خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

فیلم های ماندگار جواد عزتی | آثار کمدی و درام برجسته

جواد عزتی چهره شاخص و در عین حال پولساز سینمای ایران که به موازات نقش‌های کمدی در نقش‌های جدی نیز به ایفای نقش می‌پردازد.

28

به گزارش آی‌تیکت نیوز؛ جواد عزتی چهره شاخص و در عین حال پولساز سینمای ایران که به موازات نقش‌های کمدی در نقش‌های جدی نیز به ایفای نقش می‌پردازد. او در یک دهه اخیر در کمدی‌های زیادی ایفای نقش کرده که اغلب آنها نیز پرفروش از کار درآمده‌اند. برای مثال می‌توان به خرگیوش ساخته مانی باغبانی، اکسیدان و چهار انگشت از ساخته‌های حامد محمدی، پارادایس به کارگردانی علی عطشانی، فی مدت المعلوم ساخته وحید رضاخانی، آینه بغل ساخته منوچهر هادی و نیز تمساح خونی اشاره کرد که کارگردان این آخری هم بوده است. عزتی در همه آنها به بهترین شکل از شیرینی ذاتی خود بهره گرفته و با آکسان‌گذاری روی برخی دیالوگ‌‍‌ها، بار کمدی بیشتری به آن بخشیده است. از طرف دیگر در ملودرام‌های اجتماعی درخشانی نیز ایفای نقش کرده و در آنها چهره دیگری را به نمایش گذاشته که قدرت بازیگری‌اش را به رخ تماشاگر می‌کشد.

فیلم های ماندگار جواد عزتی
نام فیلمسالکارگرداننقش ایفا شدهژانر/یادداشت‌ها
آینه بغل۱۳۹۷منوچهر هادیمرتضیکمدی درام، داستانی درباره تصادف و مشکلات قهرمان فیلم، بازی جواد عزتی در این فیلم باعث جذابیت آن شده است.
ماجرای نیمروز۱۳۹۵محمدحسین مهدویانصادقتریلر سیاسی، عزتی در نقش یک مامور امنیتی و مغز متفکر گروه با چهره‌ای پیچیده و لایه‌لایه بازی کرده است.
هزارپا۱۳۹۷ابوالحسن داودیمنصورکمدی، یکی از پرفروش‌ترین آثار عزتی که با رضا عطاران زوجی موفق را تشکیل داده‌اند.
شنای پروانه۱۳۹۹محمد کارتحجتملودرام اجتماعی، عزتی در این فیلم در نقش یک قهرمان با چشمان خاص و بازی فوق‌العاده خود در دل بحران‌های اجتماعی حضور دارد.
جان‌دار۱۳۹۹پدرام علیزادهیاسردرام اجتماعی، ضدقهرمان خاکستری، عزتی نقش مردی را بازی می‌کند که برای انتقام از اقدامات غیراخلاقی خود استفاده می‌کند.
جهان با من برقص۱۳۹۹سروش صحتاحسانکمدی درام، عزتی در نقش مردی با تنش‌های درونی عالی ظاهر شده و طنزهای ریز و بامزه‌ای به شخصیت اضافه کرده است.
آتابای۱۴۰۰نیکی کریمییحییملودرام عاشقانه، عزتی در این فیلم در نقش شخصیت مکمل در کنار سکانس‌های کلیدی فیلم بسیار خوب عمل کرده است.
تمساح خونی۱۴۰۰جواد عزتیشخصیت اصلیکمدی پر از تعقیب و گریز، عزتی علاوه بر بازی، کارگردانی این فیلم را هم بر عهده داشته و شخصیت بامزه‌ای خلق کرده است.

