خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

بهترین فیلم های شهاب حسینی | بررسی نقش‌ها و موفقیت‌های بین‌المللی

18

 

از اواخر دهه هفتاد و با شکل گرفتن موجی نو در سینمای ایران، بازیگران جوان زیادی پا به این عرصه گذاشتند که از این جمع چند نفر به مرور کنار رفته و در عوض چند فرد دیگر همچون:بهرام رادان،حامد بهداد،محمدرضا فروتن و شهاب حسینی به ستاره های سینمای ایران تبدیل شدند که تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما کشانده و جای پای خود را در این عرصه محکم کردند.

از جمع یاد شده،شهاب حسینی بیشتر از بقیه اوج گرفته و با توجه به همکاری با فیلمسازی همچون:اصغر فرهادی در عرصه‌های بین‌المللی نیز خوش درخشید. تا جایی که برای بازی درخشان خود در فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی از جشنواره فیلم کن نخل طلای بازیگری را از آن خود کرد. پس بررسی بهترین فیلم های شهاب حسینی خالی از لطف نیست.

شهاب حسینی متولد ۱۴ مهر ۱۳۵۲ در تهران است. او یکی از برجسته‌ترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود. او فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و کم‌کم به سینما و تلویزیون راه یافت. فیام های قدیمی شهاب حسینی مانند «شهر زیبا» و آثار اصغر فرهادی مثل «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»،او را به شهرت ملی و بین‌المللی رساندو او توانست جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره برلین برای بازی در این فیلم‌ها دریافت کند. شهاب حسینی علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگردانی و تهیه‌کنندگی هم فعالیت داشته و تجربه‌های متنوعی در سینما کسب کرده است.

او در سریال‌های تلویزیونی مانند «شهرزاد» حضور درخشانی داشته و محبوبیت زیادی نزد مخاطبان پیدا کرده است. حسینی با انتخاب نقش‌های چالش‌برانگیز و متنوع نشان داده که توانایی بازی در ژانرهای مختلف، از درام اجتماعی تا جنایی و عاشقانه، را دارد. شخصیت و سبک بازی او همواره مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و به یکی از چهره‌های ماندگار سینمای ایران در جهان تبدیل شده است. حضورش در پروژه‌های بین‌المللی نیز توانایی او را در انتقال احساسات انسانی به مخاطب جهانی به نمایش گذاشته است. شهاب حسینی به عنوان یک هنرمند متعهد و دقیق، همواره سعی کرده تا هر نقشی را با عمق و حساسیت خاصی ایفا کند و همین باعث شده که آثارش ماندگار شوند.

زندگی هنری او ترکیبی از تجربه، خلاقیت و جسارت است که هر بار مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. در مقاله پیش‌رو قرار است تمام فیلم های شهاب حسینی را معرفی کنیم. از فیلم های قدیمی شهاب حسینی گرفته تا آثاری که در آینده قرار است اکران شود. پس با ما همراه باشید

بهترین فیلم های شهاب حسینی

ChatGPT said:

نام فیلمسالکارگرداننقش ایفا شدهژانر/یادداشت‌ها
این زن حرف نمی زند۱۳۸۳احمد امینیجوان معتاددرام، حضور تاثیرگذار شهاب حسینی در نقش جوانی که مرتکب قتل می‌شود.
رستگاری در هشت و بیست دقیقه۱۳۸۴سیروس الوندفواددرام، ایفای نقش در نقشی متفاوت که اولین بار شهاب حسینی را برای نامزدی سیمرغ بلورین معرفی کرد.
محیا۱۳۸۶اکبر خواجوییدانشجوی پزشکیدرام اجتماعی، دریافت دیپلم افتخار جشنواره فجر برای نقش شهاب حسینی در این فیلم.
سوپراستار۱۳۸۸تهمینه میلانیبازیگر مشهوردرام، ایفای نقش در فیلمی درباره پشت‌صحنه سینما و شهرت، برنده سیمرغ بلورین نقش اول.
درباره الی۱۳۸۷اصغر فرهادیاحمددرام، بازی مینیمالیستی و هوشمندانه در نقش شخصیت پیچیده احمد، تاثیرگذار بر تماشاگران.
جدایی نادر از سیمین۱۳۹۰اصغر فرهادیحجتدرام، بازی مکمل فوق‌العاده در فیلم اسکاری فرهادی، سکانس دادگاه به شاه‌بیت بازی تبدیل شد.
حوض نقاشی۱۳۹۲مازیار میریرضا (معلول ذهنی)درام، ایفای نقش فردی با معلولیت ذهنی که تماشاگر را با خود همدل می‌کند.
فروشنده۱۳۹۴اصغر فرهادیعماددرام، بازی در فیلم اسکاری فرهادی در نقشی درونی و کنترل‌شده به عنوان مرد در جستجوی عدالت.
برادرم خسرو۱۳۹۵احسان بیگلریخسرو (اختلال دوقطبی)سایکودرام، بازی در نقش فردی با اختلال دوقطبی و نمایش دقت در به تصویر کشیدن فراز و فرودهای شخصیت.

