خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

کارگردان فیلم کوتاه «ماهکان» در گفت‌وگو با صبا؛

اتمسفر «ماهَکان» از تحقیق میدانی آمد / وابستگی طراحی تعلیق به فرم داستان

حسام حسینی گفت: برای جلب توجه مخاطب و نکته قابل توجه در طراحی تعلیق، باید به ساختار داستان و فرمت فیلم کوتاه توجه کرد. از آنجا که فیلم کوتاه به طور معمول دارای زمان کمتری نسبت به فیلم‌های بلند است، باید تعلیق را به گونه‌ای طراحی کرد که مخاطب را در داستان گرفتار شود و به سمت ادامه داستان هدایت شود.

حسام حسینی فیلم کوتاه «ماهَکان» را مشترکا با عباس حسین‌زاده ساخته است. او در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا به ساختارهای فرمیک فیلم خود (ماهکان) پرداخت.

آینه‌ای در برابر مخاطب

حسام حسینی در ابتدا گفت: ما سعی کردیم در مرحله اول اتمسفرسازی مناسبی در خدمت فضای فیلم ایجاد کنیم، که از مشاهدات و تحقیق میدانی ایجاد شد، ما بر این اعتقاد هستیم که آیینه‌ای دست گرفته‌ایم رو به دیگران و از زبان فیلم استفاده می‌کنیم برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، چرا که ما با عنوان شهروند هر روز کودکانی را می‌بینیم و از کنارشان رد می‌شویم که دیگر نسبت به آن‌ها لمس شده‌ایم، اما زمانی فریاد و گریه را کنار می‌گذاریم که از زوایای دیگر هم بتوانیم زندگی آنها را ببینیم، به عنوان فیلم‌ساز تلاش کردیم که عملکرد صادقانه و طبیعی کودک بازیگر را در مواجه با مسئله به تصویر بکشیم، تا مخاطب با او ارتباط برقرار کند و به معصومیت او و بی‌گناهی‌اش احترام بگذارد، تکنیک دیگر نمایش دنیای کودک و دیدن از زاویه دید او، و همچنین تعامل مثبت کودک با دیگران و کودک دیگر در تضاد با فضای بزرگانه و خشن، که باعث تعجب و شگفتی دو کودک است، ما با این تحلیل‌ها سعی کردیم مخاطب را به سمت القای معصومیت دو کودک در فیلم سوق بدهیم تا بیننده به روال رایج، به سمت فقر و گریه زاری نرود.

تعلیق بر مبنای فرم داستانی

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: برای جلب توجه مخاطب و نکته قابل توجه در طراحی تعلیق، باید به ساختار داستان و فرمت فیلم کوتاه توجه کنید. از آنجا که فیلم کوتاه به طور معمول دارای زمان کمتری نسبت به فیلم‌های بلند است، باید تعلیق را به گونه‌ای طراحی کرد که مخاطب را در داستان گرفتار شود و به سمت ادامه داستان هدایت شود. برای این منظور، می‌توانید از تعلیق‌های پرسشی، تعلیق‌های بازگشتی و یا تعلیق‌های ناگهانی استفاده کنید. همچنین، باید به نحوی تعلیق را طراحی کرد که با محتوای فیلم هماهنگ باشد و به دنبال آن بیاید. در نهایت، باید به گونه‌ای تعلیق را طراحی کرد که مخاطب را به دنبال داستان ببرد، به‌گونه‌ای که نتواند از داستان فیلم جدا شود.

از یک فیلمنامه ناتمام تا «کفرناحوم»

وی افزود: ایده فیلم کوتاه «ماهَکان» از فیلم‌نامه یکی از دوستان و همکاران فیلم‌ساز آمد که ما داشتیم آن را بازنویسی می‌کردیم، بعد از بازنویسی، فیلم‌نامه مورد توجه دوست فیلم‌ساز نبود، و به گفته او با زاویه نگاهش در تضاد بود، پس از کسب اجازه از این فیلمساز، بعد از دوازده نسخه از فیلم‌نامه او، به فیلمی رسیدیم که هم‌اکنون ساخته شده است ضمن آن که از فیلم «کفرناحوم» هم تاثیر گرفتیم.

 

به گزارش صبا، در کارنامه فیلم کوتاه «ماهَکان» جوایز و افتخارات متعددی از جمله منتخب دهمین دوره جشنواره بین المللی ریچموند کشور آمریکا، منتخب چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شورت تو دِ پوینت Short to the point کشور رومانی فیلم کوتاه «ماهَکان» منتخب بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی زنگبار تانزانیا دیده می‌شود. این فیلم در جشنواره‌های داخلی از قبیل نهال، امید، کوتاه تهران و سایه نیز به جایزه دست پیدا کرده است.

در خلاصه داستان «ماهکان» آمده است: «خانواده‌ای برای نجات پدر، دختربچه خود را مجبور به پذیرفتن قتل می‌کند.»
بهار حسین‌زاده، علی‌محمد رادمنش، میثم دامن‌زه، فاطمه رادمنش، شراره منصور‌آبادی، رسول شهسواری، علی‌رضا رشیدی، آنیسا قره داغی، علی حسین‌زاده، میلاد اشکالی، مهزیار میرکریمی، فریبا عطایی و حسین فلاح بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
«ماهکان» در انجمن سینمای جوانان کرمان تهیه شده و پخش بین‌المللی بر عهده کاف فیلم است. عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: حسام حسینی و عباس حسین‌زاده، تهیه‌کننده: حسین فلاح، مدیر فیلم‌برداری: سید محمدرضا سجادیان، مدیر صدابرداری: حسن شبانکاره، تدوین: پویان شعله‌ور، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، تدوین دیالوگ: مهتا کلهر، امور‌ فنی صدا: استودیو بهمن، موسیقی: فرزان بوریازاده، نوازنده گیتار: فرزان بوریازاده، نوازنده قیچک: آتنا قریشی، میکس و مستر: رامین بهارستانی، دستیار‌یک کارگردان: جعفر نامنی، برنامه‌ریز: دانیال اسماعیل زاده، مدیر تولید: مهدی عباس‌پور، جلوه‌های بصری: سپهر کشن‌فلاح، دستیاران کارگردان: مصطفی دشتی زاده، مهزیار میرکریمی، منشی‌صحنه: صفورا برسان، استوری‎برد: میلاد مشایخی، بازیگردان کودک: سعید احمدی، طراح صحنه: حسام حسینی، طراح لباس: لیلا طاهری، طراح گریم: سارا چگینی، مجری گریم: نیما عبدی، اصلاح رنگ: سید‌محمدرضا سجادیان، طراح پوستر: پریسا خدام، مترجم: فریبا جمور، عکاس: محمد‌حسین مهرزادی، بیتا طیبی، ساخت تیزر: امید میرزایی، مشاور رسانه‌ای: فاطمه رستمی و روابط عمومی: علی کشاورز