 

آینه بغل
قرار گرفتن موانع مختلف پیش پای قهرمان فیلم، ایده‌ای کلاسیک و امتحان پس‌داده به حساب می‌آید که کمدی‌ها بسیار از آن سود جسته‌اند و آینه بغل یکی از آنها است. مرتضای این فیلم به واسطه تصادف و شکستن آینه بغل یک مازراتی وارد ماجراهای پیچیده و بانمکی شده که بدون شک بخش مهمی از جذابیت آن به حضور عزتی در این نقش بازمی‌گردد. او بهترین گزینه برای جان بخشیدن به آدم‌های مستاصلی است که انواع و اقسام شوخی‌ها روی آنها انجام شده و محور فیلمنامه به حساب می‌آیند.

روایت کوتاه وبسایت imdb از داستان این فیلم:

Accidentally, a poor couple and a rich one meet each other. These young couple have some difficulties.

به طور تصادفی، یک زوج فقیر و یک زوج ثروتمند با یکدیگر ملاقات می‌کنند. هر دو زوج جوان با مشکلاتی در زندگی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ماجرای نیمروز

تریلر سیاسی تماشایی محمدحسین مهدویان به لحاظ بازیگری هم چنته‌پری داشته و غافلگیرکننده‌ترینشان هم حضور جواد عزتی در نقش صادق است. یک ماموریت امنیتی که مغز متفکر گروه به حساب آمده و در سکوت کارش را پیش برده و به همه مظنون است. عزتی که گریم خوبی هم در ماجرای نیمروز دارد، این لایه لایه بودن صادق را به نحو احسن به تصویر کشیده و نشان داده که تنها بازیگری برای ایفای شخصیت‌های تیپیک و تک‌بعدی فیلم‌های کمدی نبوده و می‌تواند لقب مرد هزارچهره سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

هزارپا
یکی از پرتماشاگرترین آثار سینمایی جواد عزتی به کارگردانی ابوالحسن داودی که در آن نقش دزدی خرده‌پا به نام منصور را ایفا می‌کند. از آن دسته تیپ-شخصیت‌هایی که عزتی در اجرای آن درخشان بوده و در این راه پارتنر فوق العاده‌ای هم به نام رضا عطاران دارد. زوجی مسلط بر زوایای سینمای کمدی که در اجرای شوخی‌ها و زمان‌بندی آن نمونه مشابهی در سینمای ایران ندارند. عزتی در خلق منصور به سراغ همان کلیشه‌های آشنا و محبوبی که خود خلق کرده رفته و از آن در این رابطه به بهترین شکل سود جسته است. از میمیک چهره و مظلوم‌نمایی گرفته تا نازک کردن صدا که انگار از ته حلق بیرون می‌آید.

شنای پروانه
یکی از بهترین ملودرام‌های اجتماعی یک دهه اخیر که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت اما به واسطه شیوع کرونا، آنچنان که باید در اکران عمومی دیده نشد. فیلمی که یک جواد عزتی درخشان را در بطن خود دارد. در نقش قهرمان فیلم که برای رسیدن به حقیقت از دل آتش عبور کرده و در آخر به آرامش و رستگاری می‌رسد. وی دوگانگی حجت را در دو نیمه فیلم به خوبی درک کرده و به تصویر کشیده بدون آن که فاصله‌ای عمیق میان این دو بخش حس شود. عزتی برای این نقش تکیه فوق العاده‌ای به چشمان خود کرده و نگاه ناباورانه‌اش وقتی که اعتراف دوست برادرش را می‌شنود، قلب تماشاگرانش را می‌لرزاند.

جان‌دار
ضدقهرمان‌ها در صورت خوب پرورده شدن توسط فیلمنامه‌نویس، قابلیت حرکت همپای قهرمان و باورپذیری حداکثری را دارند. اتفاقی که در جان‌دار رخ داده و شخصیت یاسر به عنوان ضدقهرمانی خاکستری کاملا به باور تماشاگران فیلم می‌نشیند. بخش مهمی از این موفقیت مدیون بازی درخشان عزتی در این نقش است. مرد تحقیر شده‌ای که مرگ برادرش را دستمایه انتقام قرار داده و این مسیر غیراخلاقی را برای رسیدن به معشوق برگزیده است. عزتی با وجود آن که تنها در چند سکانس جاندار حضور دارد اما چند لحظه درخشان را به یادگار می‌گذارد. به ویژه در سکانس دادگاه که بخشی از تلاطم هولناک درونی یاسر را به تصویر می‌کشد.

