خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

نگاهی به 10 سریال پردرآمد جهان؛ از سیمپسون‌ها تا فرندز

به گزارش آی‌تیکت نیوز؛ تلویزیون در دهه‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین منابع سرگرمی برای مخاطبان جهانی تبدیل شده و به همین دلیل، سریال‌های تلویزیونی با بودجه‌های بزرگ و داستان‌های پیچیده توانسته‌اند درآمدهای بی‌نظیری کسب کنند.

به طور کلی، موفقیت مالی یک سریال به عوامل مختلفی از جمله محبوبیت بین‌المللی، تبلیغات و استراتژی‌های توزیع وابسته است. هرچند که این فهرست تنها تعدادی از سریال‌های پُردرآمد را شامل می‌شود، اما نشان‌دهنده قدرت و نفوذ بالای تلویزیون در صنعت سرگرمی است. در ادامه، نگاهی به چند سریال پُردرآمد جهان می‌اندازیم:

 

The Simpsons (1989)

کارگردان : مت گرینیگ

تهیه کنندگان : جیمز ال. بروکس/ مت گرینیگ/سام سایمون

خلاصه داستان:

سیمپسون‌ها خانواده‌ای هستند که در یک شهر خیالی به نام اِسپرینگ‌فیلد زندگی می‌کنند. پدر خانواده، هومِر به عنوان نگهبان امنیتی در نیروگاه برق اتمی اسپرینگفیلد کار می‌کند.

او با مارج سیمپسون ازدواج کرده‌است. مارج زن خانه‌دار کلیش‌های و یک مادر است. آن‌ها دارای سه فرزند هستند: «بارت» یک دردسر ساز ده ساله، «لیسا» یک کودک هفت ساله باهوش و پر جنب و جوش و «مَگی» که نمی‌تواند حرف بزند، اما با مکیدن یک پستانک ارتباط برقرار می‌کند. با اینکه این خانواده ازهم‌گسیخته‌است اما قسمت‌های زیادی به بررسی روابط آن‌ها و اهمیت قائل شدن آن‌ها برای یک دیگر می‌پردازد.

درباره ی فیلم the simpsons:

در ژانر کمدی موقعیت انیمیشنی ، ساخت کشور آمریکا از سال ۱۹۸۹ توزیع و تا هم اکنون ادامه یافته ، به زبان انگلیسی در ۳۵ فصل که مجموعا شامل ۷۶۷ قسمت میباشد ، ساخته شده است .

 

سیمپسون‌ها بلندترین مجموعه تلویزیونی کمدی موقعیت است. این مجموعه در سال ۲۰۰۹ با گذراندن مجموعه دود اسلحه به طولانی‌ترین مجموعه آمریکایی تبدیل شده‌است.

تهیه کننده ی فیلم جیمز ال.بروکس ، نسخه ی مد نظر خود را از خانواده ای ناکار آمد و از هم گسیخته  که به سیمپسون ها تبدیل شد ، فرموله کرد ، شخصیت ها را به عنوان اعضای خانواده ش نامگذاری کرد و کاراکتر (بارت) را جایگزین نام خود کرد .

گرونینگ (کارگردان اثر ) تصمیم گرفت برای خنده دار شدن کاراکتر ها ، شمایل آنها را عجیب طراحی کند ، بنابراین مارج را زرد با موهای آبی تصویر کرد و بنظرش جالب و خنده دار آمد .

سیمپسون ها دارای شش بازیگر اصلی هستند،  دن کاستلانتا، جولی کاونر، نانسی کارترایت، یاردلی اسمیت، هنک آزاریا و هری شیرر.

به چندین زبان دیگر از جمله ژاپنی، آلمانی، اسپانیایی و پرتغالی دوبله شده‌است.

فیلم سیمپسون‌ها نیز به صورت جهانی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۷ اکران شد که فروشی بیش از ۵۲۷ میلیون دلار داشت.

