خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ریل‌گذاری فیلمسازی از ساختار سنتی به سمت سینمای مدرن

بنیاد سینمایی فارابی با راه‌اندازی «خانه خلاق»، هدف تغییر ریل‌گذاری سینما از ساختار سنتی به مدرن را دنبال می‌کند.

«خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی» از مجموعه‌های تازه تأسیس بنیاد سینمایی فارابی است که با هدف بسترسازی توسعه کسب و کارهای نو و فراهم کردن زمینه‌های توسعه کاربرد و تجاری‌سازی محصولات حوزه سینما، انیمیشن، تئاتر و هنرهای نمایشی، استفاده از فناوری‌های نوین در تغییر ریل ساختار سینما از سنتی به مدرن، ورود راهکارهای نوآورانه در تأمین مالی، کنترل پروژه و زنجیره ارزش محتوا، فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده است.
ارائه خدماتی چون تأمین زیرساخت شامل فضای استقرار، فضا و تجهیزات استودیویی و تولید محتوا، شو روم، خدمات توسعه کسب و کار، منتورینگ، مشاوره و آموزش و… از جمله فعالیت‌های این مجموعه محسوب می‌شود.
خانه خلاق بنیاد سینمایی فارابی در ایام برگزاری نمایشگاه اینوتکس در غرفه‌ای اختصاصی برگزاری پنل‌های تخصصی کاربری هرچه بیشتر تکنولوژی‌های مدرن و نوظهور در سینما، ارتباط با صنایع خلاق و نوآورانه در حوزه سینما، شبکه‌سازی و گسترش تعامل با شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال فرهنگی و هنری و… را دنبال خواهد کرد.

 

خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف از راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی، بسترسازی توسعه کسب و کارهای نو و فراهم کردن زمینه‌های توسعه کاربرد و تجاری‌سازی محصولات سینما، انیمیشن، تئاتر و هنرهای نمایشی، استفاده از فناوری‌های نوین در تغییر ریل‌گذاری ساختار سینما از سنتی به مدرن، ورود راهکارهای نوآورانه در تامین مالی، کنترل پروژه و زنجیره ارزش محتواست.

همچنین نیاز سینما به حوزه تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است و همین باعث شده تا بنیاد سینمایی فارابی به راه اندازی مجموعه‌ای برای کاربست هرچه بیشتر تکنولوژی در حوزه سینما اقدام کند. چراکه سینما به عنوان یکی از گسترده‌ترین صنایع سرگرمی در جهان باید بتواند ضمن رقابت با سایر مدیوم سرگرم کننده، جذابیت خود را حفظ کرده و توامان مخاطبان جدید نیز جذب کند.

 

کاربست فناوری در سینما چه مزایایی دارد؟

 

بهبود صدا و تصویر: فناوری های روز دنیا مانند سیستم صوتی Dolby Atmos، تلویزیون‌های دارای رزولوشن بالا و سیستم‌های نمایش ۳D، تجربه تماشای یک فیلم را برای تماشاگران، کاملا جذاب و واقعی ارائه می‌کنند.
نوآوری‌های جدید: با استفاده از تکنولوژی، فیلمسازان می‌توانند ایده‌های جدیدی برای ارائه تجربه‌های جذاب و ویژه به مخاطبان ایجاد کنند؛ نظیر استفاده از فناوری‌های VR و AR و ساخت فیلم‌های تعاملی و هیجان انگیز
افزایش امنیت: تکنولوژی به سینما کمک می‌کند تا امنیت سالن‌ها را بیشتر کند. نظارت بر یک رویداد، استفاده از کلیدهای رمزنگاری شده برای باز کردن درها و استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله دوربین‌های امنیتی و دزدگیرها؛ از این مزایای استفاده از تکنولوژی در سینماست.
بهبود تجربه کاربران: تکنولوژی به سینما کمک می‌کند تا تجربه مخاطبان را افزایش دهد؛ از جمله قابلیت‌های جدیدی مانند تهیه بلیت آنلاین، قابلیت دسترسی به ارائه‌های جذاب‌تر در لابی و قابلیت تفریحی همچون بازی‌های الکترونیکی.
ارتباط با فیلمسازان و هنرمندان: استفاده از تکنولوژی در سینما به تولیدکنندگان فیلم و توسعه‌دهندگان رسانه‌ای کمک می‌کند تا با بینندگان در پیوند بیشتری باشند و با آن‌ها در ارتباط باشند و روش‌های نوآورانه برای تولید و تبلیغ فیلم را به کار می‌گیرد.

خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس ۲۰۲۳ شرکت کرده است. بنیاد سینمایی فارابی با راه‌اندازی «خانه خلاق»، که هدف تغییر ریل‌گذاری سینما از ساختار سنتی به مدرن را دنبال می‌کند در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ شرکت می‌کند و از ۱۹ تا ۲۲ در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.