده قتل خانوادهها به کمک یک قاتل زنجیرهای دیگر و ذهن پیچیده او نیاز دارد. |
۱۰ فیلم برتر سینما با موضوع قتلهای سریالی
فیلمهای قتلهای سریالی نه تنها به دلیل جذابیت و هیجان، بلکه به دلیل عمق روانشناسی و کاوش در تاریکیهای ذهن انسانی، در میان ژانرهای مختلف سینما جایگاه ویژهای دارند. در ادامه به بررسی ۱۰ فیلم برتر سینما با موضوع قتلهای سریالی میپردازیم.
روانی (به انگلیسی: Psycho) فیلمی در ژانر وحشت روانشناختی و دلهرهآور به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول سال ۱۹۶۰ کشور آمریکا است. این فیلم یکی از برترین فیلمهای ژانر وحشت و از برجستهترین آثار تاریخ سینما شمرده میشود .
شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب میشود
سه دنباله برای این فیلم ساخته شد که به ترتیب عبارتند از: روانی ۲، روانی۳ و روانی ۴: آغاز. همچنین روانی (۱۹۹۸) بازسازی فیلم روانی آلفرد هیچکاک به صورت رنگی است.
خلاصه ای از فیلم :
فیلم روانی هیچکاک از این قرار است که پس از اینکه منشیای به اسم ماریون کرین (با بازی جنت لی) با ۴۰۰۰۰ دلار از جایی که کار میکند فرار کرده و به هتل وحشتناک بیتس پناه میبرد؛ توسط نورمن بیتس خجالتی (آنتونی پرکینز) و مادر مسن سلطه گرش به چالش کشیده میشود.
ماریون در حین دوش گرفتن، توسط مادر نورمن مورد ضربات چاقو متعددی قرار میگیرد و نورمن جسد او را از بین میبرد. در همین حال، دوست پسر کرین (جان گاوین) و خواهرش (ورا مایلز) جستجویی را برای پیدا کردن او آغاز میکنند که در نهایت آنها را به خانه بیتس میکشاند و…
همچنین خلاصه این فیلم از نگاه وبسایت Imdb به شکل زیر است:
A secretary on the run for embezzlement takes refuge at a secluded California motel owned by a repressed man and his overbearing mother.
یک منشی که به دلیل اختلاس در حال فرار است، به یک متل دورافتاده در کالیفرنیا پناه میبرد که توسط مردی منزوی و مادر سلطهگرش اداره میشود.
فیلم هالووین :
هالووین (به انگلیسی: Halloween) فیلمی ترسناک و اسلشر محصول ۱۹۷۸ ایالات متحده آمریکا است. این فیلم به کارگردانی جان کارپنتر، کارگردان شناختهشده در ژانر وحشت و علمی-تخیلی، ساخته شدهاست. افزون بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگسازیِ فیلم نیز بر عهده کارپنتر بوده است.
هالووین به یکی از پرفروشترین و سودآورترین فیلمهای مستقل تاریخ تبدیل شد.
خلاصه ای از فیلم :
فیلم درباره قاتلی روانی به نام مایکل مایرز است که قصد کشتن قهرمان داستان، لوری استرود را دارد.این فیلم به عنوان برترین قسمت فرانچاز هالووین شناخته میشود.
سال ۱۹۶۳، در شب جشن هالووین پلیس دختری ۱۷ ساله بنام «جودیت مایرز» را میابد که تا حد مرگ توسط برادر ۶ سالهاش، «مایکل مایرز» با چاقو ضربه خورده است. اکنون بعد از ۱۵ سال، درست چند روز قبل از جشن هالووین، مایکل از زندان می گریزد و …
فیلم جیغ :
جیغ (به انگلیسی: Scream) فیلمی اسلشر محصول سال ۱۹۹۶ به کارگردانی وس کریون است. در این فیلم نو کمبل، دیوید آرکت، کورتنی کاکس، رز مکگاون، اسکیت اولریش، جیمی کندی و درو بریمور بازی کردند.
خلاصه ای از فیلم :
داستان در مورد چند بچه دبیرستانی است که یکی یکی پس از تماس تلفنی قاتل نقابداری سلاخی میشوند تا اینکه سیدنی پرسکات (نیو کمپل) یکی از بچههای دبیرستان که مادرش چند سال قبل به طرز مشکوکی کشته شده، مورد حمله قاتل قرار گرفته ولی از حمله نجات پیدا میکند. پلیس پس از این ماجرا به دوست سیدنی بیلی لومیس مشکوک شده و او را دستگیر میکند. دقیقاً در شبی که بیلی دستگیر میشود، تلفن زنگ زده و سیدنی صدای قاتل را میشنود، بنابراین بیلی آزاد میشود و روز بعد با به قتل رسیدن مدیر دبیرستان موج جدیدی از وحشت در دبیرستان به پا میشود.
