خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

حرکت «سریع» به سمت موفقیت مالی؟

دهمین قسمت مجموعه اکشن و بلاک باستر «سریع و آتشی» با افتتاحیه ای بالای ۶۷ میلیون دلار صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی شد.

برخلاف تماشاگران، منتقدان سینمایی استقبالی از این اکشن ماجراجویانه نکرده اند.

افتتاحیه فوق در حالی نصیب فیلم شد که تحلیل‌گران اقتصادی سینما پیش بینی شروعی ۶۰ میلیون دلاری برای آن داشتند.

با وجود این افتتاحیه خوب، همین تحلیل گران می گویند سریع و آتشی ۱۰ برای کسب موفقیت مالی باید فروش بسیار بالایی در جدول گیشه سینماها بکند.

منظور آنها رقم کلان هزینه های تولید فیلم است که در نوع خود در تاریخ سینما کمی بی سابقه است.

کمپانی یونیورسال تهیه کننده این بلاک باستر، برای ساخت آن رقمی نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار هزینه کرده که بالاترین رقم در بین تمام فیلمهای این مجموعه اکشن به حساب می آید.

در عین حال، یونیورسالی ها برای تبلیغات فیلم در داخل و خارج آمریکا، رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده اند.

با توجه به رقم بالای ۴۵۰ میلیون دلاری تولید و تبلیغات سریع و آتشی ۱۰، این قسمت از فیلم باید حداقل حدود ۷۰۰ میلیون دلار فروش کند تا بتواند رقم هزینه های تولید خود را پوشش دهد.

به این ترتیب، این اکشن دلهره آور هر چقدر بالای ۷۰۰ میلیون دلار فروش کند، می‌تواند آنرا به حساب سود خود بگذارد!

قسمت نهم فیلم که در سال ۲۰۲۱ و در دوران کرونا اکران عمومی شد، با افتتاحیه ای ۷۰ میلیون دلاری نمایش خود را آغاز کرد. این موضوع، عدم موفقیت قسمت دهم را بهتر به نمایش می گذارد.

سه قسمت قسمت هشتم، هفتم و ششم سریع و آتشی هم در سالهای ۲۰۱۷، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۳ نمایش خود را با افتتاحیه های بالای ۹۸، ۱۴۸ و ۹۷ میلیون دلاری آغاز کردند.

وین دیزل در نقش کاراکتر دوم تورتو در قسمت تازه در حالی به نبردی سخت با دانته ریس (با بازی جیسن موموآ، پسر یک ارباب دنیای مواد مخدر که قصد دارد انتقام خون خانواده مرده اش را از تورتو بگیرد) می پردازد، که هنوز دشمن قدیمی اش کاتی (شارلیز ترون) مترصد ضربه زدن به اوست.

اکران عمومی «سریع و آتشی ۱۰» در حالی آغاز شده، که کمی قبل مدیران یونیورسال اعلام کردند تولید دنباله‌ای بر آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سه فیلم «نگهبانان کهکشان ۳»، «برادران سوپرماریو:فیلم سینمایی» و «باشگاه کتاب» با فروش هایی ۳۲، ۱۰ و ۳ میلیون دلاری، ردیف‌های دوم تا چهارم جدول را اشغال کردند.

فروش کلی این فیلم‌ها در آمریکای شمالی هم اکنون به ۲۶۷، ۴۵۹ و ۱۳ میلیون دلار رسیده است.

درام ترسناک «شیطان مرده برمی‌ خیزد» با فروش بالای ۳ میلیون دلار در ردیف پنجم جدول قرار گرفت، تا فروش کلی خود را به رقم مقبول ۶۴ میلیون دلار برساند.