خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

قدرت «نگهبان شب» در برقراری ارتباط حسی با تماشاگر است/ جایزه فجر به من انگیزه داد

«علی اکبر اصانلو» می‌گوید در هدایت بازیگران، رضا میرکریمی یک کارگردان بی‌همتاست. او از حیث برقراری ارتباط حسی با تماشاگر این فیلم را می‌ستاید و از جایزه‌ای که گرفته، صادقانه ابراز خوشحالی می‌کند.

 در سینما و تلویزیون ما خیلی از بازیگران محبوب و توانا در سنین بالا حضورشان را اعلام کرده‌اند و درخشیده‌اند. یکی از آنها «علی‌اکبر اصانلو» بازیگر و تهیه‌کننده باسابقه زنجانی است که در «نگهبان شب» در شمایلی رئالیستی و ملموس نقش یک پدر خانواده سنتی آذری زبان را بازی کرد و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای این فیلم از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. اصانلو نزدیک به ۵ دهه در تئاتر و تلویزیون زنجان حضور مستمر دارد و بارها از جشنواره استانی تلویزیون جایزه تهیه کننده برتر را به دست آورده است. او قبل از بازی در فیلم «نگهبان شب» در سریال تاریخی «آتش در گلستان» هم حضور موفقی را تجربه کرد. با اصانلو درباره همکاری، آشنایی‌اش با «سیدرضا میرکریمی» و نقش‌اش در «نگهبان شب» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

 *** فعالیت‌های هنری‌ شما در زنجان بوده که هنرمندان مختلفی را پرورش داده که یکی از آنها «رضا میرکریمی» است…

– بله، هنر تئاتر و تلویزیون پیشینه پر باری در زنجان دارد و البته من از تئاتر و تلویزیون وارد این حیطه شده‌ام. در این سال‌ها تلاش کرده‌ام تجربیاتم را به جوان‌ها منتقل کنم و در تولید هم از آنها حمایت کنم. خود من در چند سال اخیر در بازیگری حضور پر رنگ‌تری نسبت به گذشته دارم و سوای بازی در سریال «آتش در گلستان» در چند فیلم کوتاه از بچه‌های زنجان هم بازی کرده بودم.

 

***با توجه به همشهری بودن با این کارگردان، آیا قبل از بازی در «نگهبان شب» فیلم‌های او را دنبال می‌کردید؟

– سیدرضا میرکریمی جزو بزرگان هنری زنجان و مایه مباهات همه زنجانی‌هاست. از فیلم‌های اولیه ایشان مثل «زیر نور ماه» آنها را رصد و پیگیری می‌کردم و به نظرم کارگردان صاحب سبکی در حوزه سینمای اجتماعی ایران است. در آن دوران که تئاتر کار می‌کردم، هرازگاهی رضا میرکریمی لطف می‌کرد و می‌نشست و نمایش‌ها را می‌دید. در فیلم‌های رضا میرکریمی تصویری قابل باور از آدم‌های طبقه متوسط شهری ارائه می‌شود. البته من در زنجان سکونت داشتم و او فعالیت‌اش در تهران بود و این فرصت را تا بازی در فیلم «نگهبان شب» به‌دست نیاورده بودم.