اره (به انگلیسی: Saw) فیلمی مستقل در سبک وحشت روانشناختی محصول سال ۲۰۰۴ کشور آمریکاست. این فیلم اولین قسمت از مجموعه فیلم اره است که توسط جیمز وان، بر اساس داستانی از لی ونل و خودِ وان کارگردانی شد. این فیلم تنها ۱۸ روز به نمایش درآمد. پس از موفقیت این فیلم، قسمتهای دوم تا دهم در ادامه آن ساخته شد
خلاصه ای از فیلم :
عکاسی به نام: آدام استنهایت[۱] در وانی فرسوده بیدار میشود و مچ پایش به لوله زنجیر شده است. در سوی دیگر اتاق، دکتر لارنس گوردون[۲]، متخصص سرطان، او نیز زنجیر شده است، و بین آنها جسدیست که گویا خودکشی کرده است، که یک هفتتیر و یک ضبطصوت در دست دارد. هر دو آنها نواری را در جیب خود پیدا میکنند، سپس آدام ضبط را از دست آن جسد برمیدارد و نوار خود را پخش میکند. نوار آدام او را ترغیب میکند که زنده بماند، در حالی که نوار گوردون به او میگوید که باید تا ساعت ۶ آدام را بکشد وگرنه، آلیسون (همسرش) و دایانا (دخترش) کشته خواهند شد، همچنین گوردون بعد از چندبار برعکس کردن نوار خود به جمله ای که به او میگوید (به دنبال قلبت برو) میرسد. سپس آدام یک کیسه حاوی دو اره در داخل توالتی پیدا میکند که روی آن قلبی کشیده شده است پیدا میکند که سعی میکنند از آن برای بریدن زنجیرشان استفاده کنند، اما اره آدام میشکند. گوردون متوجه میشود که ارهها برای قطع کردن پاهای آنها در نظر گرفته شده است نه بریدن زنجیرهایشان، سپس گوردون متوجه میشود کسی آنها را زندانی کرده کیست، او برای آدام تعریف میکند که کسی که آنها را زندانی کرده (قاتل ارهای) است، (قاتل زنجیرهای که اراده قربانیان خود را برای زنده ماندن از طریق تلههای مرگباری که به آنها «بازیها» میگوید، آزمایش میکند).
زودیاک (به انگلیسی: Zodiac) یک فیلم معمایی مهیج آمریکایی به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی جیمز وندربیت است که بر اساس رمانی به همین نام به قلم رابرت گریاسمیت ساخته شدهاست. کتاب دو جلدی زودیاک توسط پرویز شبرنگ از انتشارات یمام به فارسی ترجمه شده است. این ششمین فیلم بلند دیوید فینچر، کارگردان آمریکایی است. این فیلم با دوربین دیجیتال اچدی فیلمبرداری شدهاست.
خلاصه ای از فیلم:
در ۴ ژوئیه ۱۹۶۹ یک مرد ناشناس با یک اسلحه در والیو کالیفرنیا به دارلین فرین و مایک مژو حمله میکند. مژو زنده میماند. یک ماه بعد، روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل یک نامه رمزدار از طرف قاتل دریافت میکند که در آن خودش را زودیاک نامیده و پلیس را سرزنش کردهاست. پاول ایوری و دیگران، کاریکاتوریست سیاسی، رابرت گری اسمیت را در تحقیقات ابتدایی جدی نمیگیرند و او را در جریان جزئیات قرار نمیدهند. وقتی روزنامه نامهها را چاپ میکند، یک زوج آنها را رمزگشایی میکنند. در سپتامبر، قاتل به یک دانشجوی حقوق به نام برایان هارتنل و سیسیلیا شپرد در ناپا حمله میکند. شپرد دو روز بعد میمیرد.
در یک بار، ایوری درباره نامههای رمزی با گری اسمیت حرف میزند. گری اسمیت نامه را تفسیر میکند و هردو به مبادله اطلاعات میپردازند. گری اسمیت عقیده دارد اشاره زودیاک به انسان به عنوان «خطرناکترین حیوان روی زمین» به فیلم خطرناکترین بازی برمی گردد که در آن ژنرال زاروف به شکار انسانها میپردازد.