جهان با من برقص
یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران به کارگردانی سروش صحت که بازیگران متعددی دارد و اغلب هم حضوری درخشان داشته‌اند. جواد عزتی یکی از آنها است که در نقش احسان ظاهر شده و به واسطه ازدواج همسر سابق‌اش با دوست قدیمی خود از او گله‌مند است. عزتی در نمایش تنش درونی احسان عالی ظاهر شده و در عین حال با ظرافت خاصی اندک شوخی‌های مربوط به احسان را اجرا می‌کند. برای مثال می‌توان به سکانس صبحانه کله پاچه خوردن شخصیت‌ها و شوخی‌های ریز و بامزه احسان با دوستان خود نگاه کنید. عزتی در جهان با من برقص هر دو چهره کارنامه سینمایی‌اش را به نمایش گذاشته بدون آن که در هیچکدام دست به اغراق بزند.

آتابای
ملودرام عاشقانه‌ای که جای آن در کارنامه بازیگری جواد عزتی خالی بوده است. در نقش یحیی که یک شخصیت مکمل به حساب می‌آید اما در برخی از سکانس‌های کلیدی فیلم آتابای حضور دارد. یحیی دوست آتابای که زمانی عاشق خواهر آتابای بوده و حال همسرش را به واسطه سرطان از دست داده است. سکانس‌های گپ زدن او با دوست قدیمی‌اش بیرون از مسجد و نیز درددل شبانه‌ شان کنار دریاچه نمک خشک شده، عالی از کار درآمده است. به ویژه اینکه عزتی ترک زبان نبوده و صرفا با تمرین بسیار موفق به ادای دیالوگ‌های خود به گونه‌ای کاملا ملموس و باورپذیر شده است.
تمساح خونی
یکی دیگر از کمدی‌های پرفروش کارنامه سینمایی جواد عزتی که در آن علاوه بر بازیگری روی صندلی کارگردانی هم نشسته است. فیلمی که براساس الگوی سینمای بزن بکوب ساخته شده و پر از تعقیب و گریزهای خوش‌ساخت و تماشایی است که شخصیت‌های اصلی آن را عزتی و عباس جمشیدی‌فر بازی می‌کنند. عزتی همان شخصیت بامزه‌ای را که خود ساخته و پیش از این در کمدی‌های گوناگون از آن سود جسته، بازآفرینی کرده که موفق هم از آب درآمده است. برای مثال هم می‌توان به بازی او در سکانس پوکربازی و نیز حضورش در سکانس خانه همسر سابق اشاره کرد که به خوبی تماشاگران خود را می‌خنداند.

مرد بازنده

این فیلم ساخته رضا مقصودی، تجربه‌ای متفاوت در کارنامه جواد عزتی است، چرا که او نقش مردی شکست‌خورده و درگیر مسائل روانی و اجتماعی را بازی می‌کند. عزتی با بازی ظریف و دقیق، شکست‌ها و کشمکش‌های درونی شخصیت را به‌خوبی نشان می‌دهد و به نقش عمق و واقعیت می‌بخشد. گریم و طراحی شخصیت به باورپذیری نقش کمک کرده و بار دیگر ثابت کرده جواد عزتی تنها بازیگری کمدی نیست و توانایی ایفای نقش‌های پیچیده و چندلایه را دارد.

