خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

اسپین‌آف یا اخراجی‌های صفر؟

0

زنگ صحبت درباره «اخراجی‌ها» را اولین بار اکبر عبدی در برنامه مهران غفوریان به صدا درآورد. حالا صحبت از یک اسپین‌آف به گوش می‌رسد که کارگردان این فیلم درخواست پروانه ساخت کرده است.

به گزارش آی‌تیکت نیوز، مسعود ده‌نمکی که به ساخت فیلم «اخراجی‌ها» در سینمای ایران شناخته شد قرار است اسپین‌آفی از اخراجی‌ها بسازد. امروز خبری از سازمان سینمایی رسید مبنی بر اینکه او پس از 14 سال برای ساخت فصل چهارم یا اسپین‌آفی از اخراجی‌ها، درخواست پروانه ساخت داده است.

«اخراجی‌ها1» در دوره خود پرمخاطب‌ترین فیلم سال شد و این جایگاه به «اخراجی‌ها2» هم در دهه 80 هم رسید. در واقع «اخراجی‌ها» را می‌توان اولین فیلم میلیاردی سینمای ایران نامید که سقف فروش ریالی فیلم‌ها را جا به جا کرد. البته مشخص نیست که الان هم با توجه به تفاوت ذائقه‌ها و دسترسی سهل‌تر و راحت‌تر مخاطبان به انواع و اقسام فیلم‌ها و سریال‌ها بتواند دوباره اتفاق جدیدی را در گیشه سینمای ایران رقم بزند یا خیر؟

در وهله بعدی ده‌‎نمکی با ترکیب قبلی خود که حداقل ارژنگ امیرفضلی را به خاطر مهاجرت و با توجه به درگیری این روزهای بازیگران در سریال‌های نمایش‌خانگی باید دید کدام یک از بازیگران قسمت‌های پیشین می‌توانند در قسمت جدید این فیلم به ایفای نقش بپردازند و یا ده نمکی به سراغ بازیگران دیگری خواهد رفت؟

البته پیش از این اکبر عبدی در برنامه «شب خوش» مهران غفوریان گفته بود: «از من نشنیده بگیرید مسعود ده‌نمکی می‌خواهد «اخراجی‌ها صفر» را بسازد که داستان آن قبل از «اخراجی‌ها۱» می‌گذرد و مجید سوزوکی(با بازی کامبیز دیرباز)زنده است و همه ما بسیجی هستیم.»

اما اسپین آف یعنی چه؟ اسپین‌آف یعنی ممکن است جزئیات بیشتری از آن را روایت کند و یا روایتگر داستان متفاوتی باشد. اسپین‌آف‌ها معمولاً بر اساس کارهای بسیار موفق ساخته می‌شوند و گاه براساس شخصیت‌های فرعی آن داستان هستند.

لازم به یادآوری است ساخت اسپین‌آف از روی سریال و فیلم در جهان چیز جدید و تازه‌ای نیست. در تاریخ سریال‌سازی موارد انگشت شماری بوده که به صورت اسپین‌آف ساخته شده‌اند و اتفاقاً اکثر آنها با استقبال مواجه شدند.

شاید این حرکتِ مسعود ده نمکی برای ساخت اسپین‌آف یک فیلم سینمایی در نوع خودش جالب توجه باشد که کمتر فیلمسازان به سراغِ این کار رفته‌اند.

چرا که به‌عنوان مثال سریال «سرزمین سبز» به‌عنوان یک اسپین آف از سریال «خانه سبز» ساخته شد و یا سریال «شب‌های برره» اسپین‌آف بسیار موفقی از سریال «پاورچین» مهران مدیری بود و توانست گوی سبقت را از سریال اصلی هم برباید.

طی سال‌های اخیر سریال‌هایی مانند «گیسو» و «سال‌های دور از خانه» در شبکه نمایش‌خانگی ساخته شده که هر یک اسپین‌آفی برای سریال اصلی (عاشقانه و شاهگوش) به حساب می‌آمدند.

«اخراجی‌ها» به روایت داستان زندگی مجید سوزوکی (یکی از اراذل جنوب شهر) پرداخت که عاشق دختر یکی از معتمدین محل است و برای به دست آوردن موافقت پدر او عازم جبهه شده و سرانجام به شهادت می‌رسد. در ادامه نیز اتفاقاتی را که برای گروه دوستان و همرزمان او می‌افتد روایت می‌کند.

اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، کاظم مادرشاهی، منوچهر آذر، فخرالدین صدیق شریف، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی، جواد هاشمی، قاسم زارع، عبدالرضا اکبری، مریلا زارعی، سپند امیرسلیمانی، سیروس کهوری‌نژاد، از جمله بازیگرانی‌اند که در ۳ قسمت «اخراجی‌ها» ایفای نقش کرده‌اند.