خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ردپای کوروساوا و غافلگیریِ ایندیانا جونز در کن!

جشنواره کن «هریسون فورد» را در مراسم افتتاحیه «ایندیانا جونز ۵»با یک نخل طلای افتخاری غافلگیر کرد. این فیلم در بخش «خارج از مسابقه» جشنواره اکران می‌شود و برای «نخل طلا» رقابت نمی‌کند. در ادامه فیلم «هیولا» ساخته‌ی جدید «هیروکازو کورئیدا» در کن اکران شد و منتقدین این فیلم یک درام بسیار احساسی با درون‌مایه‌های به سبک فیلم «راشومون» معرفی کردند.

در ادامه جشنواره فیلم کن فیلم‌های «هیولا» و «ایندیانا جونز۵» اکران شدند. هریسون فورد پس از دریافت جایزه غافلگیرکننده‌اش روی صحنه به شوخی گفت: «خوشحالم و به این جایزه افتخار می‌کنم، اما فیلمی آورده‌ام که باید ببینید.» او در مورد کلیپی که از دوران بازیگری او پخش شد اضافه می‌کند: «می‌گویند قبل از اینکه بمیری، زندگی جلوی چشم آدم منعکس می‌شود، و زندگی من همین الان جلوی چشمانم منعکس شد.»

فورد با همسرش «کالیستا فلاکهارت» به کن سفر کرده است. او برای پنجمین و آخرین بار نقش باستان‌شناس معروف را بازی کرده و تأکید کرده است که در فیلم یا سریال دیگری به دنیای «ایندیانا جونز» بازنمی‌گردد. «مدس میکلسن»، «آنتونیو باندراس»، و «توبی جونز» دیگر بازیگران قسمت پنجم «ایندانا جونز» به کارگردانی «جیمز منگولد» خواهند بود. داستان این دنباله یک دهه پس از «قلمرو جمجمه بلورین» قرار داده شده و «فیبی والر-بریج» نقش دخترخوانده جونز را بازی می‌کند.

اکران عمومی «ایندیانا جونز ۵» در ایالات متحده از ۳۰ ژوئن آغاز خواهد شد.

«هیروکازو کورئیدا» که مسیر نئورئالیسم شرقی را با جهان‌بینی خود هموار کرده است فیلمی به نام «هیولا» را در این جشنواره دارد. منتقدان بر این باورند که این اثر درون‌مایه‌های فیلم «راشومون» آکیرا کوروساوا را زنده کرده است.