به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در بخش سینمای ایرانِ این شماره سیناپس سریال «رهایم کن» و فیلم «عروسی مردم» و چند نقد بر «رهایم کن» و فیلم «دست انداز» را می خوانیم. در ادامه کتاب «الگوهای فیلمنامه نویسی» مطالعه تطبیقی ساختار روایی در نظریههای فیلمنامه نویسی مدرن تألیف مرتضی شاپوری معرفی شده است.
در پرونده ویژه این شماره به ژانر کمدی پرداخته شده است. گفتوگوی جمعی پیرامون مقوله فیلمنامهنویسی برای ژانر کمدی، راهنمای نوشتن فیلمنامه کمدی، پنج درس فیلمنامه نویسی از نابغه های کمدی تلویزیونی، پانزده فیلمنامه کمدی برتر قرن بیست ویکم ، چگونه فیلمنامه کمدی با دیالوگهای خنده دار بنویسیم؟ و … از جمله مطالب این پرونده هستند.
در بخش سینمای جهان، معرفی و نقد فیلمهای استروید سیتی، تتریس، تو به احساساتم صدمه زدی را به همراه گفت وگوهایی با خالقان این آثار میخوانیم. در صفحات «تجربههای پراکنده» به لزوم توجه به ضد قهرمان، اهمیت دادن به 20صفحه اول فیلمنامه و فیلمهای آسان فهم هالیوودی پرداخته شده و در صفحات «سینما/ادبیات» مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «کلکسیونر» را می خوانیم.
فیلمنامه کامل این شماره به «آخرین امپراتور» اختصاص دارد که توسط مارک پپلو و برناردو برتولوچی نوشته شده و احمد فاضلی شوشی آن را به فارسی برگردانده است. یادداشت مترجم، سکانس طلایی و نقدی بر این فیلمنامه، پایان بخشِ مطالب این شماره می باشد.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر می شود. نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم نگار هستند. علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.