خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

محله چینی‌ها در عمارت قوام | حرکت سینمای ایران به سمت شرق آسیا شتاب می‌گیرد؟

آغاز سومین هفته فیلم چین با آثاری از فیلمسازان نسل جدید سینمای چین در بنیاد سینمایی فارابی، در تداوم تعاملات پیشین، می‌تواند نوعی شتاب‌دهی به حرکت سینمای ایران به سمت شرق آسیا ارزیابی شود.

عصر دیروز در افتتاحیه سومین هفته فیلم چین، سفیر چین در ایران، رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی سخنرانی کردند و سپس فیلم چینی کاپیتان (خلبان) به عنوان فیلم افتتاحیه روی پرده رفت.

در این مراسم حضور مسئولانی از وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیران فرهنگی و سینمایی جالب توجه بود.

هوین چو آن مدیر مرکز فستیوال بین‌المللی شانگهای، تسائو جوئِن دبیر انجمن فیلمسازان چین و سونگ شیان هویی رییس آرشیو ملی چین با ارسال پیام‌های ویدیویی حضور خود را در این برنامه تعاملی اعلام کردند.

صحبت‌های سفیر چین در ایران درباره ورود فیلم‌های ایرانی در سال‌های اخیر به بازار این کشور، وعده سیدمهدی جوادی درباره برنامه‌ریزی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید محصول مشترک با سینمای چین در سال ۱۴۰۳ و اشاره رئیس سازمان سینمایی به دور جدید همکاری‌های ایران و چین و حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای بیانگر اراده جدی‌تر متولیان سینمایی ایران و چین برای همکاری است.
پیش‌تر و در دوره مدیران سابق بنیاد سینمایی فارابی نیز با حضور مدیران فرهنگی و فیلمسازان ایرانی در چین و نیز جلسات مختلف با حضور مدیران و سینماگران چینی در فارابی اقداماتی در این زمینه انجام شده بود که با شیوع کرونا در چین و سپس در دنیا، متوقف شد.
محمدخزاعی شب گذشته به ارزش افزوده اقتصادی سینمای ایران به‌وسیله نمایش فیلم‌های ایرانی در سالن‌های سینما و پلتفرم‌های آنلاین چین، تولید محصول مشترک بین ایران و چین و برگزاری فستیوال‌های مشترک با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و استفاده از ظرفیت اقتصادی این کشورها برای سینما و همچنین توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سینمای ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی چین در سینما به‌عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان اشاره کرد و باید دید در ادامه ورود سینمای ایران به این تعاملات چینی، چقدر جدی خواهد شد و به قول خزاعی، ایران، از واقعیتی به نام از بین رفتن نظام تک قطبی در سینمای جهان بهره خواهد برد یا همه چیز در حد عکس کار باقی خواهد ماند؟