خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

تا ریشه در آب است امید ثمری هست

علی اکبر اوصانلو بازیگری بود که در «نگهبان شب» بازی قابل قبولی ارائه داد و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، بازیگری که رضا میرکریمی از چگونگی ورود او به فیلمش پرده برداشته است.

بارها شنیده‌ایم اما فقط شنیده‌ایم که خداوند با شکیبایان است و از دگرسو کار نیکو کردن از پر کردن است. به همین سبب هربار داستانی حقیقی ثابت کند که این قوانین واقعی است، شنیدن آن روایت خالی از لطف نیست. علی اکبر اوصانلو فعالیت خود را در تئاتر از 58 سال پیش آغاز کرد ( 1344) اما سرانجام پس از عمری تلاش و شکیبایی در سال 1400 با فیلم «نگهبان شب» دیده شد و قدر دید. داستان چگونگی ورود او به این فیلم خود قصه‌ای جذاب و پر از نکته‌های آموختنی است که در ادامه می‌خوانید.

علی اکبر اوصانلو بازیگری که در «نگهبان شب» بازی قابل قبولی ارائه داد و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، بازیگری که رضا میرکریمی از چگونگی ورود او به فیلمش پرده برداشته است. اتفاقی که می‌تواند برای بازیگران جوان سینما درس‌های مهمی داشته باشد.

چند روز پیش بود که انتشار پستی توسط رضا میرکریمی کارگردان «نگهبان شب» و توضیح چگونگی ورود این بازیگر پیشکسوت به این فیلم نشان داد که پیشکسوتان هنر هم در فرم بازی و هم در منش الگوی مناسبی برای هنرمندان جوان هستند.

میرکریمی در این پست نوشت: «استاد «علی اکبر اوصانلو“ با سابقه بیش از پنجاه سال کار هنری به‌ویژه در تئاتر و چند دهه معلمی در مدارس از پیشکسوتان فرهنگی شهر زنجان است. بعد از فراخوان برای جذب بازیگر برای فیلم نگهبان شب، با اینکه آشنا بودیم و همشهری، ولی حیا و مناعت طبع حرفه ای‌ش اجازه نداد مستقیم با من تماس بگیرد یا کسی را واسطه کند. کافی بود پیامکی بفرستد یا عکسی از خود، تا ذهن فراموشکارم را متوجه گنج جلوی چشمانم کند. ولی متواضعانه مثل جوان‌های تازه کار فرم پر کرد، به کارگاهی ساختمانی رفت و ویدئویی از خود متناسب با نقش بنا قصه، ضبط کرد و روی سایت گذاشت. این‌ها را نوشتم برای درس آموزی از نسلی که به معنای کامل کلمه خاک صحنه خورده و این حرفه برایش بازیچه‌ای زودگذر نیست. با اجازه استاد بخشی از تست ارسالی ایشان قبل از فیلمبرداری را هم با شما به اشتراک می‌گذارم. درس بزرگی است برای خودم و همه جوان‌های با استعدادی که سودای بازیگری دارند ولی….»

علی‌اکبر اصانلو بازیگر فیلم «نگهبان شب» که دیپلم افتخار نقش مکمل مرد را دریافت کرد در مصاحبه‌ای درباره انتخاب خود بیان کرد: «این اولین بار است که در یک اثر سینمایی حضور دارم، من با میرکریمی همشهری هستیم و از سال‌های قبل مرا می‌شناخت. او بازی‌های مرا دیده بود و محبت کرد مرا انتخاب کرد. با آقای عسکری دستیار خود صحبت کرده بود و بنا شد ویدیویی از بنایی کردن و شبیه به نقش بفرستم که فرستادم و میرکریمی پسندید.»

وی اضافه کرد: «در حقیقت فکر نمی‌کردم که سینما این‌قدر سخت باشد و بسیار خوشحالم سینمایی کار کردم با توجه به اینکه 54 سال کار تئاتر و سریال در صداوسیما انجام داده‌ام.»

اصانلو درباره تفاوت بازی در سینما و تئاتر اظهار کرد: «بازی سینما چیز دیگری است خیلی با تئاتر فرق دارد. راهنمایی‌های میرکریمی بسیار درخشان بود و امیدوارم توانسته باشم نظر او را جلب کنم.»

وی درباره ادامه کار در سینما یا تئاتر نیز گفت: «لذت تئاتر چیز دیگری است چون تماشاگر در سالن است و حس تداوم دارد، اما سینما هم پیشنهاد باشد ادامه می‌دهم.»

بازیگر «نگهبان شب» درباره همکاری با میرکریمی نیز بیان کرد: «همه کارها یک طرف و این همکاری با میرکریمی چیز دیگری بود او واقعاً درخشان است و من مثل او را ندیده‌ام.»