این زن حرف نمی زند

نخستین فیلم مهم شهاب حسینی در مقام بازیگر ساخته احمد امینی منتقد و روزنامه نگار قدیمی کشور که بازیگران جوان زیادی را به دلیل فیلمنامه پرشخصیت و جوانانه‌اش را در خود داشت.حسینی در نقش جوان معتادی که مرتکب قتل می‌شود حضوری تاثیرگذار و درخشان داشته و در پلان‌های دونفره اش با کتایون ریاحی بازی پایاپایی را ارائه کرد که بسیار هم مورد توجه علاقمندان سینمای ایران قرار گرفت.

رستگاری در هشت و بیست دقیقه

این فیلم ساخته سیروس الوند از آن جهت در کارنامه کاری حسینی مهم است که در نقشی کاملا متفاوت با آثار پیشین‌اش ظاهر شده است.جوانی که با برداشت‌های اشتباه خود از دین راه درست را نرفته و در این مسیر می خواهد دوستش طاها را نیز همراه خود سازد.گریم خوب شخصیت فواد کمک زیادی به بهتر دیده شدن نقش کرده و حسینی را برای نخستین بار نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر کرد.

محیا

اکبر خواجویی که ملودرام‌های پربینند‌ه‌ای همچون: پدرسالار و کهنه سوار را در تلویزیون ساخته بود، برای نقش اول مرد فیلم خود سراغ شهاب حسینی رفت. نقشی متفاوت و چالش‌برانگیز که برای حسینی جوان سکوی پرتاب مناسبی برای رسیدن به سیمرغ و نقش‌های متفاوت بعدی شد.وی در نقش یک دانشجوی پزشکی که به دختری از طبقه پایین جامعه علاقمند شده، متقاعد کننده بوده و تماشاگر اجرای شرط عجیب خانواده دختر(شستن چند جسد)را با بازی خوب وی می‌پذیرد.حسینی برای ایفای این نقش دیپلم افتخار جشنواره فجر را دریافت کرد.

سوپراستار

ساخت فیلمی درباره پشت صحنه سینمای ایران که به نوعی حدیث نفس خود فیلمساز هم به حساب می‌آید، تهمینه میلانی را به سمت ساخت سوپراستار برد. فیلمی درباره بازیگری مشهوری که جنبه شهرت را نداشته و به همین دلیل هم در منجلاب فساد فرو رفته و سرانجام با ورود دختری نوجوان که دختر خودش است به رستگاری می‌رسد. فیلمی نه چندان قوی که به دلیل قصه ملتهب‌اش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و بسیار متکی به بازیگر نقش اول خود شهاب حسینی است. او در ایفای نقش یاد شده کاملا موفق بوده و چند لحظه ماندگار نیز خلق کرده که مورد توجه داوران قرار گرفته و سیمرغ بلورین نقش اول را نصیب‌اش ساخت.

درباره الی

یکی دیگر از شاه نقش‌های حسینی به کارگردانی اصغر فرهادی که بسیار مورد توجه قرار گرفت. بازی مینی‌مالیستی و هوشمندانه حسینی در نقش احمد به قدری خوب است که در دقایق دیگر بازی سایرین را تاثیر قرار می‌دهد.سکانس گفتگوی او با الی در اتومبیل که آمیز‌ه‌ای از شیطنت و معصومیت و سردرگمی است، فوق العاده و در سطح استانداردهای جهانی از کار در آمده است.حسینی با استفاده از یک تکیه کلام ساده(ای وای،ای وای) در مواقع بحرانی،تاثیر فراوانی روی تماشاگران فیلم گذاشته تا جایی که بهتر از ده‌ها دیالوگ عمل می‌کند.