دو هفته بعد، یک راننده تاکسی به نام پاول استین در سان فرانسیسکو کشته میشود. زودیاک بخشهایی از لباس خونی استین را به روزنامه میفرستد. کارآگاه سان فرانسیسکو به نام دیو تاسکی و همکارش بیل ارمسترانگ وارد پرونده میشوند و با جک مولاناکس و کاپیتان کن نارلو در ناپا همکاری میکنند.
در سال ۱۹۷۱، کارآگاه تاسکی، آرمسترانگ و مولاناکس از مظنونی به نام آرتور لی الن بازجویی میکنند. آنها متوجه میشوند او یک ساعت زودیاک به دست دارد. اما متخصص دست خط بیان میکند که الن نویسنده نامههای زودیاک نیست اگرچه گفته میشود الن با هر دو دست میتواند کار کند. ایوری نامه ای تهدیدکننده از زودیاک میگیرد و از ترس سراغ مواد و الکل میرود. در سال ۱۹۷۸ گری اسمیت با تاسکی دربارهٔ قتلهای زودیاک بحث میکند و نهایتاً همکاری او را میگیرد. در همین زمان به تاسکی این اتهام زده میشود که نامه ای از سمت زودیاک نوشتهاست.
گری اسمیت به تحقیقاتش ادامه میدهد و تصمیم میگیرد کتابی درباره زودیاک بنویسد. در همین زمان تماسهای مشکوکی دریافت میکند. به خاطر علاقه افراطیش به این پرونده، شغلش را ازدست میدهد و همسرش ملانی او را ترک میکند. گری اسمیت متوجه میشود که لی نزدیک خانه فرین زندگی میکرده و احتمالاً او را میشناختهاست. اگرچه شواهد کلی او را گناهکار نشان میدهند، ولی شواهد فیزیکی مثل اثر انگشت و نمونه دستخط چندان قوی نیستند. هشت سال بعد، بعد از انتشار کتاب پرفروش زودیاک توسط گری اسمیت، مژو تصویر الن را به عنوان قاتل شناسایی میکند….
آدمکش (انگلیسی: The Killer) فیلم هیجانانگیز اکشنِ آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی دیوید فینچر از فیلمنامه اندرو کوین واکر است که بر اساس مجموعه رمان گرافیکی فرانسوی به همین نام اثر الکسیس نولن و لوک جاکامون ساخته شدهاست. آرلیس هاوارد، چارلز پارنل، کری اومالی، سالا بیکر، سوفی شارلوت و تیلدا سوینتن در نقشهای مکمل ظاهر میشوند.
مراحل توسعۀ اقتباس از این رمان از سال ۲۰۰۷ در پارامونت پیکچرز و پلن بی انترتینمنت آغاز شد. فینچر بهعنوان کارگردان و آلساندرو کامون بهعنوان فیلمنامهنویس به کار گرفته شدند. فینچر در سال ۲۰۲۱ پروژه را به نتفلیکس منتقل کرد و اندرو کوین واکر جایگزین کامون شد.
آدمکش نخستین بار در جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در ۳ سپتامبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد.[۵] این فیلم در ۲۷ اکتبر انتشار محدودی در سینما داشت و پخش اینترنتی خود را در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ از طریق نتفلیکس آغاز کرد. آدمکش بهطور کلی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.
خلاصه ای از فیلم :
در این فیلم، مایکل فاسبندر نقش قاتل سیاسی را ایفا میکند که پس از بهخوبی پیش نرفتن هدفش، گرفتارِ یک شکار بینالمللی میشود.
فیلم زمین های لم یزرع:
زمینهای لمیزرع (به انگلیسی: Badlands) فیلمی ۹۵ دقیقهای به کارگردانی ترنس مالیک با بازی مارتین شین و سیسی اسپیسک محصول کشور ایالات متحده آمریکا است.