سیمپسون ها وقایع را پیش بینی می‌کنند. در قسمت بیست و یکِ فصل چهار این پویانمایی در یک کارخانه که از متن روی جعبه‌های آنجا مشخص است مربوط به آسیای شرقی است و یک کشور نزدیک ژاپن یکی از کارکنان آنجا عطسه می‌کند و از دهان آن فرد ویروسی بیرون آمده و در جعبه جای می‌گیرد، وقتی آن جعبه‌ها به سطح مردم شهر می‌رسد همه دچار آن ویروس می‌شوند و ویروس در سراسر شهر پخش می‌شود و به نامِ «آنفلوانزای اوزاکا» ژاپن شناخته می‌شود. از این رو برخی این قسمت را به شیوع ویروس کرونا ربط داده‌اند . سایت اسنوپس این فرض که پویانمایی سیمپسون‌ها، شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده باشد، رد کرده‌است.

 

Friends

کارگردان : دیوید کرین و مارتا کافمن

تهیه کنندگان : کوین اس برایت، کافمن و کرین

خلاصه داستان :

درباره شش دوست ۲۰ تا ۳۰ ساله است که در منهتن، شهر نیویورک زندگی می‌کنند.حول ماجراجویی‌های رمانتیک و کمدی و مشکلات شغلی شخصیت‌ها می‌چرخد. هر شش شخصیت، وارد روابط عاشقانه جدی می‌شوند.

 

درباره فیلم :

در ژانر کمدی موقعیت ، ساخت کشور آمریکا ، از سال ۱۹۹۴ توزیع و در سال ۲۰۰۴ با اتمام رسید. نسخه اصلی به زبان انگلیسی در ۱۰ فصل که مجموعا شامل ۲۳۶ قسمت میباشد ، ساخته شده‌است.

این سریال شامل شش شخصیت اصلی است: جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک، متیو پری و دیوید شویمر

فرندز نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد و به یکی از محبوب‌ترین کمدی موقعیت‌های تاریخ، تبدیل شد.

بعضی اظهار نظر کردند که این مجموعه طرز برخورد و رفتار دوستان را نشان نمی‌دهد. وقتی که این مجموعه محبوبیت به‌دست آورد، نظر منتقدان هم تغییر کرد. سریال نامزد ۶۲ جایزه امی ساعات پربیننده و برنده شش عنوان شد.

 

Modern family

کارگردان :  استیون لویتان _کریستوفر لوید

تهیه کننده :  کریستوفر لوید _ استیون لویتان

خلاصه داستان :

خانواده مدرن حول محور سه نوع خانواده مختلف (هسته ای، ترکیبی و همجنس) می چرخد که در حومه لس آنجلس زندگی می‌کنند، که از طریق تاجر ثروتمند جی پریچت و دو فرزندش، کلر و میچل، به هم مرتبط هستند. سه خانواده که از قشر نسبتا مرفه آمریکا هستند با روابط خانوادگی، به یک دیگر مربوط شده و داستان زندگی آن‌ها به صورت طنز به تصویر کشیده می‌شود.

بازیگران :  اد اونیل / سوفیا ورگارا/ جولی بوون / جس فرگوسن / تای بورل / اریک استون استریت / سارا هایلند/ اریل وینتر/نولان گلد/

ریکو رودریگز /آئوبری اندرسون-امونز/جرمی مگوایرآیدان گلگر

 

درباره ی فیلم :

فیلم داستانی Modern family (خانواده ی امروزی ) ، یک درام کمدی عاشقانه که در ۱۱ فصل ِ ۲۵۰ قسمتی به زبان انگلیسی ساخت کشور آمریکا در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۰ این مجموعه توانست جایزه بهترین کمدی جوایز امی را به همراه چهار جایزه دیگر امی از آن خود کند.

 

The big bang theory

کارگردان :  چاک لوری _ بیل پریدی

تهیه کننده :  فای اوشیما بلیو

خلاصه داستان :

این مجموعه در ابتدا حول محور پنج شخصیت که در پاسادینا، کالیفرنیا زندگی می‌کنند می چرخد . زنی جوان به نام پنی پس از نقل مکان به یک آپارتمان جدید ، با دو فیزیکدان عجیب و غریب به نام های لئونارد و شلدون همسایه می‌شود.  او پس از آشنایی اولیه با آن ها در می یابد که سبک زندگی شان با معیار های اجتماعی همخوانی ندارد ، به همین خاطر سعی می‌کند به آن ها بفهماند ک زندگی فقط به نظریه های علمی محدود نمی شود …

بازیگران : جانی گالکی /جیمز پارسونز/ کیلی کوئوکو / سایمون هلبرگ/کونال نایر/ ملیسا راوش/ ماییم بیالیک/کوین سوسمن

درباره ی فیلم:

فیلم داستانی( تئوری بیگ بنگ ) ، یک کمدی موقعیت که در ۱۲ فصل ِ ۲۷۹ قسمتی به زبان انگلیسی ساخت کشور آمریکا در سال ۲۰۰۷ به نمایش درآمد.