جدایی نادر از سیمین

اصغر فرهادی برای فیلم اسکاری خود بار دیگر سراغ شهاب حسینی رفته و این بار یک نقش مکمل فوق العاده را به او پیشنهاد داد. در نقش کارگر جوانی به نام حجت که حسینی به خوبی نقش را آنالیز کرده و مرز باریکی میان آرامش و سکون و عصبیت طوفانی حجت کشیده که در یکی از مشهورترین سکانس‌های فیلم(سکانس دادگاه) به شاه‌بیت بازی‌اش تبدیل می‌شود. حجت به نوعی مظلوم‌ترین شخصیت فیلم به حساب می‌آیدکه توجه دلسوزانه تماشاگر را معطوف خود کرده و حسینی نقشی کلیدی در این امر دارد.

حوض نقاشی

جان بخشیدن به شخصیت‌هایی با معلولیت‌های ذهنی، آرزوی بازیگران بسیار در سراسر جهان است که بازیگران ایرانی را هم شامل می‌شود. شهاب حسینی نیز فرصت بازی در نقشی با این مختصات را در حوض نقاشی ساخته مازیار میری از دست نداده و در نقش رضا که درگیر نوعی معلولیت ذهنی است به ایفای نقش پرداخته است. آن هم به شکلی که به باور مخاطب خود نشسته و با رضا همراه و همدل شود. سکانس حضور او در مدرسه پسرش در حالی که با او از پشت دیوار کلاس نجوا می‌کند، فوق‌العاده از کاردرآمده و گوشه‌ای از ذهن تماشاگران حوض نقاشی می‌ماند.

فروشنده

دیگر فیلم اسکاری اصغر فرهادی که شاه نقش دیگری به کارنامه بازیگری شهاب حسینی اضافه کرده و او را به شمایلی از یک بازیگر بین المللی تبدیل کرد. فیلم داستان تلخ زوج جوانی است که در منزل جدید به اجبار ساکن شده و در آنجا اتفاقی شوم برای زن رخ می‌دهد.حسینی برای ایفای نقش عماد که به دنبال مرد متجاوز است، بازی درونگرایانه و کنترل شده‌ای ارائه کرده که کاملا با شخصیت خلق شده توسط فرهادی جفت و جور شده است.

دو سکانس از فیلم فروشنده و بازی درخشان حسینی از خاطر تماشاگران این فیلم نمی‌رود: نخست جایی که در مدرسه به بچه‌ها درس می‌دهد و دیالوگی درخشان را رو به آنها ادا می‌کند و دیگری جایی در سکانس پایانی که به پیرمرد مفلوک متجاوز سیلی می‌زند و خود از این بابت تکان می‌خورد.

بخشی مقاله تحلیلی وبسایت filmcomment در مورد فروشنده که نگاه بسیار جالبی به روایت این فیلم دارد:

Asghar Farhadi’s movies lure viewers into competing sympathies with intractably opposed positions. Whenever our biases tilt toward one character, new twists force us to recalibrate them. The Salesman reprises this knack for moral quandary, using a meta-theatrical premise to interrogate what it means to identify with someone, or to project roles upon them.

فیلم‌های اصغر فرهادی تماشاگران را به همدلی با شخصیت‌هایی با مواضع به‌شدت متضاد سوق می‌دهند. هر زمان که گرایش‌های ما به سمت یکی از شخصیت‌ها متمایل می‌شود، پیچش‌های جدید ما را مجبور می‌کنند که دیدگاه خود را بازنگری کنیم. فیلم فروشنده این مهارت فرهادی در خلق معماهای اخلاقی را تکرار می‌کند و با استفاده از پیش‌فرضی متاتئاتری به این سؤال می‌پردازد که همذات‌پنداری با کسی چه معنایی دارد یا اینکه چگونه نقش‌هایی را به دیگران نسبت می‌دهیم.

 

شهاب حسینی به عنوان یک بازیگر و شخصیت عمومی، فردی با چند ویژگی بارز است. او معمولاً به عنوان شخصیتی متفکر، حساس و حرفه‌ای شناخته می‌شود. از مصاحبه‌ها و رفتارهایش در رسانه‌ها پیداست که دقیق و مسئولیت‌پذیر است و نسبت به کارش تعهد زیادی دارد. همچنین، حسینی انعطاف‌پذیر و خلاق است و تلاش می‌کند هر نقشی را با عمق و ظرافت اجرا کند.

