خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

دید باز مدیران سینمایی در اکران «پسر انسان» / موضوعی که بهانه پرداختن به انسانیت شد

کارگردان فیلم «پسر انسان» که در راه اکران هنر و تجربه است، گفت: نمایش فیلمی درباره زندگی یک فردی که قانونی در ایران تغییر جنسیت داده است، روشنگر این است که سینمای ایران علی‌رغم بسیاری از بدگویی‌ها درباره محدودیت‌ها و سانسور، مدیران سینمایی با دید باز دارد که در حد توان فضا را برای ارائه اثر هنری باز می‌کنند.

سپیده میرحسینی درباره موضوع فیلم «پسر انسان» گفت: این فیلم لزوما درباره ترنس‌ها نیست. من به دنبال معنایی فراتر از تطبیق جنسیت بودم. همیشه به این فکر می‌کردم برای چنین اشخاصی، مساله تغییر جنسیت تازه شروع راه است. به همین دلیل موضوع فیلم «پسر انسان» بهانه‌ای بود تا به مقوله انسانیت بپردازیم. برای همین در هیچ سکانسی از فیلم ما شما ترنس نمی‌بینید.

او ادامه داد: در واقع مخاطب فردی را می‌بیند که درباره گذشته خودش صحبت می‌کند. من از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، به خصوص آقای سهرابی نهایت تشکر را دارم. چون بسیار با گروه ما همراه بودند و خوشحال هستم در فضایی که باز شده ما می‌توانیم به مسائل پیرامون جامعه جور دیگری نگاه کنیم.

میرحسینی با اشاره به اکران شدن این فیلم در گروه هنر و تجربه تاکید کرد: از گروه سینمایی هنر و تجربه با مدیریت آقای محمد طیب هم که ما را مورد حمایت خودشان قرار دادند بسیار ممنون هستم. در بسیاری از کشور‌های اروپایی و حتی برخی از ایالت‌های آمریکا هنوز صحبت کردن درباره ترنس‌ها و مشکلاتشان با خط قرمز‌هایی مواجه است. نمایش فیلمی درباره زندگی یک فردی که قانونی در ایران تغییر جنسیت داده است، روشنگر این است که سینمای ایران علی‌رغم بسیاری از بدگویی‌ها درباره محدودیت‌ها و سانسور، مدیران سینمایی با دید باز دارد که فضا را برای دموکراسی باز می‌کنند.

کارگردان فیلم «پسر انسان» درباره شکل‌گیری قصه این فیلم گفت: این فیلم برگرفته از داستان واقعی یکی از دوستان من در دوران دانشجویی بود که در روند نوشتن فیلمنامه هم بسیار به من کمک کرد. حتی دیالوگ‌هایی که در فیلمنامه نوشته شده فی‌البداهه در بازی و فضاسازی که ما هنگام نگارش با دوستم داشتیم درآمد.

او ادامه داد: به همین دلیل، فیلم «پسر انسان» فضای بسیار واقعی و قابل لمسی را برای مخاطب ایجاد کرده و امیدوارم بازخورد‌ها خوب باشد. من تمام تلاشم را کرده‌ام تا در این فیلم شخصیت‌ها سفید و سیاه نباشند. می‌خواستم مخاطب با جبر حاکم بر زندگی این شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند تا بتوانند به جای قضاوت آن ها، بهشان حق بدهند. چون لاجرم همه ما انسان هستیم.

میرحسینی با بیان اینکه فیلم «پسر انسان» مناسب برای خانواده‌هاست، توضیح داد: خانواده‌ها می‌توانند به تماشای این فیلم بنشینند، چون رابطه عاطفی یک پدر و دخترش در فیلم «پسر انسان» به تصویر کشیده شده است. دختری که به نسل جدید تعلق دارد و کمی ساختار شکن است. در واقع این فیلم نگاه نسل جدید را نسبت به ماهیت وجود به چالش می‌کشد و این سوال را برای مخاطب طرح می‌کند که چقدر برای شما جنسیت در کنار موضوع انسانیت همنوع‌هایتان ارجحیت دارد؟

به گزارش صبا، سرمایه‌گذار فیلم «پسر انسان» وحید دلیلی است و فیلم، داستان زنی به نام آذر است که بعد از به دنیا آوردن دخترش تغییر جنسیت می‌دهد و او را در نقش پدر، بزرگ می‌کند. حالا ۱۸ سال گذشته و…

بهنام شرفی، لیلا زارع، مجید پتکی، پریا مردانیان و هادی افتخار زاده در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اکران فیلم «پسر انسان» از چهارشنبه ۷ تیر ماه در سینما‌های منتخب گروه هنر و تجربه آغاز می‌شود.