یکی از نکات جالب درباره ی فیلمبرداری آن است که بصورت زنده در برابر حضار فیلمبرداری شده است. محبوبیت زیاد این مجموعه باعث شد تا شبکه سی‌بی‌اس در سال ۲۰۱۷ سریال مشتق شلدون جوان را حول محور شخصیت شلدون کوپر بسازد.

 

Cheers

کارگردان : جیمز باروز

تهیه کننده : جیمز باروز

خلاصه داستان :

داستان آن در یک کافه به همین نام در بوستون رخ می دهد. در این کافه گروهی از افراد به طور مرتب دور هم جمع شده و خوشگذرانی و صحبت کردن در مورد اتفاقات روز و زندگی روزمره خود می پردازند.

بازیگران : تد دنسن/ شلی لانگ/ نیکلاس کلسانتو/رئا پرلمان/جورج ونت/جان راتزنبرگر/کلسی گرمر/وودی هارلسون/ بی‌بی نیوورتس/کریستی آلی/ پیتر کلگان

درباره ی فیلم :

فیلم داستانی (چیرز) ، یک سریال کمدی آمریکایی که در ۱۱ فصل ِ ۲۷۵ قسمتی به زبان انگلیسی ساخت کشور آمریکا در سال ۱۹۸۲ ساخته شد .سریال کمدی «چیرز» (Cheers) یکی از مجموعه های تلویزیونی قدیمی و بهترین سریال های شبکه ان بی سی است که ۱۱۷ بار نامزد دریافت جایزه امی شد و ۲۸ بار نیز این جایزه را به خود اختصاص داد. همچنین این سریال توانست ۶ جایزه گلدن گلوب را نیز بدست آورد. از نقاط مثبت و برجسته مجموعه تلویزیونی «چیرز» که آن را پس از سه دهه نیز قابل تماشا می‌کند دیالوگ‌های قوی، بازی‌ها و محتوای کمدی و شخصیت‌های عجیب اما دوست داشتنی آن هستند.

 

Frasier

کارگردان :دیوید آنجل/پیتر کیسی/دیوید لی

تهیه کننده : دیوید آنجل/پیتر کیسی/دیوید لی

خلاصه داستان :

داستان این سریال تازه با سفر شخصیت اصلی سریال یعنی فریژر کِرِین (کلسی گرامر) به شهر بوستون آغاز می‌شود. او که به تازگی پدرش را از دست داده و از همسرش جدا شده است، به بوستون آمده تا با پسر آتش‌نشانش فردریک ملاقات کند.

بازیگران :  فریزیر کلسی گرامر، جین لیوز، دیوید هاید پیرس، پری گیلپین و جان ماهونی

درباره ی فیلم :

سریال «فریژر» یک مجموعۀ کمدی آمریکایی است به زبان انگلیسی که فصل اول آن در سال ۱۹۹۳ پخش شد و موفقیت آن باعث شد که تا ۱۱ فصل ادامه پیدا کند. یکی از شاخصه‌های این سریال که آن را از بسیاری از کمدی‌های موقعیت متمایز می‌کند، سطح بالای طنز آن است که تقریبا به ندرت به سمت شوخی‌های مبتذل می‌لغزد.