همزمان، او در زندگی شخصی، فردی محتاط و آرام به نظر می‌رسد و سعی می‌کند حریم خصوصی خود را حفظ کند. علاقه‌مندی او به نقش‌های متفاوت و پیچیده نشان‌دهنده شخصیت کنجکاو و جستجوگر اوست، کسی که دوست دارد تجربه‌های جدید کسب کند و خودش را در موقعیت‌های مختلف محک بزند. فیلم های شهاب حسینی برگرفته از شخصیت آرام وی است.

جوایزی که شهاب حسینی در زندگی حرفه‌ایش کسب کرده‌است:

شهاب حسینی با دریافت دو جایزه بزرگ بین‌المللی توانست نام خود را در تاریخ سینمای ایران جاودانه کند. نخستین افتخار او در سال ۲۰۱۱ رقم خورد، زمانی که همراه با بازیگران مرد فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین را نصیب خویش کرد. این اتفاق نقطه عطفی برای سینمای ایران بود، چرا که نشان داد بازیگران ایرانی قادرند با استانداردهای جهانی هم‌پای بزرگان سینما بدرخشند.

چند سال بعد، در سال ۲۰۱۶، با فیلم «فروشنده» بار دیگر نگاه‌ها به سوی شهاب حسینی معطوف شد. شهاب حسینی در نقش عماد چنان تأثیرگذار ظاهر شد که در جشنواره معتبر کن، جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. این افتخار نه تنها جایگاه او را در سطح جهانی تثبیت کرد، بلکه به ارتقای تصویر سینمای ایران در عرصه بین‌المللی کمک شایانی کرد.

آیا دیدگاه شخصی شهاب حسینی به سینما، باعث ایجاد کارنامه پربار بهترین فیلم های شهاب حسینی شده‌است؟

شهاب حسینی در مصاحبه‌های مختلف بارها به نگاه شخصی‌اش به سینما و هنر اشاره کرده‌است. او سینما را ابزاری صرف برای سرگرمی نمی‌داند، بلکه آن را مسیر شناخت انسان معرفی می‌کند. در گفته‌هایش تاکید می‌کند که بازیگر باید فراتر از تکنیک، روح و احساس نقش را لمس کند تا تماشاگر بتواند با داستان هم‌نفس شود.

او اعتقاد دارد بازیگری نوعی تعهد اجتماعی برای اهل رسانه است؛ چون بازیگر با انتخاب نقش‌ها می‌تواند پرسش‌های مهمی درباره زندگی، عدالت و روابط انسانی در ذهن مخاطب ایجاد  و به تعداد زیادی از آن‌ها پاسخ کند. به همین دلیل همیشه سعی کرده در آثاری حضور یابد که دغدغه‌های انسانی و اجتماعی داشته باشند.

شهاب حسینی، بازیگر فق العاده کشورمان بارها گفته که سینما باید پنجره‌ای برای گفت‌وگوی جهانی در دنیای امروز باشد. از نظر او، هنر سینما زبان مشترک بین ملت‌هاست و وقتی داستانی صادقانه برای مخاطبان روایت شود، مخاطب در هر جای دنیا با آن ارتباط می‌گیرد. همین نگاه باعث شد او در پروژه‌های بین‌المللی هم حضور فعال داشته باشد.

شهاب حسینی در مورد آینده سینما نیز خوش‌بین است، اما تاکید دارد که سینمای ایران باید از سطحی‌نگری دور شئد و توجه به کیفیت روایت‌ها و عمق شخصیت‌ها در اولویت فیلم سازان باشد. او همیشه باور دارد تکنولوژی هرچقدر هم پیشرفت کند، بدون اندیشه و صداقت در هنر نمی‌تواند تاثیری ماندگار بگذارد.

نقش‌افرینی در فیلم‌ های مختلف شهاب حسینی نشان داد بازیگری تنها شغل او نیست. بازیگری یک عشق ماندگار برای وی است. او با همین دیدگاه توانسته کارنامه‌ی بهترین فیلم های شهاب حسینی را تا این اندازه پربار کند.

 

نمایش دیدگاه‌ها (18)