خلاصه ای از فیلم :
در اواخر دهه ۱۹۵۰، هالی (اسپیسک) و پدرش (اوتس)، پس از مرگ مادرش، تگزاس را به مقصد شهری در داکوتای جنوبی ترک میکنند. در اینجا هالی پانزده ساله با کیت بیست و پنج ساله (شین) آشنا میشود. چندی بعد کیت پدرش را میکشد و همراه هالی به جنگل فرار میکند…
فیلم هفت:
هفت (انگلیسی: Seven اغلب به شیوه نوشتاری Se7en) یک فیلم مهیج جنایی آمریکایی به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی اندرو کوین واکر است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو و جان کریستوفر مکگینلی در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
خلاصه ای از فیلم :
داستان این فیلم در شهری بینام و پر از جرم و جنایت جریان دارد و داستان ویلیام سامرست (فریمن) کارآگاه بیانگیزه و نزدیک به بازنشستگی و شریک تازه انتقال یافتهاش دیوید میلز (پیت) را دنبال میکند که تلاش میکنند یک قاتل زنجیرهای را از ارتکاب یک سری قتلهای مبتنی بر هفت گناه کبیره منع کنند.
دیوید میلز (برد پیت)، که بهتازگی انتقالی گرفته و ویلیام سامرست (مورگان فریمن)، که بهزودی بازنشسته میشود، هر دو کارآگاههای جنایی هستند که عمیقاً درگیر پرونده یک قاتل سریالی دگرآزار میشوند. قاتلی که قتلهای خود را بهدقت بر طبق هفت گناه کبیره طرحریزی کرده است.
فیلم گشت زن :
گشتزنی (به انگلیسی: Cruising) فیلمی است محصول سال ۱۹۸۰ و به کارگردانی ویلیام فریدکین است. در این فیلم بازیگرانی همچون آل پاچینو، پل سوروینو، کارن آلن، ریچارد کاکس، دن اسکاردینو، جو اسپینل، جی آکووونه، اد اونیل، جیمز رمار، ویلیام راس، مایک استار و پاورز بوث ایفای نقش کردهاند.
خلاصه ای از فیلم:
در شهر نیویورک در یک تابستان گرم، اجساد مردان در رودخانه هادسون خودنمایی میکند. پلیس گمان میکند که این کار یک قاتل زنجیرهای است که مردان همجنسگرا را در بارهای روستای غربی مانند ایگلز نِست، رامرود و کاک پیت جمعآوری کرده و سپس آنها را به خانه یا متلهای ارزان قیمت میبرد و آنها را بسته و با ضربات چاقو را به قتل میرساند .افسر استیو برن (با بازی آل پاچینو) ، که چهره ای شمایل قربانیان دارد ، توسط کاپیتان ادلسون مخفیانه به دنیای شهری گی ها و بار چرمی ها در منطقه Meatpacking فرستاده می شود تا قاتل را ردیابی کند. برنز در ابتدا تمایلی به پذیرش این وظیفه ندارد، اما جاه طلب است و یک پرونده پرمخاطب را راهی برای پیشرفت در حرفه خود می بیند. او آپارتمانی را در این منطقه اجاره میکند و با همسایهای به نام تد بیلی دوست میشود که یک نمایشنامهنویس همجنسگراست. کار مخفیانه برنز به رابطه او با دوست دخترش، نانسی آسیب وارد می کند، زیرا نمی تواند جزئیات مأموریت فعلی خود و دوستی در حال توسعه اش با تد را برای او توضیح دهد…
فیلم شکارچی انسان:
شکارچی انسان (به انگلیسی: Manhunter) نام یک فیلم حادثهای به کارگردانی مایکل مان محصول سال ۱۹۸۶ آمریکاست، که بر اساس رمانی به نام اژدهای سرخ اثر توماس هریس ساخته شده است. (این اثر را میتوان ترسناکترین فیلم سینمایی در ژانر وحشت تاریخ سینما دانست به دور از جلوههای ویژه تصویری و حقههای سینمایی واین فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم شده است.
خلاصه ای از فیلم:
ویل گراهام، به اصرار همکارش، مجبور میشود دوباره وارد پروندهی لاینحل قتل جنونآمیز یک خانواده شود. او با به دست گرفتن پرونده، کمکم چنان در آن حل میشود که نزدیک است به دیوانگی برسد…
فیلم قاتلین بالفطره:
کارگردان: الیور استون
بازیگران اصلی: وودی هارلسون، ژولیت لوئیس
ژانر: جنایی / کمدی سیاه
سال ساخت: 1994
فیلم Natural Born Killers یک اثر جنایی/کمدی سیاه به کارگردانی الیور استون است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. وودی هارلسون و ژولیت لوئیس در نقش زوجی پیچیده ظاهر میشوند که در سراسر آمریکا سفر میکنند و تقریباً هر کسی را که سر راهشان قرار میگیرد، میکشند.
