خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ناتو را بیابید

به بهانه پایان کار تیم اول رئالیتی شوی «ناتو» نگاهی به عملکرد بازیکنان ناتو در سه قسمت اول این بازی انداخته‌ایم.

 با عرضه قسمت چهارم رئالیتی شوی «ناتو» توسط پلتفرم فیلم‌نت، مشخص شد که کار تیم اول این بازی به پایان رسیده است. بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، هومن برق‌نورد، متین ستوده و شهرزاد کمال‌زاده بازیکنانی بودند که در سه قسمت اول «ناتو» به رقابت با یکدیگر پرداختند.
در هر قسمت از رئالیتی شوی «ناتو» ۶ بازیکن حضور دارند. در طول مسابقه ۱۰ پرسش سخت و گاهی اوقات خنده‌دار از آنها پرسیده می‌شود و بازیکنان باید با هم به پاسخ درست برسند. از میان این بازیکنان، یک نفر نقش «ناتو» را برعهده دارد. ناتو کسی است که جواب تمام سوالات را از قبل می‌داند. به غیر از بازیکنی که نقش ناتو را ایفا می‌کند هیچ‌کس حتی مجری برنامه، از هویت این بازیکن اطلاعی ندارد. علاوه بر پرسش‌ های مطرح‌ شده، ویژگی‌ هایی از شخصیت ناتو و اتفاقاتی از زندگی او ذکر می‌شود. ناتو باید سعی کند تا دیگر بازیکنان تا پایان مسابقه به هویت او پی نبرند و دیگر بازیکنان هم باید سعی کنند ناتوی مسابقه را شناسایی کنند.
پایان کار تیم اول بازی «ناتو»، فرصت مناسبی است برای این‌که نگاهی به بازیکنان ناتو در سه قسمت اول رئالیتی شوی جدید فیلم‌نت انداخته و کیفیت بازی هر کدام را بررسی کنیم.

قسمت اول/ ناتو: متین ستوده
در قسمت اول «ناتو»، متین ستوده بازیکنی بود که نقش ناتو را بر عهده داشت و نشان داد که می‌تواند یک ناتوی حرفه‌ای باشد! ستوده، جدا از این‌که نقش خود را در اکثر دقایق به‌خوبی انجام داد و چهره‌ای خونسرد به خود گرفت، دو اصل کلیدی موفقیت ناتو را به‌درستی رعایت کرد. اصل اول به ویژگی‌هایی برمی‌گشت که از خودش مطرح کرده بود. این ویژگی‌ها به‌شکلی انتخاب شده بودند که شباهت چندانی به تصویری نداشتند که دیگر بازیکنان از ستوده داشتند. بنابراین ذهنیت بازیکنان به سمتی رفت که ناتو بودن ستوده را بعید بدانند. اصل دوم به هوشمندی ستوده در انتخاب بازیکنان حذف‌شده برمی‌گردد. دقت ناتو در انتخاب درست سه بازیکنی که در طول بازی توسط او حذف می‌شوند، نقشی کلیدی در موفقیت او ایفا می‌کند و ستوده این کار را با هوشمندی انجام داد.

قسمت دوم/ ناتو: هومن برق‌نورد
برق‌نورد ناموفق‌ترین ناتوی تیم اول بود. در واقع قسمت دوم تنها قسمتی بود که در آن بازیکنان باقی‌مانده توانستند به‌درستی ناتو را شناسایی کنند. بخشی از این موفقیت ناشی از بازی خوب بهنام تشکر بود که نشان داد درخشش او محدود به بازی مافیا نیست و در یک بازی جدید هم می‌تواند کار را با موفقیت پیش ببرد. اما به‌نظر می‌رسد رویکرد برق‌نورد هم در این نتیجه بی‌تاثیر نبود. او در انتخاب بازیکنان حذف‌شده چندان موفق عمل نکرد و، به‌جای حذف بازیکنانی که کسی آن‌ها را ناتو قلمداد نمی‌کرد، برخی از بازیکنانی را حذف کرد که می‌توانستند ذهن‌ها را هنگام انتخاب نهایی به‌سمت خود منحرف کنند. همین امر یکی از دلایلی بود که به ناکامی نهایی او منجر شد.

قسمت سوم/ ناتو: امیرحسین رستمی
برگ برنده رستمی در بازی «ناتو» این است که حتی وقتی در نقش بازیکن عادی حضور می‌یابد هم مشکوک به ناتو بودن است! اطلاعات عمومی بالای رستمی (خصوصیتی که آن را بارها در این سه قسمت مشاهده کردیم) و مشارکت فعالانه‌اش در رسیدن به پاسخ سوالات، از جمله دلایلی هستند که او را همواره مشکوک به ناتو بودن می‌کنند. همین امر در قسمت سوم «ناتو» کمک بزرگی به رستمی کرد چون کافی بود همان بازی همیشگی‌اش را انجام دهد تا هم به اهدافش به‌عنوان ناتو نزدیک شود و هم کسی به او شک نکند. رستمی البته در اعلام خصوصیات و اتفاقات زندگی‌اش هم هوشمندانه عمل کرد و آشنایی شخصی دیگران با خودش را به ابزاری برای فریب دیگران تبدیل کرد. یکی از نمونه‌اش انتخاب ترس از موتور به‌عنوان یکی از ویژگی‌هایش بود. اعلام این ویژگی عملا باعث شد تا رستمی از میان گزینه‌های ناتو بودن حذف شود چون برخی از بازیکنان دیگر از موتورسواری او مطلع بودند.
رئالیتی شوی «ناتو» دوشنبه هر هفته ساعت ۸ صبح به‌طور اختصاصی توسط پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود.