خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

او کدامیک را انتخاب می‌کند؟ «فسیل» یا «شهر هرت»؟

«کریم امینی» و سینمای کمدی؛ یک کلاس بالاتر

فروش حیرت‌انگیز «فسیل»، بر خلاف آنچه برخی از کارشناسان معتقدند، صرفا یک اتفاق نیست و ماحصل یکسری شاخصه‌ است که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترینش فرم و خلاقیت تکنیکال از سوی کریم امینی باشد.

پر واضح است که بیش از دل‌سپردن به آمار و ارقام فروش، آن‌چه قابل توجه است پختگی کریم امینی است. او نشان داده که در کارگردانی حرف‌هایی برای گفتن دارد و کمدی را بیشتر از بسیاری دیگر از فیلمسازان سینمای ایران می‌شناسد. «فسیل» به لحاظ فرم موفق عمل کرده است و فروش آن هم یکی از دلایل آن می‌تواند باشد. اما آن‌چه مهم است، بازخورد مخاطبان فیلم است که اکثریت راضی سینما را ترک می‌کنند و لحظات شادی را می‌گذرانند.

باید در نظر داشت که سینما یک صنعت است و فیلم تجاری لازمه‌ی این صنعت است و در همه جای دنیا این فیلم‌ها مهم است. وقتی می‌گوییم فیلم تجاری منظور این نیست که به سادگی می‌توان آن را ساخت و سرهم کرد! فیلم تجاری در ژانر کمدی نیازمند یک متن پرکشش، کارگردانی و دکوپاژ درست است که بتواند هم به لحاظ صنعت سینما تجاری باید و هم بتواند از پس هنر بربیاید.

«فسیل» در انتخاب بازیگرانش هم دست به انتخاب ترکیب جدیدی زد و همه و همه دست به دست هم دادند تا «فسیل» به عنوان یک فیلم کمدی تجاری خوب که توانسته رکورد‌های فروش هم جا به جا کند، محسوب شود.

حال خود کریم امینی پس از سال‌های حضور در عرصه بازیگری، دستیاری کارگردان و فیلمسازی به این پختگی رسیده است که تفاوت چشمگیری میان «فسیل» و «شهر هرت» قائل شود و به این درک رسیده است که می‌داند باید به مخاطب (طیف گسترده از پخش‌کننده و سینمادار تا مخاطب، کارشناس و منتقد) احترام گذاشت. بنابراین در این مدت شاهد بودیم که امینی خودش «فسیل» را رقیب «شهر هرت» – که هر دو را خود کارگردانی کرده است- نمی‌داند. چراکه «فسیل» از همه لحاظ به خصوص فیلمنامه و کارگردانی از «شهر هرت» خیلی جلوتر است. (و: بخشی از فروش «شهر هرت» نیز مدیون نام کریم امینی است که فسیل را ساخته و بعد حضور بازیگرانی مانند پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی که در «شهر هرت» حضور دارند.)

کریم امینی در صفحه‌ی مجازی خود، به فیلم «گربه سیاه» که فیلمی دغدغه‌مند و اجتماعی‌ست و ارتباط خوبی به خصوص با نسل دهه هشتاد می‌‌گیرد، پرداخته اما از فیلم اخیرش (که آن هم فیلم پرمخاطبی است که البته توان جذب‌مخاطبش به اندازه فسیل نیست) هیچ نگفته‌ است. جسارت بالای کریم امینی در این عمل ستودنی‌ست و خود پذیرفته که شهر هرت، حرفی برای گفتن ندارد اما فسیل یک کمدی ارزشمند است و قطعا پس از نمایش هر دو فیلم به پختگی بیشتری نیز رسیده است و پیش‌بینی می‌شود کریم امینی زین‌پس با وسواس و دغدغه‌ای بیشتر فیلم‌هایش را بسازد و هم دقت زیادی در همکاری با تهیه‌کننده داشته باشد.حال کریم امینی کاملا هم‌سو با مخاطب است و همه می‌دانند بین فسیل و شهر هرت یا فیلم قبل‌تر امینی (دشمن زن)، قطعا فسیل فیلم جلوتری است و گرچه اصولا قیاس این دو کار صحیحی نیست اما ظاهرا انتخاب امینی نیز «فسیل» است.

شنیده‌ام تهیه‌کننده محترم «شهر هرت» در جایی گفته عده‌ای می‌خواهند دو فیلم «فسیل» و «شهر هرت» را روبه‌روی هم قرار دهند و حاشیه‌سازی‌ کنند. قطعا این ذهنیت بیشتر به یک توهم توطئه می‌ماند چرا که حتی مخاطب عادی سینما هم می‌تواند نظر خود را در این زمینه اعلام کند و سینمادار هم معیار خوبی برای تفکیک و تمییز و عیارسنجی کیفی این دو کمدی است.

چه در آینده شاهد همکاری بیشتری بین کریم امینی و ابراهیم عامریان باشیم یا فعالیت مستقل کریم امینی به عنوان کارگردان/تهیه‌کننده را مشاهده کنیم، باید به امینی به‌واسطه ارتقای کلاس فیلمسازی خودش و سینمای کمدی در «فسیل» تبریک گفت و به این نکته مهم توجه کرد که فروش حیرت‌انگیز «فسیل»، بر خلاف آنچه برخی از کارشناسان معتقدند، صرفا یک اتفاق نیست و ماحصل یکسری شاخصه‌ است که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترینش فرم و خلاقیت تکنیکال از سوی کریم امینی باشد.

رزرو فیلم فسیل – آی‌تیکت (iticket.ir)