کت چرمی 

قرار گرفتن قهرمان فیلم در موقعیت‌های مختلف و مواجهه با موانع پیش‌بینی‌نشده، ایده‌ای کلاسیک و امتحان پس‌داده است که کمدی‌ها و فیلم‌های طنز بسیاری از آن بهره برده‌اند. در فیلم کت چرمی، جواد عزتی نقش مردی را بازی می‌کند که به واسطه یک اتفاق غیرمنتظره وارد ماجراهایی پر از پیچیدگی و طنز می‌شود. شخصیت او در طول فیلم با موقعیت‌های خنده‌دار و غیرمنتظره‌ای روبه‌رو می‌شود که بخش عمده‌ای از جذابیت داستان به حضور و اجرای درخشان عزتی در این نقش بازمی‌گردد. او بهترین گزینه برای جان بخشیدن به شخصیت‌های ساده و مستاصل است که شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی حول آن‌ها شکل می‌گیرد و محور اصلی فیلمنامه را تشکیل می‌دهد.

تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب از آن دسته فیلم‌هایی است که با تکیه بر قهرمانی انسان‌های عادی، تماشاگر را در دل جنگ و فداکاری غوطه‌ور می‌کند. این فیلم با روایت ماجرای گروهی از رزمندگان در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق، تصویری واقع‌گرایانه و احساسی از مقاومت و ازخودگذشتگی ارائه می‌دهد. جواد عزتی در نقش یکی از نیروهای خط مقدم، با بازی تأثیرگذار و باورپذیر خود، به‌خوبی تنش، خستگی و شجاعت مردانی را نشان می‌دهد که تا آخرین لحظه از خاک وطن دفاع می‌کنند. قرار گرفتن شخصیت او در برابر شرایط سخت، حملات دشمن و انتخاب‌های دشوار، به فیلم عمق انسانی ویژه‌ای بخشیده و باعث شده تنگه ابوقریب یکی از شاخص‌ترین آثار سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر باشد.

سوالات متداول

  1. فیلم های کمدی جواد عزتی کدام‌اند؟

جواد عزتی بازیگر شناخته شده سینمای ایران در فیلم‌های کمدی متعددی نقش‌آفرینی کرده است. از جمله مهم‌ترین آثار کمدی او می‌توان به فیلم‌های نهنگ عنبر، ما همه با هم هستیم، چهار انگشت، جمشیدیه، محمد رسول‌الله (بخش‌هایی کمدی) و مطرب اشاره کرد. این فیلم‌ها با سبک طنز و بازی روان جواد عزتی توانسته‌اند محبوبیت زیادی در میان مخاطبان به دست آورند.

     ۲. فیلم های سینمایی جواد عزتی کدام‌اند؟

جواد عزتی بازیگر محبوب ایرانی در طول فعالیت سینمایی خود در فیلم‌های متعددی نقش‌آفرینی کرده است. از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به نهنگ عنبر، نهنگ عنبر ۲، ما همه با هم هستیم، مطرب، هزارپا، چهار انگشت، جمشیدیه، مامان، دیکتاتور، قسم و لاتاری اشاره کرد. این فیلم‌ها ژانرهای مختلفی از جمله کمدی، درام و اجتماعی را دربرمی‌گیرند و بازی جواد عزتی در آن‌ها باعث محبوبیت و شناخته شدن بیشتر او در سینمای ایران شده است.

    3. چند مورد از سریال های جواد عزتی را نام ببرید.

جواد عزتی علاوه بر سینما، در تلویزیون و سریال‌های متعددی نیز ایفای نقش کرده است. از جمله سریال‌هایی که او در آن‌ها حضور داشته می‌توان به خانه به دوش، زیر خاکی، سه دونگ سه دونگ و قورباغه اشاره کرد.

    ۴. نام فیلم معروف جواد عزتی چیست؟

فیلم معروف جواد عزتی نهنگ عنبر است که توانست محبوبیت زیادی برای او در میان مخاطبان سینما به همراه بیاورد و جزو آثار شاخص و شناخته‌شده او محسوب می‌شود.