خلاصه داستان:
این فیلم داستان زوج قاتل مشهور را دنبال میکند که با کشتن قربانیان مختلف، به نوعی شهرت رسانهای دست پیدا میکنند. نکته جالب اینکه آنها همیشه حداقل یک نفر را زنده میگذارند تا روایت جنایاتشان منتشر شود و رسانهها آنها را تمجید کنند. «قاتلین بالفطره» نه تنها یک داستان جنایی پرتنش و خیرهکننده از نظر بصری ارائه میدهد، بلکه به شکل هوشمندانهای تماشاگر را به تفکر درباره نقش جامعه، رسانه و فرهنگ شهرت در پرورش خشونت وامیدارد.
سوالات متداول
بهترین فیلم های قاتل زنجیره ای کدامند و چه ویژگیهایی آنها را متمایز میکند؟










انتخاب فیلم Psycho توی این لیست کاملاً درسته چون بهنوعی پایهگذار ژانر قاتلان سریالی توی سینماست. اما سوالی که همیشه داشتم اینه که چقدر از این فیلمها به واقعیت نزدیکن و چقدر فقط جنبه سرگرمی دارن؟ مثلاً فیلم Se7en و Saw بیشتر جنبه داستانپردازی دارن، ولی Zodiac و The Killer بر اساس پروندههای واقعی ساخته شدن. شاید یه مقاله جدا در مورد فیلمهای این ژانر که کاملاً بر اساس واقعیت هستن، خیلی جذاب باشه. آیا چنین مقالهای توی سایت شما موجوده؟
انتخاب فیلم Psycho در این لیست کاملاً منطقی است، چون یکی از فیلمهای تأثیرگذار در ژانر قاتلان سریالی محسوب میشود. اما همیشه این سوال وجود دارد که چقدر از این فیلمها بر اساس واقعیت ساخته شدهاند و چقدر فقط برای سرگرمی طراحی شدهاند؟ فیلمهایی مثل Se7en و Saw بیشتر روی داستانپردازی تمرکز دارند، اما Zodiac و The Killer از پروندههای واقعی الهام گرفتهاند. آیا مقالهای در سایت شما وجود دارد که فیلمهای این ژانر را از نظر تطابق با واقعیت بررسی کند؟
فیلمهایی که به قتلهای سریالی میپردازن، همیشه جذابیت خاصی دارن چون از یه طرف ذهن بیننده رو درگیر معما و راز قتلها میکنن و از طرف دیگه یه نگاه عمیق به جنبههای تاریک روانشناسی قاتلان دارن. از بین این لیست، فیلم هفت (Se7en) و زودیاک (Zodiac) جزو بهترین فیلمهایی هستن که دیدم! هر دو فیلم با داستان قوی و روایت نفسگیر باعث میشن تا لحظه آخر به فکر فرو بری. به نظرتون کدوم فیلم تو این لیست بیشترین تأثیر روانی رو روی بیننده داره؟
فیلمهایی که به قتلهای سریالی و جنبههای روانشناختی قاتلان میپردازند، همیشه جذابیت خاصی دارند، چون هم حس کنجکاوی و حل معما را برمیانگیزند و هم باعث میشوند بیننده در ذهن تاریک مجرمان و کارآگاهان غرق شود. Se7en و Zodiac هر دو نمونههای فوقالعادهای از این سبک هستند که با داستان پیچیده و فضای تاریک و واقعگرایانهشان تأثیر عمیقی روی مخاطب میگذارند. اگر بخواهیم بیشترین تأثیر روانی را بررسی کنیم، احتمالاً Se7en با آن پایان تکاندهندهاش، بیشترین ضربه احساسی را به بیننده وارد میکند، درحالیکه Zodiac بهخاطر روایت واقعی و فضای سنگینش، حس تعلیق و اضطراب مداومی ایجاد میکند. شما کدام فیلم را از نظر تأثیر روانی قویتر میدانید؟
بهنظرم فیلم روانی (Psycho) یه شاهکاره که هیچوقت قدیمی نمیشه! آلفرد هیچکاک تو این فیلم یه جو نفسگیر و پر از تعلیق رو خلق کرده که هنوزم بعد از این همه سال، ترسناک و تأثیرگذاره. صحنه دوش گرفتن ماریون کرین یکی از ماندگارترین صحنههای تاریخ سینماست که حتی کسایی که فیلمو ندیدن هم احتمالاً ازش شنیدن. جالبه که این فیلم چند تا دنباله هم داره ولی بهنظرم هیچکدوم نتونستن مثل نسخه اصلی، اون حس وحشت و استرس رو القا کنن.
کاملاً موافقم، Psycho نهتنها یکی از شاهکارهای آلفرد هیچکاک، بلکه یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای تاریخ سینما در ژانر وحشت روانشناختی است. صحنه دوش گرفتن بدون شک از ماندگارترین لحظات سینمایی است که هنوز هم الهامبخش بسیاری از فیلمهای ترسناک است. دنبالههایی که بعد از نسخه اصلی ساخته شدند، هیچکدام نتوانستند همان حس تعلیق و ترس روانشناختی را بازآفرینی کنند، شاید چون عنصر ناشناخته و غیرمنتظره بودنِ داستان در نسخه اول بسیار قویتر بود. نکته جالب درباره Psycho این است که هنوز هم فیلمسازان مدرن از سبک کارگردانی، نورپردازی و تعلیق آن الهام میگیرند. شما فکر میکنید کدام فیلم ترسناک مدرن توانسته چنین اثری جاودانه در ژانر وحشت بگذارد؟
یکی از فیلمهایی که همیشه برام جای سؤال داشته، سری اره (Saw) هست. این فیلم یه ترکیب عجیب از قتلهای سریالی، روانشناسی و شکنجههای ذهنی رو ارائه میده که بعضیا عاشقشن و بعضیا اصلاً تحمل دیدنشو ندارن! بهنظرم ایده این فیلم که قربانیها باید برای نجات خودشون تصمیمات سختی بگیرن، باعث شده کاملاً با بقیه فیلمهای این ژانر متفاوت باشه. اما یه سؤالی که همیشه ذهنمو درگیر کرده اینه که آیا این سبک فیلمها باعث ترویج خشونت میشن یا فقط یه سرگرمی محسوب میشن؟
فیلمهای سری اره (Saw) دقیقاً به دلیل ترکیب قتلهای سریالی، روانشناسی و تصمیمات مرگبار، یک سبک منحصربهفرد در ژانر وحشت ایجاد کردهاند. این سری فیلمها نهتنها به خشونت فیزیکی، بلکه به شکنجه ذهنی و اخلاقی هم میپردازند، که همین موضوع باعث شده طرفداران دوآتشه داشته باشد و درعینحال، منتقدانی که آن را بیشازحد خشن میدانند. درباره تأثیر این فیلمها بر ترویج خشونت، دیدگاههای مختلفی وجود دارد؛ برخی معتقدند که چنین فیلمهایی فقط یک سرگرمی هیجانانگیز هستند، درحالیکه برخی روانشناسان باور دارند که نمایش بیشازحد خشونت، میتواند حساسیت افراد را نسبت به آن کاهش دهد. البته، اینگونه فیلمها معمولاً برای مخاطبان بالغ و آگاه ساخته میشوند و درک صحیح از آنها بستگی به نحوه تماشای فیلم و ذهنیت بیننده دارد. شما فکر میکنید تماشای این سبک فیلمها میتواند تأثیر منفی داشته باشد یا صرفاً نوعی هیجان سینمایی است؟
واقعاً کدوم ۱۰ فیلم قاتل برتر رو پیشنهاد میکنید که هم داستانش معمایی باشه هم کلی هیجان و ترس رو با هم داشته باشه؟
اگه بخوایم ۱۰ تا فیلم قاتل برتر رو نام ببریم که هم پر از معما باشن هم هیجان و ترس، میشه به اینها اشاره کرد:
Se7en (1995) – قاتلی با نقشهکشی و رمزگذاری روی گناههای کبیره.
Zodiac (2007) – پرونده واقعی و حلنشده قاتل زودیاک.
The Silence of the Lambs (1991) – دکتر هانیبال لکتر و فضای روانشناسانه ترسناک.
Psycho (1960) – شاهکار آلفرد هیچکاک و قاتل مرموز موتل بیتس.
Memories of Murder (2003) – جنایات واقعی در کره جنوبی.
Gone Girl (2014) – معمای پیچیده ناپدید شدن یک زن.
The Bone Collector (1999) – تعقیب قاتلی بیرحم توسط کارآگاه ویلچرنشین.
No Country for Old Men (2007) – آنتون چیگور، یکی از بیرحمترین قاتلان سینما.
Prisoners (2013) – جستجوی پرتنش برای یافتن کودکان گمشده.
American Psycho (2000) – ترکیب جنون و نقد جامعه سرمایهداری در قالب یک قاتل مخوف.