خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ترقی به قیمت کارتن خوابی

«آپارتمان» هفدهمین فیلم کارنامه کارگردان اعجوبه سینما بیلی وایلدر است. او 62 سال قبل یعنی در سال 1961 این فیلم را با بودجه ای در حدود 3 میلیون دلار آماده اکران کرد.

بازیگران : جک لمون ، شرلی مک‌لین، فرد مک‌موری ، جویس جیمسون

 افتخارات : برنده 5 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و کارگردانی، برنده سه جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد و زن

خلاصه داستان : «آپارتمان» داستان کارمند شرکت بیمه ای معروف است که برای پیشرفت سریع در کارش، آپارتمان خود را به مدیران متاهل شرکت برای خوشگذرانی با معشوقه هایشان می دهد. در حالی که خود مجبور است شب های سرد زمستانی را در کافه ها و خیابان ها سپری کند. او بزودی با دادن کلید خانه خود به مدیر عامل ترفیع می گیرد ولی از این قضیه مطلع نیست که معشوقه مدیر عامل همان دختر آرزوهای اوست.

درباره فیلم : فیلمی که به گفته «شرلی مک‌لین» بازیگر نقش اول زنش وقتی که جلوی دوربین رفت فقط 29 صفحه فیلمنامه داشته و کسی از آخر داستان آن خبر نداشته است. مک لین در این فیلم ایفاگر نقش «فران» است ، نقشی که «مریلین مونرو»علاقه زیادی داشت تا آن بازی کند، تا بعد از«بعضی‏ها داغشو دوست دارند» همکاری دیگری را با وایلدر تجربه کند، اما این کارگردان تمایلی به این همکاری نشان نداد. «آپارتمان» به عنوان یکی از نقاط عطف کارنامه حرفه‌ای وایلدر در وهله اول تمام آن چه را که یک ملودرام هالیوودی باید داشته باشد، با یکدیگر ترکیب کرده است. مخاطب در این فیلم شاهد معجونی از کمدی ، رمانس ، لطافت ، تقدیر و تصادف است. این فیلم  به عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده ، توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب شده است.