 

Seinfeld

کارگردان: لری دیوید و جری ساینفلد

تهیه کننده :  لری دیوید و جری ساینفلد

خلاصه داستان :

در مورده کمدینی به نام جری ساینفیلد هست که در نیویورک زندگی می کند و از طریق اجرای شو در کلوپ ها پول در می آورد.علاوه بر جری , همسایه عجیبش کازمو کریمر و همکلاسی قدیمی او ، جرج کاستنزا و الین بنس او را همراهی می کنند و داستان در مورد اتفاقاتی است که در زندگی روزمره این شخصیت ها رخ می دهد…

بازیگران :  جری ساینفلد _جولیا لوئیس-دریفوس

مایکل ریچاردز_جیسن الکساندر

درباره ی فیلم:

یک مجموعه تلویزیونی کمدی موقعیت آمریکایی است که در ۹ فصل ِ ۱۸۰ قسمتی به زبان انگلیسی در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و به نمایش درآمد .یکی از نکات جالب توجه فیلم در آن است ک شخصیت اصلی این سریال در داستان آن و بازیگر این شخصیت در زندگی واقعی خود یکسان هستند. جری ساینفلد که در زندگی واقعی خودش یک کمدین به‌شمار می‌رود در این سریال گوشه‌ای از زندگی جری ساینفلد را به نمایش درمی‌آورد.

 

Grey’s anatomy

کارگردان :  شاندا ریمز

تهیه کننده :  شاندا ریمز

خلاصه داستان:

داستان پیرامون زندگی چند دانشجوی پزشکی است که برای ادامه تحصیل و کسب تخصص جراحی به بیمارستان Grace شهر سیاتل ایالت واشینگتن آمریکا وارد می‌شوند. شخصیت اصلی داستان که در ضمن راوی داستان نیز هست، دختری به نام Meredith Grey است.

بازیگران : الن پومپئو/ساندار اوه/کاترین هیگل/

جاستین چمبرز/تی آر نایت/چاندرا ویلسون…

درباره ی فیلم :

یک مجموعه ی درام پزشکی آمریکایی است که در ۱۹ فصل ِ ۴۲۰ قسمتی به زبان انگلیسی در سال ۲۰۰۵ ساخت کشور آمریکا ساخته شد و هم اکنون ادامه دارد .

عنوان نمایش کنایه ای از آناتومی گری، کتاب درسی کلاسیک آناتومی انسان است.

جوایز متعددی از جمله جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی – درام و در مجموع 38 نامزدی جایزه Primetime Emmy از جمله دو نامزدی برای سریال درام برجسته دریافت کرده است.

 

Every body loves Raymond

کارگردان : گری هالوورثون

خلاصه داستان :

ری بارون” به ظاهر همه چی دارد. یک زن فوق العاده، یک خانواده زیبا، یک کار بزرگ، یک خانه خوب در لانگ آیلند. تنها یک مشکل وجود دارد ، پدر و مادر گزنده او (که در سراسر خیابان زندگی می کنند) و حسادت برادر او که همیشه در راه است.

بازیگران :

Ray Romano /Patricia Heaton /Doris Roberts /Peter Boyle /Brad Garrett/ Madylin Sweeten /Sawyer Sweeten/ Sullivan Sweeten /Monica Horan

درباره ی فیلم :

یک کمدی آمریکایی ، محصول سال ۱۹۹۶ به زبان انگلیسی در ۹ فصلِ ۲۱۰ قسمتی تولید شده است .

 

Two and a half men

کارگردان :  چاک لوری _لی اَرونسون

خلاصه داستان:

“چارلی هارپر” یک موزیسین موفق است که به تنهایی در خانه ساحلی خود زندگی می کند. تا اینکه برادرش “الن” که در حال جدایی از همسرش است و خانه اش را به خاطر طلاق به همسرش بخشیده، تصمیم می گیرد با پسرش “جیک” با “چارلی” زندگی کند. ورود “الن” و پسرش “جیک” به زندگی “چارلی” باعث به وجود آمدن اتفاقات بسیار جالب و خنده داری می شود.

بازیگران :چارلی شین /جان کرایر/آنگوس تی. جونز/اشتون کوچر

درباره ی فیلم :

یک کمدی موقعیت آمریکایی به زبان انگلیسی ، محصول سال ِ ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در ۱۲ فصل ِ ۲۶۲ قسمتی به نمایش درآمد .

این مجموعه برنده نه جایزه جایزه امی ساعات پربیننده و دو بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بوده‌است.

دلیل اصلی موفقیت سریال هماهنگی و بازی بسیار عالی ۳ کاراکتر اصلی آن است. این سریال توسط اکثر شبکه های تلویزیونی خریداری و باز پخش شده و در ۲۲ کشور جهان جزو پربیننده ترین سریال های کمدی بوده.