خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

تداوم تجربه‌های متفاوت پدیده

مصطفی بیات | نازنین بیاتی در جدیدترین ساخته مجید توکلی، «عروسی مردم»، نقش اول زن را بازی می‌کند؛ فیلمی که اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد میزان فروشش زود است اما می‌تواند سه‌گانه پرفروش نازنین بیاتی را بعد از «آینه بغل» و «دینامیت» تکمیل کند و او را در لیست پرمخاطب‌ترین بازیگران دهه گذشته قرار دهد.

اساسا نحوه برخورد مخاطب با هر پدیده جذابی به دو مدل صورت می‌گیرد. مردم یا طرفدار سفت و سخت آن هستند یا از آن نفرت دارند. مثل کریستیانو رونالدو در فوتبال یا جاستین بیبر در موسیقی. در ورژن وطنی هم در بر همان پاشنه می‌چرخد. ما یا فن گلزار هستیم یا از او بدمان می‌آید. کمتر بازیگر سوپراستاری هست که مخاطب با او برخورد صفر و صدی نکند. حالا سوپراستار را چه معنا ‌کنیم بحث دیگری است.
در ۱۰ سال گذشته و میان بازیگران مرد، می‌توان جواد عزتی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری را از معدود بازیگرانی دانست که مخاطب آن‌ها را در هر نقشی می‌پسندد. در خصوص بازیگران زن اما انتخاب آسان نیست. به لحاظ محدودیت‌های مرسوم در ایفای نقش کمدی (که شانس محبوبیت را به شدت بالا می‌برد) توسط خانم‌ها، بخش عمده‌ای از محبوبیت آن‌ها قربانی جنسیت می‌شود. با کمی اغماض در یک دهه گذشته، ژاله صامتی، شبنم مقدمی و نازنین بیاتی، بازیگرانی هستند که تماشاچی با آن‌ها ارتباط خوبی می‌گیرد. چه به عنوان بازیگر در فیلم‌های سینمایی و چه اکت و کنش‌های شخصی ایشان در بستر فضای مجازی و حقیقی.
اگر نسبتِ بین سابقه کاری و محبوبیت عام را در نظر بگیریم، نازنین بیاتی را باید پدیده ۱۰ ساله گذشته از این حیث بدانیم.

بیاتی با درخشش در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم سینمایی دربند (سال ۹۱) نوید یک بازیگر شش دانگ را به سینمای ایران داد. شمایل دختری آرام و مظلوم در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» او را در ذهن مخاطب تثبیت کرد و در اولین تجربه کمدی (آینه بغل) و دومین تجربه همکاری با جواد عزتی، زوج سرخوشی را ساختند که مخاطب را راضی به خرید بلیت کرد و دومین فیلم پرفروش آن سال (۹۶) شد.
بیاتی در مرز بین کمدی و درام قدم می‌زند. در همان سال، «مغزهای کوچک زنگ زده» را هم بازی کرد تا تصویر کاراکتر جدی‌اش در ذهن مخاطب مخدوش نشود.
بیاتی در تئاتر و نمایش خانگی هم مانند سینما با حفظ مسیر رو به رشدش، به تجربه‌های جدید نه نگفت و «عروس مردگان» را روی صحنه و «گلشیفته» و «مانکن» را در نمایش خانگی بازی کرد.
او در جدیدترین ساخته مجید توکلی، «عروسی مردم»، نقش اول زن را بازی می‌کند؛ فیلمی که اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد میزان فروشش زود است اما ترکیب بازیگران، فضای کمدی و نام علی سرتیپی به عنوان تهیه‌کننده، نشان از فروش بالا در گیشه دارد. اتفاقی که می‌تواند سه‌گانه پرفروش نازنین بیاتی را هم بعد از «آینه بغل» و «دینامیت» تکمیل کند و او را در لیست پرفروش‌ترین بازیگران دهه گذشته قرار دهد.

 

رزرو فیلم عروسی مردم – آی‌تیکت (iticket.ir)