    5. آیا فیلم های طنز جواد عزتی در مقایسه با آثار غیرکمدی او موفق‌تر بوده‌اند؟

در مجموع، فیلم های طنز جواد عزتی معمولاً در گیشه موفق‌تر بوده‌اند. آثاری مثل هزارپا، اکسیدان و چهار انگشت جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال‌های اکران خود بوده‌اند و باعث شدند او میان مخاطبان عام بیشتر شناخته شود. البته نقش‌آفرینی‌های جدی او در فیلم‌هایی مثل آتابای، مغز استخوان و ماجرای نیمروز از نظر منتقدان جایگاه مهم‌تری دارند، اما از نظر استقبال مردمی، بخش طنز کارنامه‌اش عملکرد قوی‌تری داشته است.

 
 

 

28 دیدگاه‌ها
  1. بهرام سلیمی می‌گوید

    فیلم آتابای نشون داد که جواد عزتی فقط یه بازیگر تجاری نیست و می‌تونه توی فیلم‌های عمیق و هنری هم حسابی بدرخشه. نقشش تو این فیلم خیلی متفاوت بود، یه آدم درون‌گرا که کلی احساس رو بدون گفتن دیالوگ‌های زیاد منتقل می‌کرد. حتی یادگیری ترکی آذری واسه این نقش، خودش نشون می‌ده که چقدر به جزئیات و کیفیت کار اهمیت می‌ده. به نظرتون این مدل نقش‌های متفاوت رو بیشتر باید بازی کنه یا همون مسیر کمدی و پرفروش رو ادامه بده؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      فیلم آتابای نشون داد که جواد عزتی فقط توی کمدی‌های پرفروش موفق نیست، بلکه توی فیلم‌های درام و جدی هم می‌تونه فوق‌العاده ظاهر بشه. نقش‌آفرینی کم‌دیالوگش، یادگیری زبان ترکی آذری، و نمایش یک شخصیت درون‌گرا، نشون داد که چقدر روی جزییات کار تمرکز داره. از طرفی، شنای پروانه هم تصویر کاملاً جدیدی از عزتی ارائه کرد. به نظرتون این نوع نقش‌های چالش‌برانگیز بیشتر به کارنامه‌اش اضافه می‌کنه یا هنوز مسیر کمدی‌ها براش موفق‌تره؟

  2. آرمان سلیمانی می‌گوید

    جواد عزتی یکی از معدود بازیگراییه که هم توی فیلم‌های کمدی عالیه و هم توی درام‌های جدی. بازی‌ش توی ماجرای نیمروز واقعاً نشون داد که چقدر توانایی تغییر نقش داره و فقط یه کمدین نیست! بعدشم شنای پروانه، که به نظرم یکی از بهترین نقش‌هاییه که توی سینمای اجتماعی ایران بازی کرده. از طرف دیگه، توی کمدی هم با فیلمایی مثل هزارپا و آینه بغل رکوردهای فروش رو جابجا کرد. واقعاً کسی هست که بتونه جای جواد عزتی رو بگیره؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      واقعاً جواد عزتی از اون دسته بازیگراییه که مرز بین کمدی و درام رو به بهترین شکل ممکن رد کرده. ماجرای نیمروز یکی از بهترین نمونه‌های بازی‌های جدی‌شه که کاملاً خلاف چیزی بود که مردم ازش انتظار داشتن، و بعدش هم با شنای پروانه نشون داد که چقدر می‌تونه توی نقش‌های سنگین اجتماعی هم درخشان باشه. از اون طرف، توی هزارپا و آینه بغل هم رکوردهای فروش رو جابجا کرد. اینکه یه بازیگر بتونه توی هر دو ژانر موفق باشه، کار هر کسی نیست. به نظرت کسی هست که بتونه جای جواد عزتی رو توی سینما بگیره؟

