خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

توجه پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه به ژانر و سینمای بومی

«سعید پوراسماعیلی» دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران گفت: سعی کردیم که بومی‌گری و ژانر را در این دوره همایش مورد توجه قرار دهیم و موضوع اصلی همایش پنجم، بومی‌گرابی و ژانر است که این موضوع می‌تواند با کشورهای آسیایی هم به صورت تطبیقی مورد مطالعه واقع شود.

نشست و مراسم رونمایی از پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم «سعید پوراسماعیلی» دبیر این همایش با اشاره به این که جای حوزه نظری در تولید فیلم‌کوتاه خالی است، گفت: خوشبختانه چندسالی است که انجمن سینمای جوانان ایران به مطالعات نظری فیلم کوتاه پرداخته است. مشکل اصلی آن است که چقدر می‌شود فیلم کوتاه و بلند را با یکدیگر تفکیک کرد.‌ تمایز این دو ساحت بر اساس فرم و ساختار است. تلاش ما این است که در این حوزه، ژانر مورد نظر قرار گیرد‌. این که چگونه می‌شود ژانر را در ساحت فیلم کوتاه پیاده کرد و رابطه ژانر با مخاطب و فیلم‌ساز را چگونه می‌توان تعریف کرد.‌
از این رو سعی کردیم که بومی‌گری و ژانر را در این مطالعات مورد توجه قرار دهیم و موضوع اصلی همایش پنجم، بومی‌گرابی و ژانر است که این موضوع می‌تواند با کشورهای آسیایی هم به صورت تطبیقی مورد مطالعه واقع شود.

او گفت: برای تشویق و ترویج اقدامات مطالعاتی و پژوهشی در حوزه فیلم کوتاه، در این همایش نفر اول، دوم و سوم انتخاب می‌شوند که به ترتیب از ۲۵ تا ۱۵ میلیون تومان برنده جایزه خواهند شد. جستارهای آزاد ۲۰ میلیون تومان جایزه دارد و ۱۵ میلیون تومان جایزه برای ترجمه در نظر گرفته شده که آخرین مهلت شرکت در این همایش هفت خرداد ۱۴۰۲ است و مهلت ارائه نسخه کامل مقالات، ۳۰ مهر ۱۴۰۲ خواهد بود.

پوراسماعیلی اعلام کرد پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ۲۸ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

در این نشست همچنین «منصور ابراهیمی» دبیر علمی پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در یک ویدیو گفت: مطالعات فیلم کوتاه همچون پا گذاشتن در تاریکی است. مبحث ژانر هم‌چنان یکی از مسائل جدی در سینمای ما -خصوصا در فیلم کوتاه- است، چرا که خیلی‌ها فیلم کوتاه را به شکلی کلی ژانر حساب می‌کردند. فیلم کوتاه می‌تواند و باید به سمت ژانر برود. این شرایط باعث شد که به این فکر کنم: آیا می‌شود به حوزه‌ای که صد و پنجاه سال قدمت دارد پا گذاریم؟

در این مراسم، پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد و در ادامه، «مینا سادات حسینی» طراح آن گفت: چیزی که از بیرون در این پوستر می‌بینم، امکان تبدیل فیلم به کتاب در یک بستر زمانی است.

مجیدی دبیر خانه کتاب نیز در این نشست درباره تفاهم‌نامه‌ خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: در روزهای پایانی سال که همه معمولا درگیر مسائل اداری هستند، به‌دلیل علاقه و اهمیت دوجانبه فعالیت مشترک خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که در سال جدید با برنامه‌هایی پیرامون نمایشگاه کتاب تهران ادامه یافت.
بر این اساس، تعامل با انجمن سینمای جوانان در نمایشگاه کتاب، امسال قرار است نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد.