خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

گزارش مهر از گیشه سینماها؛

هفت روز اکران، نیم میلیون مخاطب/ سهم هر فیلم چند سانس است؟

در هفت روز گذشته مجموع مخاطبان سینمای ایران از ۵۴۴ هزار نفر عبور کرده است که از این تعداد ۲۵۰ هزار مخاطب از آن «فسیل» بود و باقی مخاطبان به تماشای دیگر فیلم‌های در حال اکران نشستند.

 این حالا یکی از پرامیدترین فصل‌های اکران بعد از اکران پرحاشیه و غیرمنتظره نوروز ۱۴۰۲ است، اکران تابستانه با آنکه ترکیبی تازه و متنوع از فیلم‌های سینمایی را در دل خود دارد اما هنوز هم سایه یک فیلم از فصل نوروز سینماها بر سرش سنگینی می‌کند، «فسیل» که این روزها پیشتاز گیشه‌هاست و تاکنون فروش بی‌سابقه بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان را تجربه کرده است، هنوز رقیب بلامنازع فیلم‌های سینمایی است.

با این حال فروش فیلم‌های تازه به نمایش درآمده هم قابل توجه است، از ۱۷ خردادماه ترکیب سینماها تازه شده و ۷ فیلم جدید به نمایش عمومی درآمده است که با توجه به اهمیت حضور پررنگ فیلم‌های غیرکمدی در میان آن‌ها پیش از این در گزارشی به معرفی آن‌ها و مرور ظرفیت‌های هر یک برای جذب مخاطب پرداختیم.

«شهر هرت» ساخته کریم امینی، «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، «نگهبان شب» به کارگردان رضا میرکریمی، «تصور» به کارگردانی علی بهراد و «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی عنوان هفت فیلمی هستند که این روزها روی پرده هستند.

در این گزارش نگاهی به آمار فروش یک هفته‌ای این فیلم داشته‌ایم.

شهر هرت؛ ‏‬ ۳۳۰۰ سانس / ‏۵‬ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فروش

«شهر هرت» طی یک هفته گذشته در ۳ هزار و ۳۰۰ سانس، روی پرده رفته و بالغ‌بر ۱۲۶ هزار قطعه بلیت فروخته، مجموع فروش این فیلم تا امروز به مرز ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نزدیک شده و در فروش هفتگی توانسته است خود را تا رتبه دوم و بعد از فیلم «فسیل» بالا بکشد.

کت چرمی؛ ۱۵۰۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون فروش

همین چند وقت پیش بود که برخی سینماگران از مرگ سینمای اجتماعی به واسطه اوج گرفتن فیلم‌های کمدی می‌گفتند، توجه به فیلم‌های طنز هم از سوی مخاطبان و هم از سوی مسئولان و البته تسهیل گری برای ساخت آن‌ها از جمله مواردی است که تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما را برآن داشته است تا از مسیر سخت ساخت فیلم‌های اجتماعی بگویند با این حال «کت چرمی» این روزها پراستقبال‌ترین فیلم اجتماعی در میان فیلم‌های تازه است.

مصلحت؛ ۱۴۰۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروش

این پرحاشیه ترین فیلم فهرست تابستانه است، فیلمی که با قصه‌ای ملتهب و منتقدانه بلاتکلیفی سه ساله را تجربه کرد، از «مصلحت» می‌گویم که اولین فیلم بلند حسین دارابی است و بازیگرانی همچون فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مجید نوروزی و امیر نوروزی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

عروسی مردم؛ ۱۲۳۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون فروش

مجید توکلی پیش از این فیلم سینمایی «متولد ۶۵» را کارگردانی کرده است، او البته این روزها مجموعه «مهمونی» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد که در آن به عنوان مشاور کارگردان در کنار ایرج طهماسب حضور داشته است.

تولید «عروسی مردم» اما به سال ۹۸ باز می‌گردد، فیلمی که البته تا مرحله اکران چندبار تغییر نام داده است. نازنین بیاتی و شکیب شجره بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

نگهبان شب؛ ۶۳۰ سانس / ‏‬ ۳۰۰ میلیون فروش

هم تجربه مدیریت را در کارنامه خود دارد و هم کارگردانی را؛ رضا میرکریمی که پیش از این جشنواره جهانی فیلم فجر را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی ایران در چند دوره برگزار کرده و اتفاقاً همین مساله او را از ساحت ساخت فیلم دور کرده بود، این روزها «نگهبان شب» را روی پرده دارد.

تصور؛ ۳۸۷ سانس / ‏‬ ۲۹۰ میلیون فروش

«تصور» اولین تجربه علی بهراد در زمینه ساخت فیلم‌های بلند است، با این حال او این اولین گام را محکم برداشت، این را تجربه حضورش در بخش منتقدان جشنواره فیلم کن نشان می‌دهد. همین حضور جهانی فیلم است که تماشای این فیلم برای طیفی از سینماگران کنجکاوی برانگیز شده است، فیلمی که لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند.

ارثیه فامیلی؛ ۴۷ سانس / ‏‬ ۱۲ میلیون فروش

حتی اقلام تبلیغاتی فیلم همچون پوستر و تیزرهایش نشان می‌دهد که این یک فیلم تاریخ مصرف گذشته است، «ارثیه فامیلی» عنوان فیلمی از حامد رضی است که نسبتش با سینمای ایران به کمدی‌های نازل دهه هشتاد برمی‌گردد!

این همان فیلمی است که از منظر فروش شرایط مشابهتی با یک فیلم از اکران نوروزی را تجربه می‌کند؛ «بچه های طوفان» که پیش از این در فصل نوروز فروش اسفباری را تجربه کرد، حالا ما به ازای دیگری در ترکیب اکران دارد که رقابتی نزدیک برای قعرنشینی جدول فروش را تجربه می‌کنند! «ارثیه فامیلی» حالا جا پای همان فیلم گذاشته و تنها به منظور تجربه اکران، روی پرده آمده است!

یک نکته؛ سایه سنگین «فسیل» بر سر فیلم‌های تازه

مجموع عایدی فیلم‌های سینمایی از ابتدای امسال رقمی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که «فسیل» بالاترین مشارکت را در این فروش داشته است. به موازات همین فروش بی‌سابقه و البته مبارک اما این نکته قابل بررسی است که همین فیلم سهمی عمده از ظرفیت نمایشی سینماهای ایران طی یک هفته گذشته هم داشته است.

«فسیل» از ابتدای اکران تاکنون ۶۷ هزار و ۲۰۰ سانس سینماها را به خود اختصاص داده است.

برای درک بهتر شرایط برتر این فیلم برای میزبانی از مخاطبانش به نسبت دیگر فیلم‌های تازه‌نفس در چرخه اکران می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در همین هفته گذشته در مقابل سه هزار و سیصد سانس «شهر هرت» که بالاترین تعداد سانس‌های فیلم‌های تازه اکران شده را داشته است، «فسیل» ۴ هزار و هشتصد سانس را دارا بوده است!