  3. پریسا نیکنام می‌گوید

    واقعاً جواد عزتی توی هر فیلمی باشه، حتی اگه داستان معمولی هم داشته باشه، باز یه چیزی داره که مخاطب رو جذب کنه. توی جهان با من برقص کاملاً یه بازی متفاوت داشت که نشون داد توی نقش‌های آروم و عمیق هم می‌تونه درخشان باشه. از اون طرف، آتابای هم یه چالش دیگه بود که خیلی خوب از پسش براومد. اینکه یه بازیگر توی ژانرهای مختلف اینقدر خوب باشه، واقعاً نادره. به نظرتون توی آینده بیشتر توی کمدی می‌مونه یا میره سراغ فیلم‌های درام و جدی‌تر؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      درسته، یکی از ویژگی‌های جواد عزتی اینه که توی هر ژانری که بازی کرده، تونسته توجه مخاطب رو جلب کنه. جهان با من برقص نشون داد که توی نقش‌های عمیق و آروم هم حرفی برای گفتن داره، و آتابای یه چالش کاملاً جدید براش بود که اون رو از فضای همیشگی‌اش جدا کرد. به نظر میاد توی آینده بیشتر سمت نقش‌های جدی‌تر و سینمای اجتماعی بره، ولی خب مردم هنوز دوست دارن توی فیلم‌های کمدی هم ببیننش. فکر می‌کنی توی کدوم ژانر موفق‌تره؟ درام یا کمدی؟

  4. کامران توکلی می‌گوید

    به نظرم جواد عزتی توی هزارپا و آینه بغل یکی از بهترین زوج‌های کمدی رو با رضا عطاران ساخت. این دو نفر باهم یه شیمی خاص دارن که هر فیلمی رو می‌تونه بترکونه. ولی چیزی که عزتی رو خاص می‌کنه اینه که فقط یه کمدین نیست، بازی‌های جدی‌ش مثل جان‌دار و شنای پروانه نشون داده که چقدر می‌تونه روی احساسات تماشاگر تأثیر بذاره. اصلاً کسی هست که جواد عزتی رو دوست نداشته باشه؟! به نظرم یه اسطوره‌ی واقعی سینمای ایرانه.

    1. حمید پرویز می‌گوید

      کاملاً موافقم، ترکیب جواد عزتی و رضا عطاران یکی از اون زوج‌های کمدی‌ست که همیشه جواب داده و انرژی خاصی به فیلم‌ها داده. اما چیزی که جواد عزتی رو از بقیه کمدین‌ها متمایز می‌کنه، اینه که توی نقش‌های جدی هم به همون اندازه تأثیرگذاره. بازی‌های فوق‌العاده‌ش توی شنای پروانه و جان‌دار نشون داد که چقدر روی احساسات تماشاگر تأثیر می‌ذاره و فقط محدود به طنز نیست. به‌خاطر همین، خیلیا می‌گن که یکی از کامل‌ترین بازیگرای حال حاضر سینمای ایرانه. اگه بخوای یه فیلم ازش به کسی که نمی‌شناستش پیشنهاد بدی، کمدی پیشنهاد می‌دی یا درام؟

  5. نیما می‌گوید

    وقتی داشتم فهرست فیلم‌های ماندگار عزّتی رو می‌دیدم، تو ذهنم این سؤال پیش اومد که چطور یه بازیگر که عمدتاً کمدی کار کرده، تونسته در ژانر جدّی و درام هم به این شکل بدرخشه؟ یعنی این تغییر ژانر واسش راحت بوده یا سختی داشته؟

    1. حمید پرویز می‌گوید

      تغییر ژانر برای هر بازیگری ریسک داره؛ اما عزّتی دقیقاً اونجوری بازی کرده که مخاطب براش باورپذیره باشه. این یعنی؛ اولاً بازی تو کمدی بهش این امکان رو داد که دیده بشه و محبوبیت پیدا کنه، ثانیاً وقتی وارد درام شد، انتخاب فیلم‌هایی کرد که شخصیت‌پردازی‌شون قوی بود – مثل فیلمی که مامور امنیتی شده بود یا شخصیت معصومی که به بحران می‌رسید – و این باعث شد مسیرش طبیعی به نظر بیاد. پس بله؛ سختی داشت ولی آمادگیش هم بود.

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.